۰ نفر

انتظار نداشته باشید قیمت میوه از هزار تومان بیشتر نشود

۲۱ تیر ۱۳۹۱، ۱۴:۴۱
کد خبر: 4331

نباید انتظار داشته باشیم سبزی از کیلویی 100تومان و میوه از کیلویی 1000 تومان بالاتر نرود چرا که هزینه‌های کارگری، نهاده‌ها، انرژی، حمل‌ونقل و ... افزایش چشمگیری داشته است.

اقتصادآنلاین/گروه تولید و تجارت:

نباید انتظار داشته باشیم سبزی از کیلویی 100تومان و میوه از کیلویی 1000 تومان بالاتر نرود چرا که هزینه‌های کارگری، نهاده‌ها، انرژی، حمل‌ونقل و ... افزایش چشمگیری داشته است.

مجتبی شادلو ـ رییس اتحادیه باغداران کشور ـ اظهارکرد: کارگر باغی که سال گذشته روزانه 15 هزار تومان دستمزد داشته امسال به 35 هزار تومان رسیده است. همچنین انواع کنه‌کش و آفت‌کش‌ها از کیلویی 40 هزار تومان سال گذشته به 140 هزار تومان رسیده است. کود آهن از کیلویی 16 هزار و 500 تومان به 36 هزار تومان افزایش یافته است لذا نباید انتظار داشت قیمت میوه ثابت بماند.

وی اظهار کرد: افزایش دوسه برابری هزینه‌های تمام شده نسبت به سال گذشته عامل افزایش قیمت تمام‌شده برای کشاورزان شده است البته قیمت محصولات کشاورزی هیچ معادله‌ای جز عرضه و تقاضا نمی‌پذیرد.

به گزارش ایسنا، شادلو با بیان اینکه قیمت میوه برای برخی قابل قبول نیست، تصریح کرد: سال گذشته محصولات تابستانه با بی‌مهری شدید مواجه شد و حتی باغداران توانایی جمع‌آوری و چیدن محصول را هم نداشتند. از طرفی هیچ یک از مسوولان این موضوع را رسیدگی نکردند که انواع هلو، آلو، شلیل و زرد‌آلو و ... حتی قیمت جمع‌آوری و چیدن محصول را هم نداشت.

رییس اتحادیه باغداران گفت: این شرایط در سال گذشته باعث شد هم انگیزه‌ تولید از بین برود و هم توان اقتصادی کاهش یابد که این امر باعث شده محصول زیادی امسال به بار ننشیند و به دلیل عدم رسیدگی ناشی از ناتوانی مالی و بی‌انگیزگی باغداران، اوایل فصل شکوفه‌ها با ریزش مواجه شد.

وی تصریح کرد: بر حسب شرایط اقلیمی مناسب و باران‌های مکرر محصولات مناسب بودند و انواع هسته‌داران گیلاس و آلبالو فراوان هستند که تولید مناسب‌شان می‌تواند عامل تنظیم‌کننده بازار مصرف باشد.

عضو مجمع ملی خبرگان کشاورزی با اشاره به این‌که میوه‌های تابستانه در ابتدای فصل برداشت قرار دارند، اظهار کرد: برداشت زرد‌آلو تا یک ماه آینده به اوج خود می‌رسد و مناطق زردآلو‌خیز از جمله شاهرود، نیشابور، حاشیه کویر، شهریار، دشت قزوین عمده برداشت‌شان آغاز می‌شود.

شادلو با اشاره به فراوانی محصول سیب در سال جاری اظهار کرد: از هم‌اکنون باید به فکر صادرات و بازاریابی برای صادرات این محصول باشیم.

وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر انواع محصولات تازه‌چین سیب گلاب، سیب دو رنگ، انواع هلو، آلو، انگور و انجیر در بازار مصرف عرضه شده و توزیع عمده‌ آن از اواخر ماه جاری اوج خواهد گرفت.