۰ نفر

مومنی :دولت از دستکاری قیمت‌ها پرهیز کند

۲۳ فروردین ۱۳۹۵، ۱۱:۰۹
کد خبر: 122976
مومنی :دولت از دستکاری قیمت‌ها پرهیز کند

به نظر می‌رسد سال 95 از جنبه‌های مختلفی برای افق میان مدت اقتصاد و جامعه ایران سال مهم و تعیین‌کننده‌ای باشد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از اعتماد ، به طور طبیعی در چنین شرایطی از همه ارکان حکومت و از همه دستگاه‌های اجرایی کشور انتظار می‌رود برخورد واقع بینانه‌تری با مسائل و شرایط کنونی اقتصاد ایران داشته باشد. چیزی که متاسفانه به وفور در جهت‌گیری‌های مسوولان اجرایی دستگاه‌های مختلف مشاهده می‌شود این است که متاسفانه فقط با برخورد غیر مبتنی بر برنامه همراه با غفلت مسوولان مستقیم دستگاه‌های اجرایی با مسوولیت‌های مستقیم خودشان و دامن زدن به آشفتگی‌های فکری در سطح هیات وزیران و جامعه از طریق اظهارنظرهای غیرتخصصی و نشستن مجری‌ها به جای کسانی که مسوولیت راهبردی دارند روبه‌رو هستیم.

به نظر می‌رسد در چنین شرایطی مسوولیت رییس‌جمهور و معاون اول وی در سال جدید به مراتب سنگین‌تر باشد باید هرچه سریع‌تر یک مبنای مشخص برای قاعده‌گذاری برای مسائل اقتصادی تعیین کنند که حرف‌های مبتنی بر کارشناسی دقیق در ستاد حاکمیتی بررسی شود و مجریان نیز، ملزم به اجرای سیاست‌های تصویب شده در این ستاد باشند. در چنین شرایطی وقتی دولت نه در سند موسوم به برنامه میان مدت دولت بحثی از دستکاری در قیمت‌های کلیدی مطرح کرده‌اند و نه حتی در سند لایحه بودجه سال ٩٥ چنین چیزی پیش‌بینی شده است اینکه یک مقام اجرایی به طور نامربوط و نسجیده فضای بازیگران اقتصادی را دچار تشویش کند و تصوری ایجاد کند که دولت فعلی هم مثل دولت قبلی از طریق دستکاری قیمت‌های کلیدی برای خود درآمد ایجاد می‌کند؛ فضای اقتصادی را بی‌ثبات می‌کند و نباید این اظهارنظرها بعد عینی در جامعه نشان دهند. لازم است تمام ارکان اقتصادی و همچنین اعضای کابینه تبعیت بیشتری از مصوبات هیات وزیران داشته باشد.

نکته‌های که در روزهای اخیر در خصوص دستکاری قیمت بنزین و حامل‌های انرژی مطرح می‌شود و اظهارنظرهای نسنجیده‌ای که در مورد بازار ارز شنیده می‌شود حکایت از این دارد که کسانی از تجربه گذشته درس نگرفته‌اند و فراموش کرده‌اند که شوک ٥٥٠ درصدی قیمت حامل‌های انرژی نه مصرف بنزین را کاهش داد و نه گرفتاری‌های مالی دولت را بهبود بخشید. فقط هزینه تولید زیاد شد و شاخص فلاکت رشد معنی‌داری داشت و هیچ کدام از انتظارات و وعده‌های چنین روندی محقق نشد.

بحران بدهی ریالی دولت به مراتب درجه اهمیت بیشتری دارد و به نظر می‌رسد رییس‌جمهور باید مداخله کرده و نگذارد چوب بی‌کفایتی مدیران اجرایی‌ای که بلد نیستند دستگاه‌های خود را مدیریت کند، باعث شوند روندهای پر اسراف و پراتلاف و ناکارآمد عرضه کالا و خدمات از دولت ادامه داشته باشد. باید رییس‌جمهور گوشزد کند که به جای دستکاری در قیمت‌ها به عنوان فوری‌ترین راه‌حل و مخرب‌ترین آنها، دولت روی مساله کارایی در نیروگاه‌ها و پالایشگاه‌ها تمرکز کنند و به آشفتگی‌های موجود در اقتصاد ایران که رکود عمق یافته و بحران جدی در بخش مولد هست، بیش از این دامن نزند.