۰ نفر

پول واحد اروپایی پس از ده سال

۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۱، ۱۳:۲۵
کد خبر: 1273

گسترش بحران اوراق بهادار در کشورهای جنوبی اروپا و همزمان شدن آن با بحران جهانی، شرایط خطرناک و مهلکی را برای یورو رقم زده است، به نحوی که موجودیت این واحد پول اروپایی را به خطر انداخته و سیستم بانکی و بازارهای اعتباری کشورهای عضو را که همگی "یورویی" هستند، با تهدید جدی مواجه ساخته است.

گسترش بحران اوراق بهادار در کشورهای جنوبی اروپا و همزمان شدن آن با بحران جهانی، شرایط خطرناک و مهلکی را برای یورو رقم زده است، به نحوی که موجودیت این واحد پول اروپایی را به خطر انداخته و سیستم بانکی و بازارهای اعتباری کشورهای عضو را که همگی "یورویی" هستند، با تهدید جدی مواجه ساخته است. سپس ادامه این بحران قاره ای که از یونان شروع شده بود، دامنگیر کشورهایی چون ایتالیا و اسپانیا شد و می رود تا دیگر کشورهای عضو را نیز آلوده سازد. سایت تبیان در مقاله زیر به بازنگری این بحران در اقتصاد جهان می پردازد.
علت ایجاد بحران یورو

طی ماه های اخیر ارزش دلار آمریکا در برابر پوند انگلستان، یوروی اروپا و ین ژاپن سیری صعودی توام با نوسان در پیش گرفته است. گفتنی است سرمایه گذاران اروپایی در بحبوحه نگرانی نسبت به احتمال فروپاشی یورو، در مواجه با بحران بدهی دولتی این منطقه، با تبدیل پول خود از یورو به دیگر ارزها، فشار مضاعفی را به ارزش یورو وارد کرده اند.

سال 2011 میلادی با همه مشکلات و بحران های سیاسی و اقتصادی در حالی به پایان رسید که نظام سرمایه داری غرب با بزرگترین چالش اقتصادی و ناتوانی در مهار بحران ها دست و پنجه نرم کرد و با آغاز سال 2012 میلادی نیز بحران مالی اروپا، رکود اقتصادی، بیکاری و تنش های سیاسی همچون میراثی به سال 2012 منتقل شد. هدیه ای که اقتصاد آمریکا برای جهان غرب به ارمغان آورد، نظام سرمایه داری را با چالش روبرو کرد.

ساختار سیاسی نامتوازن اروپا و نقش آفرینی پررنگ چند کشور بزرگ و دارای حق رای ویژه موجب شده است تا تصمیم ها و برنامه هایی که به تصویب همه اعضا رسیده، به نحو مطلوب و کامل اجرا نشود

بسیاری معتقداند که بحران اقتصادی غرب برگرفته از بازراهای سیاسی در هیئت حاکمه آمریکا و بی توجهی به منافع مردم است. موضوعی که از 17 سپتامبر 2011 میلادی بزرگترین اعتراض مردمی، علیه نظام سرمایه داری در آمریکا را برانگیخت و دامنه آن سراسر اروپا را فرا گرفت.

باید گفت که بحران کنونی در اروپا ناشی از بحران مالی در اواخر سال 2007 میلادی در ایالات متحده می باشد. اروپا از اوایل سال 2008 درگیر این بحران شد و علت آن است که کشورهای اروپایی به دلیل پیوندهای تجاری، مالی و اقتصادی زیاد با اروپا بیشترین اثرات را از بحران به خود دیده اند.

اثراتی که این بحران در ناحیه اروپا بر جای گذاشته عبارتند از:

*کاهش تولید ناخالص داخلی

*افزایش بیکاری

*افزایش بدهی و کسری بودجه

*کاهش ارزش یورو در مقابل دلار

*کاهش تمایل به گسترش اتحادی اروپا

*یک سری ناآرامی های اجتماعی

در این راستا سیاست گذاران نوید راه اندازی همزمان دو صندوق سرمایه گذاری را برای نجات اروپا داده اند که این خود موجب تقویت یورو در برابر دلار خواهد شدو همزمان، در ایران نیز نرخ برابری دلارآمریکا- ریال رو به افزایش گذاشته است.

پیامدهای بحران مالی اروپا

واحد پولی یورو در حالی به ده سالگی خود رسیده است که هیچ اثری از قدرت و ماندگاری، به عنوان پولی موثر در آن دیده نمی شود و این مشکل تا جایی پیش رفته است که بحث اخراج برخی کشورها از حوزه پولی یورو مطرح شده است. اکنون یورو در حالی وارد یازدهمین سال تولدش می شود که حتی بقای این واحد پول اروپایی مورد تهدید قرار گرفته است.

کسری بورجه و بحران بدهی دو عامل اساسی در کاهش ارزش یورو می باشند. به عبارتی می توان مهم ترین چالش های اقتصادی منطقه یورو در حال حاضر را افزایش بدهی و کسری بودجه دانست.

کاهش شدید شاخص سهام در بازارهای بورس انگلیس، آلمان، فرانسه از پیامدهای این کاهش ارزش می باشد. به علاوه، نگرانی سرمایه گذاران مبنی بر اینکه بحران بدهی اروپا رشد اقتصادی جهان را تضعیف خواهد کرد، به بازارهای سهام دیگر کشورها هم لطمه زده است. در فضای بحران مالی و اقتصادی، دولت های عضو اتحادیه اروپا احتیاط بیشتری در افزایش اعضاء اعمال نموده اند. بحران همچنین یک چالش غیر منتظره برای روند همگرایی اتحادیه اروپا نیز بود. پس از جنگ جهانی دوم، ملت های اروپایی با این تصویر که منافع ملی آنها با قرار گرفتن در جامعه اروپا بهتر تامین می شود، در راستای همگرایی بیشتر حرکت نمودند، اما بحران اخیر یورو باعث شد که بسیاری از مردم اروپا در این باره تجدید نظر کنند. امروزه مردم اروپا بویژه در کشورهای بزرگتر و ثروتمندتر (آلمان و فرانسه) از اینکه مالیات آنها باید به عنوان کمک، صرف رفاه شهروندان دیگر کشورها شود (یونان)، ناراضی اند. در مقابل کشورهای ضعیف و کوچکتر که آسیب بیشتری در مقابل بحران دارند، مشکلات خود را ناشی از سیاست های اتحادیه اروپا و منطقه یورو می دانند و خواستار استقلال عمل کشورهای خویش هستند.

البته باید گفت که بسیاری از کشورهای جهان نیز در معاملات پولی خود دلار را جایگزین یورو خواهند کرد از جمله می توان کشورهای دارای نفت را نام برد که تا کنون با یورو معاملات خود را انجام می دادند و هم اینک واحد پولی خرید و فروش خود را به دلار تغییر خواهند داد.

امروزه مردم اروپا بویژه در کشورهای بزرگتر و ثروتمندتر (آلمان و فرانسه) از اینکه مالیات آنها باید به عنوان کمک، صرف رفاه شهروندان دیگر کشورها شود (یونان)، ناراضی اند

حرف آخر

دشوارترین و پیچیده ترین بخش قضیه بحران یورو، نه در مسائل اقتصادی بلکه در مسائل سیاسی نهفته است. ساختار سیاسی نامتوازن اروپا و نقش آفرینی پررنگ چند کشور بزرگ و دارای حق رای ویژه موجب شده است تا تصمیم ها و برنامه هایی که به تصویب همه اعضا رسیده، به نحو مطلوب و کامل اجرا نشود. به طور کلی پس از گذشت چندین سال از موجودیت اتحادیه اروپا و پول واحد آن، شکاف های عمیق و گسترده ای که در لایه های مختلف این اتحادیه نهفته شده بود، سر باز کرده و در دوران وقوع بحران های مالی به اوج خود رسیده است و همین مساله موجب شده است تا آینده سیاسی و اقتصادی این اتحادیه قاره ای، در هاله ای از ابهام فرو رود.