۰ نفر

پشت پرده واردات 800 خودرو توسط یک‌نفر

۲۳ مهر ۱۳۹۲، ۱۵:۲۷
کد خبر: 29013

سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس گفت: پرونده خودروسازان همچنان در کمیسیون اصل 90 مفتوح است و خودروسازان موظفند قیمت تمام شده خودرو را پایین آورده و به اصلاح کیفیت خودرو کمک کنند.

سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس گفت: پرونده خودروسازان همچنان در کمیسیون اصل 90 مفتوح است و خودروسازان موظفند قیمت تمام شده خودرو را پایین آورده و به اصلاح کیفیت خودرو کمک کنند.
مصطفی افضلی‌فرد در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: ما با نشستی که با وزیر صنعت، معدن و تجارت داشتیم بحث قیمت‌گذاری خودرو را که ماه‌هاست بین شورای رقابت و سازمان حمایت اختلاف ایجاد کرده به جد پیگیری می‌کنیم چرا که قرار بود این کاهش قیمت تا سقف 30 درصد اتفاق بیفتد اما در عمل این رقم کمتر از 3 تا 9 درصد بوده است.
وی از گلایه و شکایت قطعه‌سازان به کمیسیون اصل 90 خبر داد و تصریح کرد: آن‌ها مدعی هستند که خودروسازان با آن‌ها قرارداد بسته‌اند ولی پایبند به قرارداد خود نبوده و سعی می‌کنند قطعاتشان را از کشورهای دیگر به ویژه چین تامین کنند.
نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در موضوع خودرو اقدامات خوبی در دولت گذشته انجام نشد و حمایت‌های جدی را از این صنعت شاهد نبودیم، گفت: ما به نعمت‌زاده اعلام کردیم که انحصار را بشکند و با تقویت تولید آن هم به صورت کیفی و داخلی به کاهش قیمت کمک کند تا گله‌مندی‌های مردم نیز کاهش یابد.
افضلی‌فرد افزود: بر اساس رهنمودهای مقام معظم رهبری باید خودروسازان به افزایش کیفیت خودرو تولیدی همت کنند اما به رغم این توصیه‌ها و تذکرات نه تنها به کیفیت توجه نشده بلکه شاهد افزایش سرسام‌آور قیمت خودرو در بازار بودیم که خواسته‌ایم وزیر در این زمینه وارد عمل شده و نظارت‌ها را مستمر کند.
وی از مهلت داده شده به خودرو‌سازان و وزارت صنعت، معدن و تجارت برای اصلاح این رویه خبر داد و تاکید کرد: در بحث واردات خودرو خارجی شاهد برخی سودجویی‌ها و منفعت‌طلبی‌ها بودیم به طوری که برخی افراد از هر خودروی وارداتی حدود 80 میلیون تومان سود بردند.
سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس از پشت پرده واردات خودرو سخن به میان آورد و یادآور شد: پرونده‌ای در کمیسیون اصل 90 وجود دارد که تنها یک نفر 800 دستگاه خودروی خارجی وارد کرده که به ازای هر خودرو 80 میلیون تومان سود کرده و رقم این رانت بسیار گسترده است.
افضلی‌فرد بیان داشت: برخی‌ها دوست ندارند ما این مسائل را رسانه‌ای کنیم تا شاید این افراد روز به روز چاق و فربه شوند در حالی که باید دست این خیانتکاران در هر جایگاهی باشند اعم از صنعت، معدن و تجارت، گمرک و بانک مرکزی از حقوق بیت‌المال بریده شده و اجازه ندهیم چنین تضییع حقوقی صورت گیرد.
وی خاطرنشان کرد‌: جالب اینجاست که این خودروها را با ارز مرجع و تعرفه گمرکی وارد کرده‌اند و با ارز آزاد فروختند و ما به‌التفاوت آن را به حساب دولت پرداخت نکرده‌اند که ما انتظار داریم با ارجاع پرونده به مراجع قضایی برخورد جدی با این منفعت‌طلبان صورت گیرد.
شستا به جای سودآوری به فکر حمایت از اقشار آسیب‌پذیر باشند
این نماینده مجلس با اشاره به اصلاح قانون بیمه برای افرادی که کمتر از 10 سال حق بیمه پرداخت کرده‌اند اما به دلایل مختلف اخراج شده‌اند و پیش از این حق برخورداری از مزایای بیمه پرداختی را نداشتند، گفت: برخی افراد چندین سال حق بیمه پرداخت کرده‌اند اما چون پرداختی‌هایشان در حد مطلوب نبوده است حق و حقوقی به آن‌ها تعلق نمی‌گرفت و در حقیقت به نوعی به آن‌ها ظلم می‌شد.
افضلی‌فرد ادامه داد: مجلس نهم با اصلاح این قانون سازمان تامین اجتماعی را موظف کرد تا حق و حقوق آن‌ها را پرداخت کند و زمانی که با این امر مخالفت شد بنده اعلام کردم چگونه شستا سازمان بزرگ تامین اجتماعی حاضر به سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مختلف است اما از پرداخت حق و حقوق قانونی مردم استنکاف می‌کند.
وی عنوان کرد: اگر فردی پنج سال حق بیمه پرداخت کند و پنج سال مابه‌التفاوت آن را بدهد مستمری‌بگیر تامین اجتماعی خواهد شد.
وی در ادامه از اصلاح قانون جذب دستیاران پزشکی در مناطق محروم و افزایش ظرفیت از 10 درصد به 30 درصد خبر داد و ابراز داشت: امیدواریم با اصلاح قانون و افزایش جذب 30 درصدی به مناطق محروم شاهد تحولی جدی در حوزه بهداشت و سلامت مردم باشیم.
سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس به دیدار خود با وزیر بهداشت اشاره کرد و گفت: از وزیر بهداشت قول گرفتیم در قبال رای اعتمادی که به او می‌دهیم در حفظ و صیانت از حق و حقوق مردم کوتاه نیاید.
افضلی‌فرد در پایان گفت‌وگوی خود اظهار داشت: ما روی حق مردم با بسیاری از وزرا معامله کردیم اما خواستار حل مشکلات مردم شدیم که در بخش درمان نیز از وزیر وعده گرفتیم تا کلینیک‌های تخصصی و تامین پزشکان متخصص و فوق تخصص در این استان انجام شده و قرار است در این رابطه رئیس دانشگاه علوم پزشکی هر 15 روز گزارشی را به ما ارائه کند.