۰ نفر

سرانه مصرف شیر 105 کیلوگرم است

۶ خرداد ۱۳۹۵، ۹:۳۹
کد خبر: 129515

صنایع لبنی و به طور کلی حوزه لبنیات مدتهاست که با چالش‌های متفاوتی روبروست. اما از زمانی که یارانه لبنیات قطع شد چالش‌های ریز و درشت برای این صنعت و صنایع وابسته خودش را نشان داد.

پس از قطع یارانه صنایع لبنی و افزایش قیمت لبنیات، کاهش سرانه مصرف در بین مردم و افزایش مازاد تولید خود را نشان داد. این وضعیت به شدت در گردش مالی عملکرد صنایع لبنی تاثیر گذاشت و بخش بزرگی از این صنایع با ورشکستگی روبرو شدند. این افزایش قیمت در بازارهای صادراتی نیز تاثیر منفی گذاشت و باعث شد تا لبنیات ایران نتواند در این بازارها فعالیت کند. حسن رکنی معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: سیاست‌های این وزارتخانه بر اساس برنامه اقتصاد مقاومتی به سمتی است که سرانه مصرف شیر در سال ۱۴۰۴ به عدد ۱۶۰ کیلوگرم برسد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شهروند ، رکنی در چهارمین همایش سالانه شرکت نهاده‌های دامی جاهد که با شعار پیشرفت ژنتیکی، امنیت غذایی و اقتصاد مقاومتی در حال برگزاری است با بیان اینکه سال گذشته بالغ بر ۹ میلیون و ۱۴۰ هزار تن شیر در کشور تولید شد، اظهار داشت: متوسط سرانه تولید شیر کشور ۱۱۵ کیلوگرم و سرانه مصرف آن حدود ۱۰۵ کیلوگرم بوده است. معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه تنوع محصولات لبنی کشور باعث شده که صادرات این محصولات به بیش از ۳۰ کشور دنیا انجام شود، افزود: طی دو سال گذشته یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن لبنیات از کشور صادر شده، ضمن اینکه صادرات دام زنده طی همین مدت یک میلیون و ۸۰۰ هزار رأس بوده است.

وی با اشاره به درخواست مشوق صادراتی از دولت برای ایجاد تحرک در صادرات لبنیات اظهار داشت: ما زیرساخت‌های بسیار خوبی در بخش تولید داریم و شرایطمان به گونه‌ای است که می‌توانیم افزایش تولید داشته باشیم. بر اساس برنامه اقتصاد مقاومتی، سیاست وزارت جهاد کشاورزی به سمتی است که در سال ۱۴۰۴ سرانه مصرف شیر به عدد ۱۶۰ کیلوگرم برسد. معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه از ابتدای هفته جاری خرید حمایتی شیر خام از دامداران در ۵ استان کشور آغاز شده است، گفت: هر جا که نیاز باشد دولت به بازار ورود خواهد کرد و از تولیدکنندگان حمایت می‌کند.