۰ نفر

وضعیت قیمت مسکن در آغاز سال 91

۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۱، ۱۳:۴۸
کد خبر: 1275

بنا بر شواهد موجود در بنگاه‌های معاملات مسکن، قیمت مسکن از ابتدای سال جاری رشد داشته است.

در حالی که تنها 49 روز از آغاز سال 91 می‌گذرد، اغلب بنگاه‌های مشاوره و معاملات مسکن از افزایش قیمت مسکن و اجاره بها خبر می‌دهند. این درحالی است که بنا بر طبیعت بازار مسکن هم‌اکنون معامله‌های پرشماری انجام نمی‌شود و بیشتر جو روانی است که این تلقی را به‌وجود آورده که اگر کسی قصد نکند خانه خود را با قیمتی گران بفروشد احتمالا در اینده ضرر کرده است. البته تجربه نشان داده که معمولا همین جو روانی است که افزایش‌های چشمگیر قیمت را در بابار مسکن رقم زده است.

به گزارش ایسنا، به هر حال هرچند براساس روال معمولی در سال‌های قبل در فروردین و اردیبهشت ماه شاهد افزایش قیمت مسکن و اجاره بها نبوده و تنها در خرداد ماه هر سال با توجه به شروع نقل و انتقالات قیمت مسکن واجاره‌بها آن رشد می‌کند، براساس آمار بنگاه‌های معاملات مسکن قیمت هر متر مسکن نوساز در سهروردی جنوبی حداقل از سه میلیون و 800 هزار تومان شروع می‌شود و بعضا براساس امکانات هر خانه این نرخ رشد صعودی دارد.

قیمت هر مسکن زیر 12 سال نیز در این مناطق حداقل دو میلیون و 500 هزار تومان است.

همچنین قیمت هر متر مسکن در خیابان ابن یمین و نوبخت حداقل پنج میلیون تومان است.

به گزارش ایسنا، هر متقاضی خرید مسکن با متراژ 100 متر در منطقه سهروردی جنوبی تا خیابان‌های ابن یمین و نوبخت با به طور میانگین حداقل 380 میلیون تومان تا 500 میلیون تومان هزینه کند.

به گفته یکی از بنگاه‌داران در حوالی این مناطق تا قبل از سال 91 حداکثر قیمت برای معامله یک ملک متری چهار میلیون تومان بوده است.

این بنگاه‌دار در حالی که از مسوولان کنترل قیمت خانه و اجاره‌بهای آن را تقاضا می‌کرد، گفت: با نزدیک شدن به خرداد ماه و آغاز جابه‌جایی‌ها نگرانی‌ها از افزایش بیش از حد اجاره‌بها و قیمت مسکن افزایش می‌یابد که امیدوار هستیم مسوولین با کنترل قیمت‌ها مانع از افزایش بیش از حد آن شوند.

وی تصریح کرد:‌ بزرگترین مشکل مراجعه کنندگان این است که در اجاره یک واحد مسکونی خواهان پرداخت رهن کمتر هستند ولی مالکان ودیعه بالا می‌خواهند.

بنگاه‌دار دیگری درباره روند متراژی بودن اجاره‌بها، بیان کرد: درحال حاضر بنگاه‌داران قیمت رهن و اجاره خانه را تعیین نمی‌کنند و خود مالکان برای آن تصمیم می‌گیرند. ولی به طور کل متراژ یک خانه به میزان اجاره‌بهای آن تاثیرگذار است.

وی گفت: به دلیل کاهش متقاضایان مسکن به علت افزایش قیمت آن، بیشتر مالکان ترجیح می‌دهند بدون حضور در بنگاه‌های معاملاتی با مستاجران قبلی خود معامله کنند.

درحالی با وضعیت گرانی در قیمت مسکن و بخصوص اجاره‌بها مواجه هستیم که حداقل دستمزد کارگران کشور که 40 میلیون نفر از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند در سال 91، حدود 389 هزار تومان تعیین شده است.