۰ نفر

تحویل خودرو یلدایی شد

۲ دی ۱۳۹۵، ۱:۴۳
کد خبر: 165898
تحویل خودرو یلدایی شد

در شرایطی که بازار خودرو کشور هنوز هم در رکود به‌سر می‌برد، خودروسازان روزهای خوبی را در فروش دارند و حتی مجبور شده‌اند تاریخ تحویل محصولات خود را به سال آینده موکول کنند.

اگر نگاهی به سایت فروش خودروسازان داخلی بیندازیم، متوجه می‌شویم آنها پیش فروش‌هایی با ودیعه اندک را برای مشتریان در نظر گرفته و در عوض، خودروها را طی سال آینده (از فروردین تا آبان ماه) تحویل خواهند داد. با این حساب، خودروسازان عملا تاریخ تحویل محصولات پیش فروش خود را طولانی کرده‌اند تا توانایی پاسخ به تعهدات ایجاد شده را داشته باشند.هرچند هنوز آمار تولید خودروسازان داخلی در 9 ماه امسال و همچنین آذر ماه، اعلام نشده، با این حال این احتمال وجود دارد که تیراژ افزایش پیدا کرده باشد؛ زیرا شرکت‌های خودروساز داخلی باید پاسخگوی تعهدات ایجاد شده باشند.

در آمار قبلی که به 8 ماه امسال مربوط بود، خودروسازان رشد 40 درصدی تولید را به ثبت رساندند تا در سال‌جاری از این حیث رکورد بزنند. این موضوع به وضوح نشان دهنده رونق گرفتن فروش خودروسازان بود و احتمال تکرار آن در آمار جدید تولید نیز وجود دارد.از آن سو اما عرضه خودروسازان به بازار نیز طی یکی دو هفته گذشته افزایش یافته و در حال حاضر با یک تعادل نسبی در عرضه و تقاضای بیشتر خودروهای داخلی روبه‌رو هستیم. این اتفاق پس از آن رخ داد که مسوولان وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان گسترش از خودروسازان خواستند تا با افزایش عرضه، بساط دلالی را در بازار خودرو کشور جمع کنند.

تا پیش از این درخواست، فعالان بازار عنوان می‌کردند که خودروسازان از عرضه محصولات خود به بازار کاسته و سبب بالا رفتن قیمت‌ها شده‌اند. اوضاع به شکلی بود که با وجود بالا نبودن تقاضا، قیمت برخی خودروهای داخلی رشد قابل‌توجهی را تجربه کرد، اما در نهایت با بهتر شدن عرضه، نمودار قیمت‌ها متعادل‌تر شد. با وجود رونق فروش داخلی خودروسازان اما بازار در خواب زمستانی فرو رفته و ابرهای رکود، آسمانش را پوشانده‌اند. به گفته فعالان بازار، در حال حاضر تقاضا برای خرید خودرو چه در بازار داخلی‌ها و چه در بازار وارداتی‌ها، پایین بوده و مشتریان رغبت چندانی به خرید از بازار آزاد ندارند. به گزارش دنیای اقتصاد، یکی از دلایل این موضوع، روش‌های فروش اعتباری و چکی خودروسازان به حساب می‌آید که سبب جذب مشتریان به فروش داخلی آنها شده است. همچنین آن طور که نمایشگاهداران خودرو پایتخت می‌گویند، طی هفته جاری و با وجود رکود، قیمت برخی خودروهای داخلی و خارجی افزایش یافته است.

 

افزایش قیمت پژو و تندر-90

سری به بازار بزنیم و ببینیم در آغازین روزهای زمستان، اوضاع به چه شکل است و نمودار قیمت‌ها در چه وضعی قرار دارد.بنا به گفته فعالان بازار، هم‌اکنون پژو 206 تیپ 5 با قیمتی برابر با 38 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود که این موضوع از افزایش قیمت 200 هزار تومانی خودروی موردنظر در هفته‌جاری حکایت می‌کند. همچنین پژو 206 صندوقدار مدل V8 نیز این هفته از نوسان قیمت در امان نماند به نحوی که 200 هزار تومان گران شد. این محصول در حال حاضر قیمتی برابر با 38 میلیون و 400 هزار تومان دارد. از بازار پژو 405 اما خبر می‌رسد این محصول با توجه به تثبیت قیمتی که داشته، در حال حاضر 30 میلیون و 700 هزار تومان خرید و فروش می‌شود. اما دیگر محصول ایران خودرو به نام سمند ef7 نیز طی هفته جاری تغییر قیمتی خاصی را به خود ندیده و در حال حاضر 31 میلیون و 700 هزار تومان خرید و فروش می‌شود.

نمایشگاهداران خودرو پایتخت اما در مورد رانا (محصول ملی ایران خودرو) نیز تاکید می‌کنند که این محصول با توجه به تثبیت قیمتش طی هفته جاری، هم‌اکنون 33 میلیون و 200 هزار تومان به فروش می‌رود. با این حساب، رانا جزو خودروهای باثبات بازار طی هفته جاری به‌شمار می‌رود و این در شرایطی است که آمار تولید آن در 8 ماه امسال کاهشی بوده است.از رانا که بگذریم، تیبا هم بدون تغییر قیمتی خاص، در حال حاضر قیمتی معادل 25 میلیون تومان در بازار دارد. فعالان بازار اما در مورد پراید نیز خبر از تثبیت قیمت می‌دهند. به گفته آنها،پراید در مدل 131 قیمتی برابر با 21 میلیون و 100 هزار تومان دارد که نشان می‌دهد این محصول طی هفته جاری تثبیت قیمت داشته است. از سوی دیگر اما پراید در مدل 111 نیز طی هفته جاری با کاهش قیمت مواجه شده و هم‌اکنون تا با همان قیمت 21 میلیون و 200 هزار تومان خود به فروش برسد. از پراید که بگذریم، سراتوهای مونتاژی سایپا نیز که قیمت‌گذاری‌شان آزاد است، تغییر خاصی در هفته جاری نداشته‌اند. بر این اساس، سراتوی اتومات هم‌اکنون 91 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود و این در حالی است که مدل دنده ای آن قیمتی برابر با 75 میلیون و 800 هزار تومان دارد.

در بین دیگر خودروهای بازار اما تندر-90 در مدل E2 با افزایش قیمت مواجه شد. بر این اساس، این خودرو طی هفته جاری 100 هزار تومان افزایش قیمت را تجربه کرده و در حال حاضر 40 میلیون و 300 هزار تومان خرید و فروش می‌شود. تندر اتومات هم که در ایران خودرو به تولید می‌رسد، در حال حاضر قیمتی برابر با 48 میلیون و 500 هزار تومان دارد. همچنین پارس تندر نیز در حال حاضر قیمتی برابر با 41 میلیون و 200 هزار تومان داشته و این موضوع نشان از تثبیت قیمت خودرو موردنظر دارد. از سوی دیگر اما ساندرو نیز که به‌نوعی مدل هاچ بک تندر-90 به‌شمار می‌رود، در حال حاضر قیمتی برابر با 53‌میلیون تومان دارد و این موضوع از افزایش قیمت خودرو موردنظر حکایت می‌کند.به گفته فعالان بازار، دلیل افزایش قیمت ساندرو، عرضه محدود آن به بازار است که اجازه نمی‌دهد عرضه و تقاضای این محصول به تعادل رسیده و قیمتش منطقی‌تر شود.

 

افزایش قیمت برخی خودروهای وارداتی

نگاهی هم اما به بازار خودروهای وارداتی بیندازیم که این هفته اتفاقا با افزایش قیمت در برخی محصولات مواجه شده است. گفته می‌شود مشکلات و محدودیت‌های موجود بر سر راه ثبت‌سفارش و شماره‌گذاری برخی خودروها، دلیل افزایش قیمت موردنظر است.به گفته فعالان بازار، در حال حاضر تویوتا کمری هیبریدی قیمتی برابر با 230 میلیون تومان دارد که نشان می‌دهد این محصول یک‌میلیون تومان دیگر در ادامه روند افزایش قیمت خود، گران شده است.همچنین تویوتا در مدل R4 نیز حدود 8 میلیون تومان گران شده و در حال حاضر برای خرید آن باید 255 میلیون تومان هزینه کرد. با این حال اما قیمت تویوتا پریوس هیبریدی تغییر خاصی نکرده و در حال حاضر 152 میلیون تومان به فروش می‌رسد. کرولا نیز بدون تغییر قیمت طی هفته جاری، 157 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.در بین دیگر خودروها اما کیا سراتو با قیمتی معادل 147 میلیون تومان عرضه می‌شود و اپتیما نیز 205 میلیون تومان قیمت دارد. لکسوس مدل NX هم در حال حاضر 365 میلیون تومان به فروش می‌رسد و اسپورتیج نیز 186 میلیون تومان قیمت دارد. همچنین برای خرید النترا نیز باید 134 میلیون تومان هزینه کرد و برای خرید توسان نیز 195 میلیون تومان.