۰ نفر

کدام خودروها مشتری بیشتری دارند؟

۱۱ بهمن ۱۳۹۴، ۲۳:۰۱
کد خبر: 114428

وقتی با فعالان بازار خودرو در خصوص اینکه کدام خودرو ها بیشتر در بازار متقاضی دارند بدون وقفه می گویند ایران خودرو وسایپا، دلیل را وقتی می پرسی به قدرت خرید مردم و خدمات پس از فروش ارزان آن اشاره می کنند.

وقتی با فعالان بازار خودرو در خصوص اینکه کدام خودرو ها بیشتر در بازار متقاضی دارند بدون وقفه می گویند ایران خودرو وسایپا، دلیل را وقتی می پرسی به قدرت خرید مردم و خدمات پس از فروش ارزان آن اشاره می کنند اما کارشناسان خودرو در این باره یادآور می شوند برند ایران خودرو و سایپا متناسب با سنین مردم کشور رشد کرده وذهنیت مردم نسبت به این دو برند از کودکی تا بزرگسالی بومی شده است. در واقع اعتماد واطمینان به این دو برند ملی در بین مردم زیاد است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از خبرآنلاین، وقتی در سال های اخیر خودرو های چینی با برندهای ناشناخته وارد کشور شدند، ذهن مشتری نسبت به این خودرو ها غریب بود به طوری که حتی نام این خودروها آنقدر عجیب بود که فعالان بازار به دشواری نام آنها را می بردند اما وقتی ایران خودرو یا سایپا قصد تولید یکی از این خودروها را داشت استقبال برای این خودرو ها افزایش یافت. در واقع مردم به اطمینان برند های داخلی همچون دو غول داخلی سوار بر خودرو چینی می شوند. تاریخ شاهد این ادعا است که برندها متفرقه با خدمات پس از فروش ضعیف در ایران موفق نبودند. در واقع تکنولوژی و کیفیت دومقوله مهم از منظر مشتریان به شمار می رود ،حال آنکه اگر خودرو یی با کیفیت وتکنولوژی بالا اما خدمات پس از فروش ضعیف و گران در بازار خودرو کشور عرضه شود اقبال این خودرو ها کمرنگ و شاید خودرو های مذکور در حاشیه بازار قرار گیرند.

محصولات قدیمی متناسب با میزان درآمد

نکته حائز اهمیت این است که بازار همچنان به سمت محصولات قدیمی با خدمات پس از فروش ارزان است به این دلیل که بودجه خانواده های ایرانی برای خرید وخدمات نگهداری خودرو های لوکس محدود است و به قول معروف ظرف با مظروف باید جور درآید. به طورنمونه یک خانواده با بودجه درآمدی بطور متوسط یک میلیون و 500 هزار تومان قادر به پرداخت هزینه حتی یک صفحه و کلاچ یک میلیون و500 هزار تومان برای یک خودروخارجی نیست. جالب تر این جاست که حداقل قیمت خودرو های کارکرده خارجی نیز زیر 60 میلیون تومان در بازار نیست. در واقع یک خودرو خارجی با کارکرد بالا و مدل بالا را با قیمتی معادل 60 تا 70 میلیون تومان می توان خریداری کرد لذا باید آمادگی این را داشت که سالی حداقل پنج تا 10 میلیون تومان هزینه نگهداری خودرو خارجی دست دوم است . با این تفاسیر سالانه یک خانواده ای که به طور متوسط در سال 15 تا 20 میلیون تومان درآمد دارند بایستی حداقل یک سوم تایک چهارم درآمد خودرا صرف نگهداری خودرو کنند . لذا پس از مدتی بازهم خودرو های بومی ساخت داخل را به خودرو های فانتزی اما گران قیمت ترجیح می دهند. در واقع در سال های اخیر همچنان درآمد بیشتر خانواده ها بالا نرفته تا بتوانند قدرت خرید بالایی در خرید خودرو لوکس ونگهداری آن داشته باشند. بطور مثال اگر فردی قصد خرید خودروهای شاسی بلند مدل قدیمی مشابه توسان یا اسپورتیج 2008 داشته باشد می بایست حدود 80 تا 85میلیون تومان با کیلومتر 100 به بالا را خریداری کند . اگر خودرو چینی نیز بخواهد با این مبلغ خریداری کند در هنگام فروش این خودرو با افت قیمت بالایی روبه رو می شد به عنوان نمونه قیمت شرکتی ایکس 60 شاسی بلند چینی 62 میلیون تومان است اما در بازار آزاد 53 میلیون تومان واگر یک مدل از این خودرو بگذرد قیمت این خودرو با افتی15 قیمت نسبت به بهای شرکتی ان روبه رو می شود؛ یعنی قیمت آن به 45 میلیون تومان کاهش می یابد.

بازار واقعی کشور

اگرچه تنوع در بازار خودرو افزایش یافته است اما همچنان فاکس خرید وفروش معاملات بازار بر حول محور محصولات ایران خودرو (پژو ،سمند، تندر90) وسایپا (پراید وتیبا) می چرخد . همچنین در بخش خودرو های لوکس نیز کره ای ها پیشتاز در خرید و فروش بازار لوکس خارجی هستند . هیوندای النترا ، سوناتا ،ix35 وix45، توسان و سانتافه از جمله خودروهای پرمعامله در بازار خارجی محسوب می شوند. همچنین از محصولات کیا نیز اسپورتیج و اپتیما دو خودرو بورس بازار خارجی به شمار می روند. از گروه تویوتا نیز مدل راو4 ،کرولا وکمری در جایگاه دوم خودرو های پر معامله لوکس به شمار می روند.

پس لرزه های افزایش قیمت دلار در بازار خودرو

در روز های اخیرقیمت خودرو های خارجی به دلیل افزایش نرخ دلار تا 10 درصد گران شده اند؛ بطوریکه هیوندا النترا از 112 تا 126 میلیون تومان متناسب با فول ونیمه فول معامله می شود. هیوندا سوناتا 2015 تا 140 میلیون تومان ،هیوندا ix35 تا 165 میلیون تومان ؛هیوندا ix45 شرکتی تا 210 میلیون تومان و هیوندا سانتافه شرکتی تا 223 میلیون تومان در بازار آزاد معامله می شوند همچنین کیا اسپورتیج شرکتی 168 میلیون و اپتیما شرکتی باقیمتی معادل 167 میلیون تومان در بازار معامله می شود. با این اوصاف احتمال می رود در سال آینده همزمان با افزایش قیمت دلار در ابتدا قیمت خودرو های خارجی و در ادامه قیمت خودرو های داخلی با نوساناتی روبه رو شوند.