۰ نفر

والری جارت؛ فرستاده مستقیم آمریکا در مذاکرات محرمانه با ایران

دستیار شیرازی اوباما کیست؟ +عکس

۲۸ آبان ۱۳۹۲، ۱۴:۵۰
کد خبر: 32364
دستیار شیرازی اوباما کیست؟ +عکس

مذاکرات ژنو بین ایران و غرب تنها یک مساله ظاهری است چراکه شرایط و مفاد توافق هسته ای پیش از بین بین مشاوران ارشد باراک اوباما و مسئولان هسته ای ایران بیش از یکسال است که مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

تایمز اسرائیل به نقل از شبکه 10 اسرائیل نوشت: با وجود همکاری همه جانبه بین امریکا و اسرائیل بر سر استراتژی هایی در جهت جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای، دولت اوباما اسرائیل را کاملا در جریان این مذاکران قرار نداد اما تل اویو تصور واضحی از آنچه در این مذاکرات محرمانه گذشته دارد. در جریان این مذاکرات، آمریکایی ها پیشنهاد مجموعه ای از اقدامات اعتماد سازی را دادند که بر آمادگی واشنگتن برای توافق و کاهش تحریم ها تاکید داشت. این همان توافقی است که آمریکایی ها در ماه جاری به ژنو آوردند. این کانال ارتباطی محرمانه بین ایران و آمریکا جان کری را به حاشیه رانده و مستقیما توسط شخص رئیس جمهور آمریکا مورد نظارت قرار گرقته است. برنامه این بود که جان کری به ژنو پرواز کند و نقش خود را به عنوان امضا کننده توافق ایفا کند. در این میان، فاکتورهایی چون موضع فرانسه و اعتراضات اشکار اسرائیل این طرح را با مشکل مواجه کرد و منجر به عدم توافق شد.

براساس این گزارش، والری جارت دستیابار اوباما که متولد شیراز است فردی کلیدی در مذاکرات محرمانه اوباما با ایران است. به گزارش انتخاب، جارت به عنوان فرستاده مستقیم و شخصی رئیس جمهور آمریکا در مذاکرات محرمانه با ایرانیان در یکی از کشورهای حاشیه خلیج فارس است.