۰ نفر

قیمت‌های نوروزی اتوبوس، قطار و هواپیما

"بلیت" چند؟!

۷ اسفند ۱۳۹۳، ۱۳:۱۳
کد خبر: 76513

با نزدیک شدن به روزهای پایانی و آغاز برنامه‌ریزی سفرهای نوروزی، جنب و جوش تازه‌ای هم در بازار خرید و فروش بلیت‌های سفر آغاز می‌شود.

پیش از این مسئولان اعلام کرده بودند که قیمت بلیت‌ها افزایش نخواهد یافت اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که حتی اگر به صورت مستقیم قیمت‌ها افزایش نیافته اما از راه‌های گوناگونی بر هزینه‌های سفر افزوده شده است. افزایش قیمت بلیت اتوبوس برای جبران هزینه قیمت بلیت اتوبوس بین شهری از اول اسفند ۲۰ درصد افزایش یافت. رئیس اتحادیه شرکت‌های تعاونی مسافربری کشور علت این افزایش قیمت را جبران بخشی از هزینه حمل و نقل عمومی عنوان کرد. علاوه بر آن در پایان هر سال و در آستانه سفرهای نوروزی هم نرخ بلیت‌های اتوبوس برای جبران هزینه ترددهای یک سر خالی حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد افزایش می‌یابد. این افزایش قیمت در مدت زمان طرح نوروزی و از ۲۵ اسفند تا ۱۵ فروردنی سال بعد اعمال می‌شود و پس از آن نرخ‌ها به فیمت‌های فبلی خود باز می‌گردد.

برای دیدن عکس در ابعاد بزرگتر کلیک کنید:

بهای خدمات ایستگاهی بلیت قطار معاون مسافربری راه آهن ایران خبر داده که قیمت بلیت قطار در ایام نوروز تغییر نخواهد کرد. اما علاوه بر هزینه بلیت در بین برخی از شرکت‌ها عنوانی به نام «بهای خدمات ایستگاهی» نیز در کنار قیمت بلیت وجود دارد که از ۱۰۰۰ تومان تا ۴۰۰۰ هزار تومان متغیر است. به گفته محمد راشدی پیش فروش بلیت‌های قطارهای نوروزی از ۴ بهمن آغاز شده است. این پیش فروش برای روزهای ۱۵ اسفند تا ۱۵ فروردین سال ۹۴ انجام می‌شود. به گفته راشدی ظرفیت قطارهای کشور در نوروز ۹۴ نسبت به نوروز سال گذشته ۵ درصد افزایش یافته است. و کل ظرفیت ایجاد شده برای جا به جایی مسافر در نوروز به یک میلیون و ۹۶۰ هزار مسافر رسیده است. بنا به گفته‌های معاون مسافربری راه آهن در ایام سال نو افزایش قیمتی نخواهیم داشت اما به مسافران تخفیف هم داده نمی‌شود. گفتنی است یکی از خدمات جدید راه‌ آهن ثبت ساعت رسیدن قطار به مقصد است که این کار از اول بهمن ماه‌ آغاز شده و براساس آن اگر قطار ۳ ساعت بعد از زمان تعیین شده به مقصد برسد، مسافر می‌تواند ۵۰ درصد از بهای بلیت را از شرکت مربوطه دریافت کند. در صورتی هم که تاخیر قطار به ۸ ساعت برسد، ۱۰۰ درصد بهای بلیت قابل وصول از طرف مسافر است.

برنامه قطار‌های مسافری از تاریخ ۲۵ اسفند تا ۱۵ فروردین

برای دیدن عکس در ابعاد بزرگتر کلیک کنید:

بدون تور بلیت نداریم! با آنکه سازمان هواپیمایی کشوری حداکثر نرخ بلیت هواپیما در ۱۳ مسیر پر ترافیک داخلی را اعلام کرده اما برخی از آژانس‌های هوایی نرخ‌هایی بالا‌تر از نرخ اعلام شده را به فروش می‌رسانند. دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی ایران پیش از این اعلام کرده بود که قیمت بلیت هوایپما در ایام نوروز ۹۴ افزایش پیدا نخواهد کرد. پس از آن هم سازمان هواپیمایی کشوری حداکثر نرخ بلیت در مسیرهای پر ترافیک را منتشر و تاکید کرد که تمامی شرکت‌های هواپیمایی موظفند نرخ‌های تایید شده توسط سازمان را رعایت کنند. اما بررسی‌ها نشان داده که تمام آژانس‌های هواپیمایی از این دستور اطلاعت نمی‌کنند. مثلا یک آژانس هواپیمایی قیمت بلیت مسیر تهران- مشهد را ۱۷۴ هزار تومان اعلام کرد در صورتی که نرخ اعلامی آن از سوی سازمان هواپیمایی ۱۷۱ هزار و ۸۶۰ تومان است و یا بلیت مسیر تهران - کیش با قیمت ۲۳۱ هزار و ۹۰۰ تومان به فروش می‌رسید در صورتی که قیمت اعلامی آن ۲۲۴ هزار و ۲۵۰ تومان بوده است. اما پدیده اصلی‌ای که در این زمینه با آن مواجه هستیم فروش بلیت به قیمت بالا‌تر نیست بلکه آن است که درصد زیادی از آژانس‌های هواپیمایی بدون هزینه تور و هتل و راهنما، بلیتی به مسافران نمی‌فروشند.