۰ نفر

بانک تات، از انحلال تا ادغام

رئیس بانک مرکزی: گزارش بسیار اسف بار است

۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۱، ۱۴:۵۰
کد خبر: 1204

بهمنی: گزارش بسیار اسف بار است. مگر می‌شود منابع بانک که متعلق به مردم است، به طرق مختلف مورد سو‌ءاستفاده قرار داد؟/حتمالاً بانک تات با دو مؤسسه مالی و اعتباری پیشگامان و صالحین ادغام شود.

بهمنی پس از اطلاع از محتویات نامه ب خش بازرسی بانک مرکزی، خطاب به قائم مقام وقت بانک مرکزی می‌نویسد: "گزارش بسیار اسف بار است. مگر می‌شود منابع بانک که متعلق به مردم است، به طرق مختلف مورد سو‌ءاستفاده قرار داد؟ مگر می‌شود به شرکتهای وابسته و سهامداران دیگر تسهیلات پرداخت کرد. مگر می‌شود ذی‌نفع واحد را مورد توجه قرار نداد؟ و بیش از سرمایه ( آورده سهامداران) به اشکال مختلف از بانک خارج نمود و یا سپرده گذاری نزد موسسه دیگر کرد که آنها به شرکت وابسته تسهیلات بدهند؟" رئیس کل بانک بانک مرکزی به قائم مقام وقت خود ( سید حمید پورمحمدی) تصریح می‌کند:" وقتی این تخلفات را مشاهده می‌کنید، چرا اقدامی صورت نمی‌گیرد. در این گونه موارد مماشات باعث تسری تخلفات می‌شود. پس از احراز تخلفات، متخلفین را به کمیسیون انتظامی بانکها شوند."

پیش از این برخی مسئولان بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار از بررسی لغو مجوز فعالیت بانک "تات" و ادغام آن با دو مؤسسه مالی و اعتباری خبر داده بودند که با لغو مجوز فعالیت از سوی شورای پول و اعتبار این بانک رسما منحل شد. بر اساس این گزارش، احتمالاً بانک مذکور با دو مؤسسه مالی و اعتباری پیشگامان و صالحین ادغام و در نهایت بانک بزرگ‌تری را تشکیل خواهد داد. برخی گزارش‌ها از عنوان بانک "مردم" برای این بانک تازه تاسیس و ادغامی حکایت دارد.

در همین رابطه فارس گزارش داد که با توجه به ادغام این بانک با دو مؤسسه مالی و اعتباری دیگر، سهامداران و افرادی که در این بانک و مؤسسات سپرده‌گذاری کرده‌اند، عملا سپرده‌های آنها به بانک بزرگ‌تری منتقل خواهد شد و لذا جای نگرانی وجود ندارد.

پیش از این عزت‌الله یوسفیان ملا در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبری فارس «توانا» با بیان اینکه براساس مصوبه ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی مجوز یکی از بانک‌های خصوصی لغو خواهد شد، اظهار داشت: هیئتی در این ستاد وجود دارد که به تخلفات رسیدگی می‌کند و مقرر شد تمام بانک‌هایی که مسیر قانونی تاسیس را طی نکرده‌اند مجوز فعالیت آن لغو شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا بانک مورد نظر متخلف بوده گفت: این بانک قطعاً مسیر قانونی برای دریافت مجوز فعالیت را طی نکرده است.

در همین زمینه مهر گزارش داد که از اواسط سال 90 بود که شورای پول و اعتبار موضوع تخلفات بانکی بانک تات را مورد بررسی قرار داد و اوایل اسفندماه نیز این موضوع در دستور کار ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی قرار گرفت.

در نهایت شورای پول و اعتبار حدود چهار ماه قبل به دلیل تخلفات گسترده بانک تات، ادغام این بانک با موسسه مالی و اعتباری صالحین و پیشگامان کویر یزد را تصویب کرد.

در این میان، عزت الله یوسفیان ملا عضو ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی همان زمان در گفتگو با مهر از لغو مجوز فعالیت یک بانک خصوصی به دلیل دورزدن قانون و همچنین اختلال در فعالیتهای بانکی خبر داده ابود.

بررسی اسناد موجود درباره تخلفات بانک تات حاکی از آن است که اسفندماه سال 89 بخش بازرسی بانک مرکزی گزارشی از فعالیت این بانک تهیه و در اختیار محمود بهمنی رئیس کل بانک مرکزی قرار داد.

بهمنی پس از اطلاع از محتویات این نامه، خطاب به قائم مقام وقت بانک مرکزی می‌نویسد: "گزارش بسیار اسف بار است. مگر می‌شود منابع بانک که متعلق به مردم است، به طرق مختلف مورد سو‌ءاستفاده قرار داد؟ مگر می‌شود به شرکتهای وابسته و سهامداران دیگر تسهیلات پرداخت کرد. مگر می‌شود ذی‌نفع واحد را مورد توجه قرار نداد؟ و بیش از سرمایه ( آورده سهامداران) به اشکال مختلف از بانک خارج نمود و یا سپرده گذاری نزد موسسه دیگر کرد که آنها به شرکت وابسته تسهیلات بدهند؟"

رئیس کل بانک بانک مرکزی به قائم مقام وقت خود ( سید حمید پورمحمدی) تصریح می‌کند:" وقتی این تخلفات را مشاهده می‌کنید، چرا اقدامی صورت نمی‌گیرد. در این گونه موارد مماشات باعث تسری تخلفات می‌شود. پس از احراز تخلفات، متخلفین را به کمیسیون انتظامی بانکها شوند."

از مهمترین محورهای اساسی گزارش بازرسی بانک مرکزی درباره بانک تات، حضور در بازار بین بانکی بدون اخذ مجوز از بانک مرکزی، در معرض ریسک قرار دادن منابع بانک از طریق تامین مالی شرکتهای وابسته، اعطای تسهیلات به بانک در شرف تاسیس، خرید سهام بانک و نگهداری آن تحت عنوان سهام امانی، وثیقه قرار دادن سهام بانک در قبال تسهیلات اعطایی اشاره شده است.

در همین رابطه، مدیر روابط عمومی بانک تات با تاکید بر این‌که بانک تات منحل نشده است، عنوان کرد: طبق مصوبه‌ی شورای پول و اعتبار بانک تات با موسسه‌های صالحین و پیشگامان ادغام خواهد شد و بانک جدید با 500 شعبه به عنوان بزرگ‌ترین بانک خصوصی از نظر تعداد شعب، کار خواهد کرد.

ترابیان در گفت‌وگو با ایسنا، در مورد وضعیت بانک تات گفت: حدود سه ماه پیش شورای پول و اعتبار تصویب کرد که بانک تات با موسسه‌های صالحین و پیشگامان ادغام شود و بانکی با نام جدید تاسیس شود. این موضوع، موضوع جدیدی نیست.

وی ادامه داد: بانک تات تابع دستورات شورای پول و اعتبار و بانک مرکزی است و اصلا این چنین نیست که بانک منحل شود.

ترابیان با بیان مجدد این‌که بانک تات منحل نشده است، افزود: این بانک در حال ادغام است و مجمع بانک هم تصویب کرده که این مصوبه اجرا شود و پروسه‌ی ادغام در حال انجام است.

به گفته‌ی وی، در این پروسه ادغام، سپرده‌ای جابه‌جا نمی‌شود و بانکی با 500 شعبه راه‌اندازی خواهد شد که بزرگ‌ترین بانک خصوصی از نظر تعداد شعب خواهد بود.

ترابیان در مورد نام بانک جدید یاد‌آور شد: هرچند پیشنهاد بانک "تات" یا "مردم" است، اما نام آن را بانک مرکزی باید بپذیرد.

مدیر روابط عمومی بانک تات در مورد پروسه ادغام عنوان کرد: باید یک برنامه‌ی جدیدی تدوین و سپس به بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار داده شود.

وی با اشاره به فعالیت کمیته‌ای برای انجام امور مربوط به ادغام بانک تات و دو موسسه‌ی مالی خاطر نشان کرد: منابع بانک تات اکنون در حال رشد است و بانک‌های دیگری که با بانک تات کار را شروع کردند، یک پنجم بانک تات هم منبع ندارند.

ترابیان در پایان خاطر نشان کرد: هم‌اکنون هیاتی کارشناسی از بانک تات و دو موسسه‌ی مالی مربوطه زیر نظر بانک مرکزی در حال انجام کارهای کارشناسی و برآورد دارایی‌ها هستند.