۰ نفر

مدیرعامل اسبق بانک‌مسکن از تجربه پرداخت وام‌خرید پرقدرت می‌گوید

خانه‌دار شدن با پول موتورسیکلت

۲۵ شهریور ۱۳۹۲، ۱۳:۰۷
کد خبر: 26604

فردی که از سال 68 تا 84 مدیرعامل بانک مسکن بوده و در واقع طی 4 سال وزارت عباس آخوندی در وزارت مسکن، وظیفه تامین‌مالی این بخش در بانک‌مسکن را برعهده داشته است، می‌گوید: ...

تجربه پرداخت وام خرید مسکن پرقدرت؛ یعنی تسهیلاتی که حداقل 70درصد قیمت مسکن را بتواند پوشش دهد، به سال69 برمی‌گردد در آن زمان بانک 1.5 میلیون تومان وام خرید از صندوق سپرده‌گذاری پرداخت می‌کرد و کافی بود متقاضیان با آورده 500 هزار تومانی که معادل پول خرید یک موتورسیکلت بود، صاحب یک واحدمسکونی 2 میلیونی شوند. در آن سال‌ها هم منافع بانک مسکن تامین می‌شد و هم اینکه به تناسب افزایش تورم و قیمت مسکن، سقف وام مسکن بالا می‌رفت. ضمن اینکه هیچ تاثیری روی افزایش قیمت مسکن نمی‌گذاشت و متقاضیان این وام هم عمدتا مشتریانی بودند که برای مصرف خود از تسهیلات مسکن استفاده می‌کردند.

مدیرعامل اسبق بانک‌مسکن در گفت‌وگو با فارس، در واکنش به ممنوعیت به‌روزرسانی سقف وام خرید مسکن (متناسب با تورم) طی 8سال گذشته اعلام کرد: متوقف کردن افزایش سقف تسهیلات خرید و ساخت مسکن در 8 سال گذشته هم بانک‌مسکن را از حیز انتفاع (وضعیت سوددهی و نفع داشتن) انداخته ‌است و هم عملکرد خود وام را برای خریداران حتی در شهرهای کوچک، از دسترس خارج کرده است. ظاهرا استفاده از وام فعلی خرید مسکن در بانک‌مسکن نیز بسیار کاهش پیدا کرده است. فرشچیان در عین حال درباره طرح جدید عباس آخوندی مبنی بر شکاندن انحصار بانک‌مسکن در پرداخت تسهیلات مسکن، تصریح کرد: اگر قرار باشد بانک‌مسکن آن انحصار را نداشته باشد دیگر تفاوتی با بانک‌های دیگر ندارد و دیگر لازم نیست سهام آن دولتی بماند در این صورت در رقابت با بانک‌های دیگر، باید اختیار بیشتری هم داشته باشد. مدیرعامل اسبق بانک‌مسکن در این گفت‌وگو، مقایسه جالبی هم بین شیوه دولت قبل در تامین‌ نیاز مسکن مردم از طریق مسکن‌مهر و شیوه دولت‌های قبل‌تر که وام خرید مسکن پرداخت می‌کردند، انجام داده است: صندوق پس‌انداز مسکن مردم را کمک می‌کند که با پس‌انداز خودشان صاحب مسکن شوند؛ اما مسکن مهر به افرادی که مسکن نداشتند، مسکن می‌داد. یعنی تفاوت این دو در این است که زمانی شما یک نفر را کمک می‌کنید، نان بخرد و زمانی شما یک نان می‌خرید تا آن را به آن فرد بدهید. پس هدف این کمک کردن‌ها یک مقدار متفاوت است؛ البته مسکن مهر هم در یکسری از نقاط مفید بوده است.