۰ نفر

چشم انداز صادرات نفت ایران به ۷ مشتری آسیایی

۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۱، ۱۸:۳۴
کد خبر: 1217

بلومبرگ در گزارشی از ۷ مشتری آسیایی نفت ایران تصریح کرد این کشورها به رغم فشارهای آمریکا کمابیش قصد دارند به واردات نفت خود از ایران ادامه دهند.

به گزارش فارس، بلومبرگ در گزارشی مدعی شد که با کاهش خرید نفت ایران از سوی خریداران آسیایی به علت تحریم‌ها، ایران حداقل 192 هزار بشکه در روز از قراردادهای نفتی یا حدود 9.5 درصد صادرات جهانی خود را از دست می‌دهد.

بر اساس این گزارش، پالایشگاه «مانگالور» و شرکت نفتی «عصار» به عنوان بزرگ‌ترین خریداران هندی نفت ایران و شرکت «اینترنشنال یونایتد پترولیوم و کمیکال» چین حدود 15 درصد واردات خود از ایران را کاهش داده یا درنظر دارند که کاهش دهند.

بر اساس این گزارش، ژاپن تنها کشور آسیایی است که معافیت از تحریم‌ها را از سوی آمریکا دریافت کرده همچنین این کشور کاهش‌هایی در واردات نفت از ایران صورت داده است. درحالی‌که شرکت «جی‌ایکس نیپن ایل اند انرژی» در حال مذاکره برای خرید روزانه 10 هزار بشکه نفت از ایران است، شرکت نفتی «کاسمو» در نظر دارد که واردات خود را 25 درصد کاهش دهد.

تحریم‌های غرب که درنظر دارد درآمدهای نفتی ایران را کاهش دهد پرداخت پول خرید نفت از ایران به ارزهای خارجی و یافتن بانک‌هایی برای دور زدن تحریم‌ها و بیمه حمل دریایی نفت را برای خریداران آسیایی مشکل ساخته است.

ایران در 6 ماه نخست سال 2011، به طور متوسط 2 میلیون بشکه نفت در روز صادر کرده است. خریداران آسیایی حدود 62 درصد ذخایر نفت ایران در این دوره زمانی را خریداری کرده‌اند.

خلاصه فروش نفت ایران به پالایشگاههای آسیایی و تاجران در سال 2011 و وضعیت قراردادهای سال 2012 با توجه به بیانیه‌های دولت‌ها، اطلاعات گمرک، گزارش‌های رسانه‌ها و مصاحبه‌ها با مقامات شرکت‌ها به این شرح است اما ممکن است که به علت اینکه شرکت‌ها این قراردادها را اعلام نکرده‌ باشند، تغییر کند:

چین

واردات از ایران در سال 2011 برابر با 557 هزار بشکه در روز

چین بزرگ‌ترین خریدار نفت ایران و مخالف محدودیت‌های تجاری با ایران است. وزیر امور خارجه این کشور گفت: تحریم صادرات نفت ایران سازنده نیست.

محموله‌های نفتی ایران به سوی چین برای چهارمین ماه در ماه مارس به پایین‌ترین سطح در 22 ماه گذشته رسید؛ این امر به علت تاخیر در امضای قراردادها رخ داده است.

بر اساس اطلاعات سازمان گمرک پکن، واردات چین 6.2 درصد کاهش یافت و به 1.08 میلیون تن برابر با 254 هزار بشکه در روز رسید.

شرکت «تونیپک» چین در امضای قراردادهای مدت‌دار خود برای سال جاری به علت مسائل پرداخت پول نفت تاخیر کرد. این شرکت خرید مدت‌دار خود در سال 2012 را 15 درصد کاهش داد.