۰ نفر

روش ارزان برای پیشگیری از دیابت

۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۳، ۰:۴۳
کد خبر: 46709

نتایج یک مطالعه جدید در دانشگاه فنلاند شرقی تایید کرد که مصرف نان‌های سبوس‌دار از خطر بروز دیابت می‌کاهد.

طبق نتایج این بررسی مصرف نان گندم و نان چاودار سبوس‌دار به طور موثر در کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 نقش دارد. مجموعه‌های فیبری طبیعی موجود در غلات که حاوی کلکسیون کاملی از ترکیبات زیست‌فعال و کربوهیدرات‌های دیرهضم هستند وقتی وارد بدن می‌شوند خیلی بیشتر از تکه‌های مجزای فیبر خوراکی بر سوخت و سازِ بدن تاثیر مثبت می‌گذارند. نان‌های چاودار و گندم حاوی سبوس منبع خوبی از این فیبرهای خوراکی مجموعه‌ای هستند.
این مطالعه نشان می‌دهد که مصرف نان چاودار و نان گندم سبوس‌دار در مقایسه با نان گندم بدون سبوس به کاهش گلوکز خون بعد از صرف غذا و واکنش‌های انسولینی هم در افراد سالم و هم در مبتلایان به سندرم متابولیک منجر می‌شود.
سندرم متابولیک شامل مجموعه‌ای از اختلال‌های سوخت و سازی است که از فاکتورهای خطرزای تصلب شرایین و دیابت بزرگسالان به حساب می‌آید. در مطالعات پیشین نیز تاثیر مصرف نان سبوس‌دار در کاهش خطر دیابت نوع 2 مشاهده شد اما با این حال هنوز مشخص نیست که چه مکانیزمی موجب این اثرگذاری مثبت می‌شود.
«جنی لاپی»، متخصص اصلی این مطالعه گفت:‌ مجموعه‌های فیبری طبیعی که در نان سبوس‌دار موجودند بر سوخت و ساز گلوکز در بدن افراد سالم و مبتلایان به سندرم متابولیک تاثیر مثبت دارند.
به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری شینهوا، به گفته این متخصص جایگزین کردن نان چاودار و نان گندم سبوس‌دار به جای انواع سفید و بدون سبوس این نان‌ها، راهکار مناسبی برای پیشگیری از دیابت نوع 2 است.