۰ نفر

سال 95؛ آغاز بازاری ویژه برای مسکن

۲۶ اسفند ۱۳۹۴، ۱۱:۴۰
کد خبر: 120651

سال 95، ‌سال ویژه بازار مسکن است. حالا حدود 2سال از رکود عمیق در این بازار می‌گذرد. شرایطی که به اعتقاد فعالان بازار مسکن، یکی از کم‌سابقه‌ترین دوره‌های رکودی در طول سال‌های گذشته به شمار می‌آید.

با این وجود درست در آخرین ماه‌های‌ سال‌جاری، بازار مسکن پس از مدت‌ها با رشد معاملات خریدوفروش مواجه شده و سه‌ماه زمستان اخیر را با رشد مثبت خریدوفروش‌ها پشت سر گذاشته است. این موضوع درحالی اتفاق می‌افتد که دولت در آخرین روزهای اسفندماه سقف وام مسکن را به دوبرابر رسانده و ابلاغیه پرداخت وام ١٦٠‌میلیون تومانی را به بانک‌های مسکن سراسر کشور ارسال کرده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از شهروند ، مطالعه الگوی خرید مسکن در آخرین ماه‌های ‌سال ٩٤ نشان می‌دهد که گرایش به خرید خانه‌های ارزان و کوچک زیادتر شده، این درحالی است که روند معاملات خانه‌های لوکس و گران‌قیمت سیر نزولی داشته است. درهمین حال موسسات تحقیقاتی اروپا از استقبال ثروتمندان ایرانی از املاک خارجی گزارش می‌دهند و پیش‌بینی می‌کنند با لغو تحریم‌ها، روند خرید املاک خارجی توسط ایرانی‌ها صعودی شود. بنا به تحقیقات موسسه املاک راک استون، دوبی، برن سوییس، جنوب فرانسه و بخش‌هایی از آلمان از مکان‌های مورد علاقه پولدارهای ایرانی بوده و لندن نیز به تازگی در لیست مناطق محبوب این افراد قرار گرفته است. درعین ‌حال وزارت راه‌وشهرسازی از موج استقبال روزافزون دسته‌ای دیگر از اقشار مرفه ایرانی از ویلاهای شمال کشور خبر می‌دهد و تأکید می‌کند با توجه به این‌که بخش عمده‌ای از ویلاهای ساخته شده در این منطقه غیرقانونی است و با تغییر کاربری اراضی و زمین‌خواری انجام می‌شود، خریداران درهنگام معامله، استعلام‌های قانونی کافی را دریافت کنند.

افزایش معاملات مسکن در بازار شب عید بدون گرانی فعالان بازار مسکن معتقدند ‌سال ٩٥‌، سال خروج از رکود بازار مسکن به شمار می‌آید. البته به گفته کارشناسان روند خروج از رکود در ‌سال آینده به سرعت اتفاق نمی‌افتد و این مسأله حداقل تا نیمه دوم ‌سال طول می‌کشد. آنها درباره قیمت مسکن در ‌سال آینده نیز پیش‌بینی می‌کنند با توجه به کاهش قدرت خرید مسکن، افزایش قیمت‌ها قابل توجه نبوده و حداکثر تا سطح نرخ تورم‌ سال آینده خواهد بود. با این حال رونق در بازار مسکن که از زمستان امسال کلید خورده، تاکنون افزایش قیمت‌ها را به دنبال نداشته است. علی چگینی مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه‌وشهرسازی اعلام کرد: معاملات در اسفندماه بدون افزایش قیمت روند صعودی داشته است. این درحالی است که بررسی‌ها نشان می‌دهد که قیمت ثابت مسکن (نرخ مسکن با فرض ثابت ماندن ارزش پول) نسبت به دو‌سال گذشته ٣٥‌درصد کاهش داشته است و قیمت جاری (نرخ خریدوفروش) مسکن نیز نسبت به ٣٠ماه گذشته یعنی از اواخر خردادماه ٩٢ تا بهمن ٩٤، ٢٠٠ الی ٣٠٠‌هزارتومان در هر مترمربع کاهش پیدا کرده است. او با بیان این‌که با توجه به افزایش معاملات مسکن در پایان‌ سال خوشبختانه با افزایش قیمت در بازار مواجه نشدیم، ادامه داد: هرچند به‌طور سنتی خرید خانه شب عید افزایش می‌یابد اما این افزایش معاملات با افزایش قیمت همراه نبود. با این حال ادامه این نزول قیمت به نفع بازار مسکن و مصرف‌کننده نیست زیرا با کاهش قیمت انگیزه ساخت کاهش می‌یابد، بنابراین ممکن است با کمبود عرضه مواجه شویم اما به‌طور قطع و یقین در ‌سال آینده در بخش مسکن با شوک قیمتی مواجه نمی‌شویم.

جزییات پرداخت وام ١٦٠‌میلیون تومانی ابلاغ شد همزمان با آغاز تحرکات مثبت در بازار مسکن، دولت در آخرین روزهای‌ سال جاری سقف وام مسکن را دوبرابر کرد. این رویداد که پیش از این به تصویب شورای پول و اعتبار بانک مرکزی رسیده بود، دیروز با جزییات پرداخت به شعب بانک مسکن ابلاغ شد. براین اساس زوج‌های جوان خانه اولی می‌توانند امتیاز وام خود را که با مبلغ کمتر بوده، به ١٦٠‌میلیون تومان افزایش دهند و برای بازپرداخت اقساط خود یکی از روش‌های گفته شده را انتخاب کنند. این روش‌ها شامل بازپرداخت اقساط به صورت ساده و با مبلغ ثابت اقساط باشد یا این‌که به صورت پلکانی و با ضریب افزایش سالانه ٣‌درصد اقساط خود را بازپرداخت کنند و روش سوم روش پلکانی دوره‌ای ٤٨ماهه است که ضریب افزایش دوره‌ای آن ٢٠‌درصد است. براساس این بخشنامه نرخ سود تسهیلات ١٦٠‌میلیون تومانی درصورت پس‌انداز یک‌ساله، ١٣‌درصد است. این درحالی است که نرخ سود اوراق وام ١٠٠ و ٦٠‌میلیون تومانی ١٧,٥‌درصد خواهد بود. علاوه بر این زوجین می‌توانند تنها یک فقره وام ١٠میلیونی جعاله (تعمیرات) دریافت کنند که نرخ سود آن ١٦.٥‌درصد خواهد بود.

همچنین در بخش دیگری از این دستورالعمل که درباره تسهیلات صندوق پس‌انداز مسکن یکم در بافت‌های فرسوده شهری است، قید لزوم «خانه‌اولی» بودنِ متقاضیِ دریافتِ وامِ خریدِ واحد مسکونی در بافت فرسوده، حذف شده است اما واحد مسکونی مورد معامله باید پیش از این یک فقره وام دریافت کرده باشد، ‌ضمن این‌که باید حداقل ٥‌سال از زمان دریافت وام قبلی گذشته باشد. از دیگر مقررات وام جدید سن واحد مسکونی مورد معامله است که در تسهیلات ١٦٠‌میلیون تومانی ١٥‌سال و در تسهیلات ١٠٠‌میلیون تومانی ٢٠‌سال درنظر گرفته شده است. در بخشنامه پرداخت این وام تأکید شده است نیازی به اثبات شاغل بودن نیست و همین که متقاضی بتواند مدارکی دالّ بر داشتن توانایی بازپرداخت اقساط از قبیل صورت حساب بانکی، حکم استخدامی، فیش حقوقی، اجاره‌نامه رسمی، جواز کسب یا هر سندی که مؤید درآمد ماهانه گیرنده تسهیلات است، ارایه کند، کافی است. ثروتمندان ایرانی ٦‌میلیارد پوند، ملک خارجی می‌خرند از رویدادهای بازار عمومی مسکن که بگذریم، مطالعه الگوی خرید مسکن در سه‌ماه پایانی امسال نشان می‌دهد که همزمان با افزایش خرید خانه‌های ارزان ١٠٠ تا ١٣٠‌میلیون تومانی و خانه‌های ریزقواره، معامله خانه‌های لوکس کاهش داشته است. این موضوع درحالی اتفاق می‌افتد که موسسات تحقیقاتی اروپا خبر می‌دهند تمایل به خرید املاک خارجی توسط ایرانی‌های مرفه افزایش داشته است و پیش‌بینی می‌شود با لغو تحریم‌ها، ایرانی‌های بیشتری برای خرید ملک درخارج از کشور اقدام کنند. پایگاه خبری سیتی‌ای‌ام، دیروز نوشت؛ براساس تحقیقات موسسه املاک راک استون تمایل ایرانی‌ها به خرید ملک خارجی افزایش داشته است و پیش‌بینی می‌شود بعد از لغو تحریم‌ها میلیونرها و تجار ایرانی در طی ٥ تا ١٠‌سال آینده ٦‌میلیارد پوند صرف خرید املاک در خارج از ایران کنند.

براساس این گزارش، لندن درکنار مناطقی همچون دوبی، سوییس، بخش‌هایی از آلمان و جنوب فرانسه، در صدر مکان‌های احتمالی خرید املاک توسط سرمایه‌گذاران ایرانی قرار دارند و ٥ منطقه لندن که به احتمال فراوان پذیرای بیشترین ثروتمندان ایرانی خواهند بود، عبارتند از: نایتس بریج، می‌فیر، کنسیبنگتون جنوبی، همپستد و جنگل‌های جونز. اکثر خریداران به دنبال صرف هزینه‌ای «یک تا ٣٠‌میلیون پوندی برای خرید خانه‌ای در لندن خواهند بود.» این موسسه املاک که متعلق به یک ایرانی است، برآورد کرده که ٣٢‌هزارنفر یا خانواده با دارایی بیش از ٢‌میلیون پوند که ٦٥ تای آنها بیش از ٧٠‌میلیون پوند پول دراختیار دارند و ٤ تای آنها میلیاردر هستند‌، در ایران ساکن باشند. این گزارش مدعی شده که حدود ١٠٠٠ تا ١٥٠٠نفر از اینها درخارج از کشور اقدام به خرید ملک خواهند کرد.