۰ نفر

سهم ۳درصدی صنعت خودرو در تولید ناخالص داخلی

صنعت خودروی کشور در حال تیک آف است/ ایران شانزدهمین خودروساز بزرگ دنیا

۲۴ بهمن ۱۳۹۶، ۱۰:۲۳
کد خبر: 251812
صنعت خودروی کشور در حال تیک آف است/ ایران شانزدهمین خودروساز بزرگ دنیا

معاون وزیر صنعت با اشاره به این که در برخی بخش‌های صنعت خودرو موفق به طراحی شدیم و توانستیم در برخی بازارهای صادراتی حضور داشته باشیم گفت: بر اساس رتبه بندی سال گذشته میلادی رتبه ۱۶ را در بین خودروسازان دنیا داریم.

به گزارش اقتصاد آنلاین، منصور معظمی، معاون وزیر صنعت در همایش بین‌المللی صنعت خودرو گفت: مجموع تولیدات از سال  ۱۳۴۷ تا ۱۳۵۷، ۲۴۰ هزار دستگاه بوده است این در حالی است که از سال ۱۳۵۷ تا روز گذشته میزان تولید ۲۱ میلیون دستگاه خودرو بوده است.

وی گفت: بر اساس رتبه بندی پیشین رتبه ۱۶ را در بین خودروسازان دنیا داریم اما آمار ۲۰۱۷ هنوز منتشر نشده و به نظر می‌رسد جدید ما به رتبه ۱۴ یا ۱۵ در دنیا برسیم.

رئیس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران افزود: در گذشته صنعت خودرو صنعت مونتاژ بود اما در حال حاضر در برخی بخش‌ها موفق به طراحی شدیم و توانستیم در برخی بازارهای صادراتی حضور داشته باشیم.

معظمی ادامه داد: صنعت خودرو سهم ۳ درصدی در تولید ناخالص داخلی دارد و این نشان‌ می‌دهد که صنعت پیشران اقتصاد است.

معظمی خاطرنشان کرد: در صنعت خودروسازی باید پاسخگوی ذائقه متقاضیان باشیم. بر اساس استانداردهای تعیین شده تعدادی از خودروها باید از رده خارج شوند.

وی با اشاره به نقش مهم قطعه سازی در صنعت خودرو گفت: اگر به صنعت قطعه‌سازی نپردازیم شاهد واردات خودرو خواهیم بود. امروز در حاشیه همایش ١٣ قرارداد قطعه سازی با قطعه سازان خارجی منعقد می‌شود. ۶ قرارداد در صنعت خودرو منعقد شده و همه مکلف شدند که از قطعه سازان داخلی استفاده کنند.

رئیس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران افزود: در صنعت قطعه‌سازی و خودروسازی متاثر از سیاست‌های پولی و بانکی هستیم، با نرخ‌های سود بانکی بحث کسب و کار بنگاه‌ها بسیار سخت است.

وی در ادامه گفت: مگر در صنعت خودرو حاشیه سود چقدر است که باید دو برابر آن سود پرداخت شود؟

معظمی تصریح کرد: شفافیت در میزان سهام خودروسازان ایجاد شود تا مشارکت بیشتر بخش خصوصی فراهم شود آن چیزی که هست فاصله دارد با چیزی که از آن به عنوان خصوصی‌سازی تلقی می‌شود.

وی با تاکید بر این که بازسازی ناوگان سنگین کشور به ۱۰میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز دارد که طی سه سال ۲۰۲ هزار دستگاه نوسازی می‌شود. گفت: درهای کشور بر روی سرمایه و تکنولوژی باز است و به متقاضیانی که تمایل دارند خوش‌آمد می ‌گوییم.