۰ نفر

اتحادیه اروپا: ایران باید تمام فعالیت های غنی سازی را تعلیق کند

۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۱، ۱۲:۲۷
کد خبر: 1269

با وجود تأکیدات مکرر مقامات کشورمان مبنی بر عدم پذیرش تعلیق غنی سازی از سوی ایران و ضرورت ادامه مذاکرات بدون هرگونه پیش شرط، اتحادیه اروپا امروز بار دیگر خواستار تعلیق کامل تمام فعالیت های غنی سازی اورانیوم در ایران شده است.

با وجود تأکیدات مکرر مقامات کشورمان مبنی بر عدم پذیرش تعلیق غنی سازی از سوی ایران و ضرورت ادامه مذاکرات بدون هرگونه پیش شرط، اتحادیه اروپا امروز بار دیگر خواستار تعلیق کامل تمام فعالیت های غنی سازی اورانیوم در ایران شده است.
به گزارش «تابناک»، 27 کشور عضو اتحادیه اروپا امروز در جریان کنفرانسی در وین با موضوع معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای، با انتشار بیانیه ای مشترک اعلام کردند ایران باید تمام فعالیت های مربوط به غنی سازی اورانیوم را به حال تعلیق درآورد.
خبرگزاری «رویترز» ضمن بیان این خبر گزارش داد آمریکا نیز در این نشست خواهان برداشتن «گام های عملی فوری» از سوی ایران به منظور ایجاد اعتماد شده است.
«رابرت وود»، نماینده آمریکا در آژانس بین المللی انرژی اتمی، در کنفرانس مذکور مدعی شده آمریکا همچنان نسبت به «عدم پایبندی ایران به تعهداتش در مورد توافقنامه منع گسترش سلاح های هسته ای» نگران است.
وود همچنین گفته جامعه بین المللی از این نگران است که ایران اجازه دسترسی به اطلاعات، مدارک و مکان های مدنظر بازرسان آژانس را به آن ها ندهد.
این سخنان در حالی ابراز می شود که ایران بارها اعلام کرد در صورت توافق بر سر اصول کلی با آژانس، بازرسان می توانند در چارچوب قوانین پذیرفته شده بین المللی از مکان های موردنظر خود در ایران بازدید به عمل آورند.
علاوه بر این، اغلب تحلیلگران بر این باورند که برای رسیدن دو طرف به توافق، رسیدن به راه حلی از طریق مذاکره مورد نیاز است.
با این حال، «گیورگی مارتین زاناتی»، رئیس هیئت اتحادیه اروپا، با تکرار پیش شرط های پیشین در نشست وین گفته: «ایران باید فعالیت های غنی سازی و پروژه های آب سنگین خود، از جمله تحقیق و توسعه را به حال تعلیق درآورد».
به نظر می رسد اتحادیه اروپا بار دیگر تحت فشارهای رژیم صهیونیستی دست به اتخاذ تصمیم زده و بر خلاف توافق های صورت گرفته در کنفرانس استانبول، بار دیگر دست به دامن ادعاهای واهی شده است. این در حالی است که در فاصله نشست استانبول تاکنون، هیچ گونه گزارش منفی از فعالیت های هسته ای ایران وجود نداشته است.
به طور کلی تجربه نشان داده که متأسفانه هر بار ایران با رویکردی مثبت، مسیر رسیدن به توافق را در پیش گرفته، این اقدام از سوی غرب تعبیر به ضعف شده و طرف غربی تلاش خود را بر افزایش فشار بر ایران متمرکز کرده است.
اکنون نیز اتخاذ چنین موضعی، دو هفته مانده به دور دوم مذاکرات ایران و 1+5 در بغداد، می تواند سرنوشت مذاکرات را به طور کلی در هاله ای از ابهام فرو ببرد. البته باید منتظر ماند و عکس العمل دیگر کشورها را هم رصد کرد و آنگاه به تحلیل دقیق تر این بیانیه پرداخت.