۰ نفر

اصلاح مسیر دولت روسیه به سود صادرات خودرو

۱۵ اسفند ۱۳۹۶، ۱۱:۴۰
کد خبر: 256455
اصلاح مسیر دولت روسیه به سود صادرات خودرو

خودروسازان گوناگون سراسر جهان که در حال فعالیت در روسیه هستند در نظر دارند به شکل چشمگیر صادرات خودروهای ساخته شده در خاک این کشور را افزایش دهند.

این مهم به لطف امتیازهای خاص گمرکی و یارانه‌های پیشنهادی به آنها ازسوی دولت روسیه برای خودروسازان امکان‌پذیر خواهد شد. این بخشی از تلاش دولت روسیه برای صنعت خودرو این کشور است که پس از چند سال سخت حالا به نظر می‌آید به روزهای بهتری گام گذاشته است.

دولت، حامی خودروسازان جهانی

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از گسترش صنعت، افزایش صادرات خودرو، قطعات خودرویی و موتورهای خودرویی تولید روسیه یک اولویت برای دولت به‌شمار می‌آید. کاهش دادن ارزش روبل به‌طور چشمگیری هزینه‌ها را برای خودروسازان جهانی فعال در این کشور کاهش داد؛ خودروسازانی که در پی کاهش تقاضای داخلی در روسیه در حال تغییر فاز هستند و می‌خواهند هم و غم خود را روی صادرات متمرکز کنند. کاهش ارزش روبل منجر به رشد صادرات خودرو از روسیه در سال ۲۰۱۷ میلادی (۹۶-۱۳۹۵) شد. این را داده‌های وزرات صنعت و تجارت روسیه نشان می‌دهد. بر همین اساس، صادرات سال گذشته میلادی روس‌ها در بخش خودرو با ۸۴هزار و ۴۰۰ دستگاه افزایش ۲۴/۱ درصدی را نسبت به سال ۲۰۱۶ (۹۵-۱۳۹۴) تجربه کرد. ارزش صادرات خودرو در سال گذشته میلادی برای روس‌ها ۱/۳۲ میلیارد دلار ثبت شد.

افزایش صادرات، برنامه دولت

دولت روسیه می‌خواهد شمار خودروهای صادراتی از این کشور را تا سال ۲۰۱۹ (۹۸-۱۳۹۷) به میزان ۲ برابر افزایش دهد. یکی از روش‌هایی که دولت در پیش گرفته امتیازهای اضافی و یارانه‌های بیشتر برای خودروسازان جهانی فعال در این کشور است که بی‌تردید باعث رونق کارشان خواهد شد. چنین امتیازهایی شامل برداشتن مالیات ارزش افزوده و تعرفه گمرکی بر واردات قطعات مورد استفاده در تولید وسایل نقلیه تولید با هدف صادرات می‌شود. به عبارت دیگر دولت روسیه وعده داده هم مالیات ارزش افزوده خودروهای صادراتی را حذف خواهد کرد و هم از خیر تعیین تعرفه قطعات واردشده به این کشور برای تولید خودروهای صادراتی می‌گذرد. چنین امتیازهایی اکنون برای گروه خودروسازی فولکس‌واگن آلمان در روسیه در نظر گرفته شده است. فولکس کارخانه‌ای در شهر کالوگا این کشور دارد. کارخانه کالوگا، خودروساز کهنه‌کار آلمانی یکی از بزرگترین کارخانه‌های تولید خودرو در روسیه است و سهم بزرگی در خروجی صنعت خودرو این کشور دارد. در سال ۲۰۱۷ (۹۶-۱۳۹۵) فولکس واگن ۱۶۷هزار و ۵۰۰ خودرو در روسیه تولید کرد که از این تعداد ۱۱۸هزار و ۵۰۰ دستگاه در کارخانه کالوگا و ۴۹هزار دستگاه در کارخانه‌ای در نیژنی ناوگورود و زیرنظر شرکت خودروسازی «گاز» این کشور با یک قرارداد دو طرفه تولید شد. فولکس واگن ۲۵هزار و ۱۰۰ دستگاه از کل تولید خود را صادر کرد که به معنی افزایش ۷۰ درصدی صادرات خودروساز آلمانی در مقایسه با سال پیش از آن یعنی ۲۰۱۶ (۹۵-۱۳۹۴) است. این خودروساز می‌گوید حدود ۴۰هزار موتور خودرو که در کارخانه بزرگ کالوگا تولید شده به سایت‌های تولید این نشان تجاری در سراسر جهان صادر خواهد شد؛ بیشترین صادرات نیز به کشورهای عضو اتحادیه اروپا خواهد بود. این کارخانه بزرگ ظرفیت ساخت ۱۵۰هزار موتور خودرو را در یک سال دارد. گذشته از تولید موتور خودرو، فولکس‌واگن برنامه دارد بیش از ۱۰هزار خودرو اسکودا اوکتاویا تولیدشده زیر چتر قرارداد این شرکت با شرکت روسی گاز در نیژنی ناوگورود را صادر کند. در شرایطی که فولکس‌واگن در حال دریافت امتیازهای صادراتی از دولت روسیه است مذاکرات با سایر تولیدکنندگان جهانی برای وارد شدن به جاده امتیازها در جریان است.

تغییر مسیر توزیع یارانه‌ها

علاوه بر مزایای گمرکی، دولت روسیه قصد دارد صادرات را با تغییر مسیر توزیع یارانه‌های صادراتی بین خودروسازان داخلی و جهانی افزایش دهد. بودجه سالانه یارانه‌ها در امسال میلادی و سال ۲۰۱۹ (۹۸-۱۳۹۷) برابر با ۱۱/۸ میلیارد روبل معادل ۱۸۰ میلیون دلار است. با قوانین کنونی، خودروسازان جهانی فعال در این کشور که کارخانه‌های مونتاژ اختصاصی خود را دارند به کمینه یارانه دسترسی دارند. کمینه یارانه‌ها تنها ۲۰ درصد هزینه‌های حمل‌ونقل موردنیاز برای صادرات خودرو از روسیه به کشورهای دیگر را تامین می‌کند اما بیشنیه یارانه‌ها که قدرت تامین ۸۰ درصد کل هزینه‌های حمل‌ونقل صادرات خودروهای ساخته‌شده در روسیه را دارد به خودروسازان و تولیدکنندگان داخلی تعلق می‌گیرد که از آنچه «قراردادهای سرمایه‌گذاری ویژه» نامیده می‌شود، پیروی می‌کنند. تازه‌ترین خودروسازی که می‌خواهد از تسهیلات دولت روسیه برای تولید خودرو استفاده کند دایملر، شرکت مادر مرسدس‌بنز است. این خودروساز اعلام کرده یک کارخانه مرسدس‌بنز را در منطقه‌ای در مسکو خواهد ساخت. احتمال دارد دولت روسیه یارانه‌ها را برای صادرکنندگان خودرو به ۶۰ تا ۸۰ درصد هزینه‌های حمل‌ونقل افزایش دهد به شرطی که داخلی‌سازی تولیدات روس‌ها به ۵۰ درصد افزایش یابد.

 تخصیص بودجه

سپتامبر سال گذشته (شهریور امسال) بود که پیش‌نویس بودجه روسیه برای سال ۲۰۱۸ (۹۷-۱۳۹۶) و برنامه‌ریزی‌های مربوط به سال‌های ۲۰۱۹ (۹۸-۱۳۹۷) و ۲۰۲۰ (۹۹-۱۳۹۸) را با حفظ اقدامات اصلی حمایت دولت از شرکت‌های خودروسازی روسیه در سطح دست‌کم ۱۳۴ میلیارد روبل اعلام کردند.بر این اسال سرمایه بیش از ۱۳۸ میلیارد روبل به توسعه تولید خودرو در امسال میلادی اختصاص داده شد. بیش از ۱۳۴ میلیارد روبل نیز برای سال ۲۰۱۹ (۹۸-۱۳۹۷) و کمی بیش از ۱۳۴ میلیارد روبل هم به توسعه این صنعت برای ۲ سال دیگر در نظر گرفته شده است. دولت روسیه براساس آنچه در بودجه آمده قصد دارد ۹ میلیارد روبل به‌عنوان یارانه در بخش حمل‌ونقل محصول برای امسال و سال آینده درنظر بگیرد که این رقم شامل سازمان‌های زیرمجموعه صنعت خودرو، وسایل نقلیه کشاورزی، مهندسی حمل‌ونقل و صنایع مهندسی برق خواهد شد. اقتصاد روسیه در سال ۲۰۱۴ (۹۳-۱۳۹۲) در پی سقوط آزاد نرخ نفت و نیز تحریم‌های اقتصادی از سوی اتحادیه اروپا و امریکا مشکلات جدی را تجربه کرد. تلاش‌های بانک مرکزی روسیه اما توانست پاسخگوی نیاز اقتصاد این کشور باشد و رکود اقتصادی بزرگی در روسیه رخ نداد هرچند بار نابسامانی اقتصادی بر دوش مصرف‌کنندگان سنگینی می‌کرد. کاهش ۵۰ درصدی ارزش روبل که در پی تنش‌های سیاسی بر سر جزیره کریمه اوکراین پیش آمد باعث کاهش قدرت خرید مردم شد و این برای کاهش شدید سرمایه‌گذاری‌ها دلیل کافی و لازم بود. اقتصاد روسیه که خودروسازی نیز بخشی از آن است در این مسیر روزهای دشواری را پشت سر گذاشت اما سرانجام توانست راه‌حل خود را یافته و تحریم‌ها را دور بزند. حالا دولت تلاش می‌کند ورق را به سود اقتصاد و خودروسازان این کشور برگرداند و با کمک‌هایی که به این صنعت می‌کند از راه صادرات خودروهای ساخته‌شده در این کشور، خودروسازی را به روزهای اوج خود برگرداند.