۰ نفر

تولید پراید و پژو ۴۰۵ ادامه دارد

۲۲ بهمن ۱۳۹۵، ۱۲:۱۲
کد خبر: 175899
تولید پراید و پژو ۴۰۵ ادامه دارد

در حالیکه طبق گفته مسئولان و بر اساس قانون، باید خط تولید اتومبیل‌هایی که ۱۰ سال از عمر آنها می‌گذرد، متوقف شود، با گذشت بیش از یک دهه از آغاز خط تولید "پراید" و "پژو ۴۰۵ " عزم و اراده‌ای در این راستا وجود ندارد و دو خودروی مذکور کماکان بی‌رقیب در کشور تولید خواهند شد.

صحبت‌های مختلفی طی سال جاری مطرح شد و نوید این می‌رفت که خط تولید پراید و پژو ۴۰۵ تا پایان سال جاری متوقف شود اما در حالی که بیش از یک دهه از خط تولید دو خودروی مذکور می‌گذرد، در سال جاری نیز این اتفاق رخ نخواهد داد و خط تولید پراید و پژو ۴۰۵ نه‌تنها در سال جاری با توقف روبرو نخواهد شد بلکه طی سال آینده نیز تولید این دو محصول ادامه دارد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، پراید خودرویی است که از سال ۱۳۷۲ تولید آن در ایران و در شرکت سایپا آغاز شده و در مورد پژو ۴۰۵ نیز مونتاژ و تولید از سال ۱۳۶۹ کلید خورده است.

سعید تاجیک - معاون اجرایی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران - در مورد آخرین وضعیت خط تولید پراید و پژو ۴۰۵ و زمان توقف خط تولید این دو خودرو، اظهار کرد:  اگر بخواهیم به صورت شفاف در این رابطه اظهار نظر کنیم باید چند نکته را مدنظر قرار دهیم. ابتدا اینکه خودروی جایگزینی با این قیمت در دنیا به سختی پیدا می‌شود، چراکه بسته CKD خودرو حدود ۹ تا ۱۰ هزار دلار است که اگر در قیمت و تعرفه ضرب شود، کمتر از ۶۰ تا ۷۰ میلیون تومان آب نمی‌خورد؛ بنابراین خودروی ۲۰ تا ۳۰ میلیون تومانی برای جایگزینی پراید و پژو ۴۰۵ وجود ندارد.

پراید و پژو ۴۰۵ حداقل استانداردها را دارند

معاون اجرایی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران با اشاره به اینکه این دو خودرو از حداقل استانداردها برخوردار هستند، گفت: عدم برآورده شدن انتظار مصرف‌کنندگان در مورد استانداردهای خودرو مسئله‌ای است که می‌توان به آن اشاره کرد اما حداقل استانداردها از جمله داشتن کیسه هوا، ترمز ABS و سایر سیستم‌های دارای استاندارد خودرو از جمله مواردی است که پراید و پژو ۴۰۵ از آن برخودارند.

تاجیک همچنین به اظهارنظر مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت در مورد توقف خط تولید پراید و پژو ۴۰۵ تا پایان سال جاری اشاره کرد و افزود: طبق اظهارنظر مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز قطعا تا پایان سال جاری برنامه‌ای برای توقف خط تولید این دو خودرو وجود ندارد.

مهرماه سال جاری بود که نیره پیروزبخت - رئیس سازمان ملی استاندارد ایران - در خصوص پایان کار تولید خودروهایی که بیش از ۱۰ سال از عمر آنها می‌گذرد، اعلام کرد در راستای برنامه‌ای که بر اساس قانون توقف تولید خودروهایی که با بیش از ۱۰ سال تولید وجود دارد، خودروهایی مانند پراید یا پژو ۴۰۵ از خط تولید خودروسازان داخلی خارج می‌شوند.

بنابراین اظهارات تصور بر این بود که تا پایان سال جاری خط تولید خودروهای پراید و پژو ۴۰۵ متوقف خواهد شد؛ مسئله‌ای که با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال به واقع تبدیل نشد و این دو خودرو، بی‌رقیب و بدون جایگزین در سال آتی هم تولید خواهند شد.