۰ نفر

ساختمانی با اتاق‌های‌متحرک درتهران +عکس

۲ شهریور ۱۳۹۳، ۱۲:۲۸
کد خبر: 57406
ساختمانی با اتاق‌های‌متحرک درتهران +عکس

معماران ایرانی ساختمانی هفت طبقه را در تهران طراحی کرده‌اند که دارای سه اتاق «متحرک» است.

روزنامه «دیلی‌میل» در گزارشی مصور از ساختمان «شریفی‌ها» در تهران نوشت: «به نظر می‌رسد که آینده دنیای خانه‌‌های مسکونی را یافته‌ایم و این آینده در ایران است». به نوشته دیلی میل، ساختمان شریفی‌ها از بسیاری جهات با یک ساختمان معمولی تفاوت دارد و فهرست ویژگی‌های این اثر مدرن معماری به اتاق‌های متحرکش ختم نمی‌شود.

ساختمان «شریفی‌‌ها» یک باشگاه داخلی، یک استخر و دو آشپزخانه، چند فضای باز «تراس» داشته و به نسبت مساحت زمین زیربنای مفید زیادی دارد. با فشار یک دکمه سه اتاق بیرونی - یعنی اتاق صبحانه، اتاق میهمانان و اتاق کار شروع به چرخیدن می‌کنند و رو به خیابان سه فضای جدید «تراس» می‌آفرینند که این عملکرد علاوه بر افزایش نورگیریِ فضای درونی - بسته به کاربری اتاق - موارد استفاده زیادی دارد. هر یک از این سه اتاق - که از بیرون مثل جعبه‌هایی چوبی هستند - بر روی پایه‌ای چرخان استوار هستند. در طول زمستان‌های سرد می‌شود اتاق‌ها را بست و از هدر رفتن حرارت جلوگیری کرد و در طول ماه‌های گرم تابستان هم گشودن اتاق‌های فوق به تهویه هوای محیط کمک کرده و فضا را از هوای تازه پر می‌کند. این خانه دو زیرزمین دارد که باشگاه ورزشی داخلی و دیگر تسهیلات رفاهی ساختمان، از جمله میز بیلیارد، را در خود جای داده است. طبقه همکف محل پارک خودرو‌ها و نیز برای سکونت سرایدار پیش‌بینی شده است. طبقات اول و دوم فضاهای مسکونی اصلی ساختمان است و آشپزخانه، اتاق نشیمن و حتی فضای مخصوص پیانو را در این بخش می‌توان دید، در دو طبقه بالایی اتاق‌ خواب‌ها، حمام‌ها، یکی از آشپزخانه‌ها و فضای زندگی اضافه پیش بینی شده است.

ساختمان شریفی‌ها محصول گروه معماران شرکت ایرانی «نکست آفیس» است. یک سخنگوی این شرکت گفت: «بسته به نیاز‌های کاربران این ساختمان خود را هماهنگ می‌کند.»به گفته او، «بسته به اینکه مهمان داشته باشید یا نه، اتاق مهمانان در طبقه دوم را می‌شود برای مقاصد مختلف چید و تغییر داد.» به همین ترتیب اتاق‌ کار و اتاق صبحانه نیز بسته به خواست ساکنان تغییر می‌کند. در بخش دیگری از توضیحات سخنگوی «نکست آفیس» آماده است که «خانه سنتی ایرانی» منبع اصلی ایده این پروژه بود، چرا که در خانه‌های سنتی ایرانی دو اتاق اصلی وجود داشت، یکی برای فصول گرم و دیگری برای فصول سرد. یکی از طراحان خانه شریفی‌ها هم گفت: «ما با ایده انعطاف‌پذیری شروع کردیم و به این فکر کردیم که ساختمان‌ها نماهای متغیری داشته باشند؛ ایده ساختمانی که هم درونگرا باشد و هم برونگرا. همچنین مطالعه اقلیم تابستانی شمال تهران (معتدل) و اقلیم زمستانی آن (سرد)،ما را به سمت و سوی آن سوق داد که چگونه می‌شود در زمستان حجمی بسته، بدون تراس با پنجره‌هایی کوچک داشته باشیم و در تابستان حجمی شفاف و باز با تراس‌هایی عمیق و وسیع و پنجره هایی بزرگ.» وی می‌افزاید: «طرح مکعب گردان با تغییری در حجم و فضای خانه، نوعی معماری غیرقطعی به وجود می‌آورد که به خواسته های ما در زمستان و تابستان جواب مناسبی می‌داد.» خانه شریفی‌ها در منطقه ۳ تهران، محله دروس طراحی شده است. این ساختمان در بخش طراحی خانه در جشنواره معماری جهان در فهرست نامزدهای دریافت جایزه قرار گرفته است.این همه موجب شد تا ایران دیگر با خانه‌های آینده‌نگر بیگانه نباشد و [در جشنواره معماری جهان] بعد از استرالیا با چهار نامزد دریافت جایزه در مقام دوم بایستد.