۰ نفر

رئیس انجمن واردکنندگان خودرو تشریح کرد؛

جزئیات ترخیص خودروهای وارداتی از گمرکات

۲۰ شهریور ۱۳۹۷، ۱۴:۲۰
کد خبر: 299649
جزئیات ترخیص خودروهای وارداتی از گمرکات

رئیس انجمن واردکنندگان خودرو گفت: با ابلاغ رفع ممنوعیت واردات، تنها خودروهایی قابل ترخیص خواهند بود که هیچ منعی از جمله ثبت سفارش ها و پرداخت تعرفه ورودی نداشته باشند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از عصر خودرو، کوروش مرشد سلوک در پاسخ به زمان ترخیص خودروهای در گمرک مانده اظهار کرد: اتفاق خاصی در این زمینه رخ نداده و این گونه نیست که با اعلام خبر ترخیص خودروها از گمرک، ترخیص آن ها آزاد شود زیرا هر خودرو شرایط خاص خود را دارد و ثبت سفارش تعدادی از خودروها نیاز به تمدید داشته ضمن آنکه برخی از خودروها نیز ثبت سفارش ندارند که بررسی این موارد نیازمند زمان است.

وی ادامه داد: باید مشکلات مربوطه برطرف و وظایف به سازمان های مربوطه ابلاغ شود و امور مربوطه نیز به سازمان ها محول تا نسبت به ترخیص خودروها اقدام شود که این روند ظرف 48 ساعت یا بیشتر امکانپذیر نیست.

مرشد سلوک با تاکید بر این که دستور رییس جمهور باید تبدیل به دستورالعمل اجرایی شود، تصریح کرد: این دستورالعمل بعد از ابلاغ قابلیت اجرایی خواهد داشت و با این تفاسیر تعداد خودروهای قابل ترخیص مشخص نیست و گمرک آمار مشخص را در اختیار دارد زیرا بخشی از خودروها، گری مارکت و از برندهای مختلف هستند.

رئیس انجمن واردکنندگان خودرو افزود: در عین حال ممکن است برخی از خودروها ترخیص شوند اما مشکل استاندارد داشته باشند و دستور صریح رییس جمهور به معنی نادیده گرفته شدن استانداردها نیست و لازم است نسبت به دسته بندی خودروها اقدام شود و در صورت مشاهده ممنوعیت ترخیص دستور رییس جمهور مبنی بر رفع ممنوعیت اجرایی شود.

این فعال حوزه خودرو در خصوص اثرات این تصمیم بر کاهش قیمت ها نیز گفت: به طور قطع هرگونه عرضه، تقاضا را پوشش خواهد داد و این امر منجر به کاهش قیمت می شود و بسته به میزان عرضه و تقاضا در هر برند و مدل، کاهش قیمت متفاوت خواهد بود.

مرشد سلوک ادامه داد: در صورت متنوع بودن خودروها در گمرک اثر این کاهش قیمت در مدل های مختلف توزیع می شود و اگر سهم زیادی از خودروهای دپو شده در گمرکات به یک برند تعلق داشته باشد، تاثیر خود را بر همان برند خواهد گذاشت.

وی یادآور شد: اولویت نخست با مواردی است که منعی برای ترخیص ندارد و تعرفه های ورودی آن پرداخت شده و تنها با مشکل ممنوعیت واردات مواجه هستند که با ابلاغ رفع ممنوعیت واردات، این خودروها در ردیف نخستین خودرهای ترخیص شده خواهند بود هرچند که آمار مشخصی از این خودروها در اختیار انجمن نیست و گمرک آمار را در اختیار دارد.