۰ نفر

باز هم گلایه وزارت صنعت از شبکه بانکی در مورد تخصیص اعتبار به تولید

۵ تیر ۱۳۹۱، ۱۴:۳۸
کد خبر: 3508

قائم مقام اجرایی وزیر صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به این پرسش که بسیاری از تولید‌کنندگان به خاطر کمبود نقدینگی دچار مشکل هستند گفت: ما هم از شبکه بانکی این گلایه را داریم که باید نقدینگی و سرمایه در گردش واحدهای تولیدی را تأمین کنند.

اقتصادآنلاین/گروه اقتصادکلان:

قائم مقام اجرایی وزیر صنعت، معدن و تجارت تعرفه و توقف ثبت سفارش را دو ابزار حمایت از تولید ملی دانست و با ابراز گلایه از شبکه بانکی در تخصیص اعتبار به تولید، اصناف را بازوی دولت در مبارزه با قاچاق اعلام کرد.

محمد‌صادق مفتح در پاسخ به این پرسش که چرا بازاریان با وجود اینکه وجوه شرعی می‌پردازند و غالباً افراد متدینی هستند اما از عرضه محصولات تولید داخل حمایت نمی‌کنند گفت: کسی که خمس و زکات و وجوهات می‌دهد و به مسائل انقلاب و اعتقادی پایبند است این کار را نمی‌کند و بلکه یک عده آدم‌های سودجو هستند که به عرضه کالاهای قاچاق و خارجی بی‌کیفیت مبادرت می‌کنند.

وی تأکید کرد: بررسی و نظارت در بازار به شورای اصناف واگذار شده و آنها با کسانی که به عرضه کالاهای غیرمجاز و یا قاچاق اقدام کنند برخورد می‌کنند.

به گزارش فارس، قائم مقام اجرایی وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: بازاریان متدین و کسانی که وجوهات شرعی می‌پردازند اگر کالای خارجی عرضه می‌کنند حتما آن کالا مجوز داشته و از مجاری رسمی وارد شده اما عده‌ای سودجو هستند که این کارها را انجام می‌دهند.

وی تأکید کرد: بازرسی و نظارت توسط خود شورای اصناف انجام می‌شود و با متخلفان برخورد می‌کنند و از زمانی که بازرسی به خود اصناف واگذار شده نسبت به زمان سازمان بازرگانی، بازرسی ها 3 تا 4 برابر شده است.

مفتح تأکید کرد: کسی که متدین است و وجوهات می‌پردازد مال حرام نمی‌خورد و کالای قاچاق عرضه نمی‌کند و شکر خدا اکثریت بازاریان متدین هستند.

قائم مقام اجرایی وزیر صنعت، معدن و تجارت یادآور شد: یک راه مبارزه با قاچاق اجرای طرح شبنم (شبکه بازرسی و نظارت مردمی) است و بازوی برخورد با متخلفان در این طرح از خود اصناف انتخاب شده است.

وی گفت: نظارت اصناف دارای ضمانت اجرایی است چون براساس قانون انجام می‌شود و افراد متخلف به تعزیرات معرفی می‌شوند و حتی امکان پلمپ واحد صنفی دارند.

مفتح در پاسخ به این پرسش که یکی از محورهای طرح تحول اصلاح نظام توزیع بود. این طرح به کجا رسید گفت: شکر خدا گام‌های خوبی برداشته شده و یک برنامه شش ساله در وزارت بازرگانی قبلی و وزارت صنعت، معدن و تجارت پیگیری می شود. ده پروژه در زیر مجموعه اصلاح نظام توزیع وجود دارد که حداقل 7 پروژه صد درصد پیاده شده‌اند.

مفتح در مورد اینکه بسیاری از کالاهای مصرفی بازار خارجی و بی‌کیفیت است گفت: اولا باید از کالای ایرانی حمایت شود که با دو ابزار تعرفه و ثبت سفارش حمایت از تولید داخلی انجام می‌شود و سد عملی در مقابل واردات انجام می‌شود تا واردات کالای خارجی غیراقتصادی شود.

وی گفت: گروهی از کالاهایی که مورد نیاز کشور است و تولید داخلی ندارند باید به اندازه کافی وارد شود و در طرح شبنم آن گروه از کالاهای مورد نیاز خارجی مدنظر قرار می‌گیرد که از مسیر مجاز وارد کشور می شود.

قائم مقام اجرایی وزیر صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به این پرسش که بسیاری از تولید‌کنندگان به خاطر کمبود نقدینگی دچار مشکل هستند گفت: ما هم از شبکه بانکی این گلایه را داریم که باید نقدینگی و سرمایه در گردش واحدهای تولیدی را تأمین کنند.

مفتح در پاسخ به این پرسش که نیاز واحدهای تولیدی به سرمایه در گردش چقدر است گفت: بستگی به رشته‌های مختلف متفاوت است اما آنچه مسلم است نقدینگی به قدر کافی توسط نظام بانکی برای سرمایه در گردش به واحدهای تولیدی اختصاص نمی‌یابد.

به گزارش فارس؛ وزیر صنعت، معدن و تجارت در حاشیه هم‌اندیشی فضای کسب و کار کل نیاز بخش صنعت و معدن به سرمایه در گردش را سالانه حدود 50 هزار میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: البته همه این مبالغ را نمی‌توان انتظار داشت از طریق شبکه بانکی تأمین کرد بلکه باید روش‌های تأمین مالی متفاوت و متعدد پیگیری شود.

همچنین محمدرضا فرزین مدیرعامل صندوق توسعه ملی گفت: امسال قرار است 10 میلیارد دلار از منابع این صندوق در اختیار بخش تولید شامل صنعت، معدن و تجارت قرار گیرد که حدود سه میلیارد دلار به صورت ریالی و 7 میلیارد دلار به شکل ارزی در اختیار تولید‌کنندگان قرار می‌گیرد.