۰ نفر

مهمترین انتظارات از ویندوزفون 8.1 چیست؟

۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۳، ۲۱:۵۸
کد خبر: 46687

بالاخره پس از 18 ماه، ویندوزفون 8 کم‌کم خودش را برای به‌روزرسانی بزرگ آماده می‌کند. ویندوزفون 8.1 به‌رورسانی جدیدی است که مایکروسافت خبر انتشار آن را اواسط ماه ژوئن (اواخر خرداد 1393) به کاربران داده است.

کاربران ویندوزفون می توانند از ماه آینده دستگاه خود را آپدیت کنند تا از جدیدترین و آخرین بسته های نرم افزاری مایکروسافت بهره مند شوند. این آپدیت برای تمام گوشی های ویندوزفونی بوده و به صورت رایگان عرضه می شود. البته این نکته را باید به دارندگان گوشی های لومیا بگوییم که کمی بیشتر صبر کنند تا آپدیت ویژه را دریافت نمایند. ویندوزفون قبلی مشکلاتی داشت که به نظر می رسد در نسخه جدید تمام آن ها مرتفع شده اند. در این آپدیت جدید که به 8.1 معروف شده است شما می توانید از امکانات مختلف که در ادامه لیست شد است استفاده کنید:

به‌روزرسانی بزرگ

همان‌طور که گفتیم، ویندوزفون منتظر یک به‌روزرسانی بزرگ است. این به‌روزرسانی آن‌قدر برای کاربران بزرگ است که اگر مایکروسافت عنوان ویندوزفون 8.5 یا ویندوزفون 9 را نیز به آن اختصاص می‌داد، جای هیچ‌گونه پرسشی باقی نمی‌ماند اما مایکروسافت فقط با تغییر 0.1 واحد در شماره انتشار این نسخه، آن را 8.1 نامگذاری کرده که احتمال می‌رود این نامگذاری فقط به‌خاطر همسو شدن ویندوزفون با برادر بزرگ‌ترش یعنی ویندوز 8.1 مخصوص رایانه‌های رومیزی باشد. امکانات زیادی به این نسخه اضافه شده که معرفی، بررسی و آموزش آنها می‌تواند بیش از 239 صفحه را به خود اختصاص دهد.

چنانچه شما نیز از کاربران تلفن‌های همراه مجهز به ویندوزفون هستید و قصد دارید به‌طور ساده، مختصر و مفید با امکانات جدیدی که قرار است در اختیار شما قرار گیرد آشنا شوید، ادامه این مقاله را بخوانید.

اتاق فرمان

ویندوزفون به یک مرکز هشدار مجهز خواهد شد که مایکروسافت آن را Action Center (اتاق فرمان) نامگذاری کرده است. شما می‌توانید برای دسترسی به اتاق فرمان همچون سیستم‌عامل‌های دیگر (اندروید و آی.او.اس) صفحه را از بالا به سمت پایین بکشید. جزئیات و عملکردهای مختلفی همچون ایمیل‌ها و پیام‌های اخیر، نرم‌افزارهای به‌روز شده، فعال کردن بلوتوث و حالت پرواز از طریق اتاق فرمان در اختیار شما قرار خواهد گرفت و شما می‌توانید تنظیمات دستگاه را طوری تغییر دهید که اتاق فرمان هنگام قفل بودن تلفن همراه نیز فعال باشد.

کورتانا

کورتانا (Cortana) دستیار دیجیتال مایکروسافت است که در ویندوزفون 8.1 به کمک شما می‌آید. کورتانا بسیار شبیه Google Now در اندروید و سیری در محصولات اپل است، اما شاید بتوانیم در مدتی نه چندان طولانی کورتانا را قدرتمند‌ترین دستیار صوتی هوشمند نامگذاری کنیم. کورتانا فعلا به‌صورت آزمایشی ارائه خواهد شد و مشخص نیست نسخه نهایی آن دقیقا برای چه کشورهایی و به چه زبان‌هایی ارائه می‌شود (گویا قرار است کورتانا برای 70 زبان مختلف دنیا منتشر شود).

کورتانا با دریافت فرمان‌های صوتی شما علاوه بر پاسخ، بسیاری از کارها را نیز برای شما به انجام می‌رساند. می‌توانید از کورتانا بخواهید پس از رسیدن به محل کار، تماس گرفتن با مادرتان را به شما یاد‌آوری کند یا یک نشانی از آن بپرسید یا حتی مانند دیگر دستیارهای صوتی، اطلاعاتی درباره وضع آب‌و‌هوا یا ساعت در کشورهای دیگر از آن درخواست کنید.

صدای کورتانا کاملا طبیعی است و شما با صدای یک ربات روبه‌رو نخواهید شد. زمانی که فرمانی را با تایپ کردن در اختیار کورتانا قرار می‌دهید، پاسخ را به‌صورت متنی دریافت خواهید کرد؛ زیرا به عقیده کورتانا شما قصد نداشته‌اید درخواست خود را به‌صورت صوتی اعلام کنید، پس نمی‌خواهید پاسختان را نیز به‌صورت صوتی بشنوید!

جذابیت دیگری که کورتانا به خود اختصاص می‌دهد ترفندها و موضوعات پنهان در آن است. برای نمونه پس از به‌روزرسانی ویندوزفون 8.1 می‌توانید از کورتانا بپرسید: ?Do you like Clippy

صفحه شروع

صفحه شروع نیز در ویندوز 8.1 دستخوش تغییراتی شده است. می‌توانید با استفاده از قابلیت نمایش کاشی‌های بیشتر (Show more Tiles) به کاشی‌های زنده بیشتری دسترسی داشته باشید (این قابلیت به‌طور پیش‌فرض غیرفعال است و برای فعال‌سازی آن باید به Settings و Start + Theme مراجعه کنید.)

می‌توانید سه اندازه متفاوت را در صفحه شروع به کاشی‌ها اختصاص دهید (در نسخه‌های پیشین حق انتخاب دو اندازه در اختیار شما قرار می‌گرفت) و به کمک این قابلیت قادر خواهید بود 5 کاشی مختلف را به‌صورت افقی کنار یکدیگر قرار دهید. (می‌توانید کاشی‌ها را در اندازه‌های متفاوت کنار همدیگر بچینید.)

می‌توانید تصویر دلخواه خود را به‌عنوان تصویر زمینه صفحه شروع انتخاب کنید و در صورتی‌که کاشی‌ها فاقد رنگ زمینه باشند (transparent) تصویر پس زمینه انتخاب شده شما نمایش داده می‌شود.

حسگر‌های جدید

حسگرهای جدید در ویندوزفون 8.1 به شما این امکان را می‌دهد که اطلاعات دقیق‌تری را از حافظه ذخیره‌سازی و ارتباطات وایرلس کسب کنید. می‌توانید به عمق اطلاعات ذخیره شده در حافظه داخلی یا حافظه جانبی دستگاه نفوذ کنید و ببینید چه مواردی بیشترین حجم را به خود اختصاص داده‌اند.

حسگرهای وایرلس به شما این امکان را می‌دهد که به‌طور دقیق روی پهنای باند مصرفی نظارت داشته باشید تا در صورتی‌که از بسته‌های اینترنتی با حجم محدود استفاده می‌کنید، مجبور به پرداخت هزینه‌های اضافه نشوید. به کمک امکانات جدید در این بخش می‌توانید دانلود یا آپلودهای حجم بالا را محدود به ارتباطات وایرلس کنید تا از اینترنت همراه شما برای این امور استفاده نشود.

تغییرات دیگر

تغییرات فراوانی در این نسخه از ویندوزفون دیده می‌شود. در نسخه جدید هاب مرکزی برای مدیریت موزیک‌ها، ویدئوها، موزیک‌ ویدئوهای ایکس‌باکس و رادیو حذف شده و هر بخش کاشی مخصوص به خود را دارد.

فروشگاه ویندوز دستخوش تغییرات بسیاری شده که یکی از مهم‌ترین آنها تغییر در بخش جستجو است. در گذشته اگر یک برنامه را جستجو می‌کردید، در بخش نتایج فهرستی از موزیک‌ها، ویدئوها و بازی‌ها نیز برای شما به‌نمایش در می‌آمد. اما اکنون عملیات جستجوی برنامه محدود به برنامه‌ها و بازی‌ها خواهد بود.

اسکایپ جزئی از ویندوزفون 8.1 شده و نه تنها نیازی به دانلود مجدد آن ندارید بلکه می‌توانید از ترکیب بسیار عالی اسکایپ و ویندوزفون در مکالمات تصویری نهایت لذت را ببرید. (انتقال تماس‌های دریافتی به سرویس تماس روی اسکایپ بدون قطعی ارتباط از امکانات ویژه در این نسخه است)

تقویم بهینه شده است. نمایش هفتگی روزها همراه با وضع آب و هوا برای هر روز از تغییرات این بخش است.

صفحه‌کلید نیز مجهز به قابلیت Word Flow شده که بسیار شبیه قابلیت Swype در دستگاه‌های اندرویدی است. همچنین اینترنت اکسپلورر 11 همراه با مجموعه‌ای از امکانات بی‌نظیر برای وبگردی لذت‌بخش دراختیار شما قرار خواهد گرفت.