۰ نفر

ترفندهایی برای فرزندان خانواده؛ والدین خود را اینگونه راضی کنید

۲۴ اسفند ۱۴۰۱، ۱۷:۳۵
کد خبر: 706611
ترفندهایی برای فرزندان خانواده؛ والدین خود را اینگونه راضی کنید

اگر در راضی کردن والدین خود مشکل دارید، این مقاله به شما کمک میکند که چگونه بتوانید والدین خود را راضی کنید تا به حرف های شما گوش دهند.

چطور برای خواسته ام از والدینم جواب مثبت بگیرم؟

به گزارش اقتصاد آنلاین، دغدغه‌های ذهنی شما به عنوان یک کودک دبستانی و نوجوان چیست؟ آیا والدین شما، با خواسته‌های شما موافقت نمی‌کنند؟ ذهن اکثر همسن و سالان شما نیز با سوالاتی همچون «چرا مامانم با خریدن موبایل موافقت نمی‌کنه؟ همه گوشی دارن، من ندارم.»، «چرا پدرم به خواسته‌های من گوش نمی‌ده؟»، «آیا من، فرزند پرتوقعی هستم؟» و... مشغول است. احتمالا شما نیز در بسیاری از موارد احساس می‌کنید، برای به دست آوردن هرچیز کوچک و بزرگی باید به والدین خود التماس کنید. اما حقیقت این است که راضی کردن والدین کار چندان سختی هم نیست. کافی است در هنگام بیان کردن درخواست خود، به چند نکته‌ی مهم توجه کرده و از این طریق، رضایت والدین خود را به دست بیاورید. در این بخش، مهم‌ترین نکات راضی کردن والدین را شرح می‌دهیم. به این ترتیب، می‌توانید دغدغه‌های ذهنی خود را برطرف کرده و به خواسته‌های معقول خود دست پیدا کنید. 

بیان صحیح خواسته‌ها چه اهمیتی برای راضی کردن والدین دارد؟

چگونگی مطرح کردن خواسته‌ها نقش بسزایی در راضی کردن والدین دارد. احتمالا به این موارد برخورد کرده‌اید که خواهر یا برادر شما راحت‌تر و سریع‌تر به خواسته‌های خود می‌رسد. اما زمانیکه شما درخواست خود را برای والدینتان مطرح می‌کنید، مورد کم‌لطفی آن‌ها قرار گرفته و جواب منفی می‌شنوید. در این شرایط، ممکن است فشار روانی و عصبی شدیدی را نیز تجربه کنید. به نظر شما مشکل کار کجاست؟ آیا از صحت فن بیان خود مطمئن هستید؟ یا اینکه باور دارید، در هر شرایطی والدین شما از درک کردنتان عاجز هستند؟ خیر. اگر شما در بیان خواسته‌های خود مصمم بوده و از فن بیان صحیح استفاده کنید، والدینتان نیز تحت تاثیر جدیت شما قرار گرفته و با خواسته‌های شما موافقت می‌کنند. در ادامه، نکات مهم برای اصلاح فن بیانتان را شرح داده و شما را برای راضی کردن والدینتان راهنمایی خواهیم کرد.

برای راضی کردن والدین باید به چه نکاتی توجه کرد؟

راضی کردن والدین

مطمئنا اعضای یک خانواده شناخت بهتری نسبت به یکدیگر دارند. بنابراین شما نیز والدین خود را بهتر از هر کس دیگری می‌شناسید. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت، نهایتا این شما هستید که باید شیوه‌ی بیان خواسته‌های خود را مطابق با خلق‌وخوی والدینتان انتخاب کنید. به این ترتیب برای بیان خواسته‌ها و توقعات خود لازم است، ابتدا به شناخت قبلی خود از والدینتان توجه کنید. برای مثال، اگر والدین شما همیشه با خرید لوازم آموزشی و هدفمند موافقت می‌کنند، مطمئنا خرید بازی‌ فکری جذاب را نیز به تهیه بازی‌های کامپیوتری ترجیح می‌دهند. با توجه به این مثال ساده می‌توان گفت، قبل از بیان درخواست خود بهتر است به علائق، نظرات و میزان شناخت والدینتان نسبت به موضوع توجه کنید.

در مرحله‌ی بعدی نیز توصیه می‌شود، درخواست خود را همراه با جرات برای والدینتان مطرح کنید. در واقع، جرات‌مندی صفتی است که برای راضی کردن والدین به آن نیاز دارید. یک فرد با جرات، توانایی بیان خواسته‌ها و احساسات خود به صورت کاملا واضح و صادقانه را دارد. بنابراین شما باید تمرین کنید که خواسته‌های خود را صادقانه و کاملا رک برای والدینتان شرح دهید. البته توجه داشته باشید که رک بودن، هرگز نباید موجب آزار دیدن و استرس وارد کردن به دیگران باشد. توصیه می‌شود با تغییر سبک زندگی، مهارت جرات‌مندی را در خود تقویت کرده و آن را گسترش دهید. پس از آنکه جرات بیان خواسته‌های خود را به دست آوردید، نوبت مطرح کردن آن به شیوه‌ی صحیح است. نکاتی که برای راضی کردن والدین به آن‌ها احتیاج دارید، به شرح زیر است:

1. در چه زمانی درخواست خود را بیان خواهید کرد؟

به تجربیات خود رجوع کنید. آیا در دفعات قبلی که ناموفق بودید، درخواست خود را در زمان مناسبی مطرح کرده‌اید؟ پدرها و مادرها روزهای شلوغ و پرفشاری را پشت سر می‌گذارند. اگر شما خواسته‌ی خود را بلافاصله پس یک روز شلوغ و پرکار مطرح کنید، مطمئنا با جواب منفی والدین خود مواجه می‌شوید. بهترین راه حل آن است که مقداری صبر کنید. اگر والدین زمان مناسبی برای رفع خستگی در اختیار داشته باشند، با آغوش باز به حرف‌ها و خواسته‌های شما گوش می‌دهند. البته اگر درخواست شما بسیار ضروری و فوری بود، می‌توانید از نکات مهم دیگر برای راضی کردن والدین استفاده کرده و در شرایط ضروری نیز جواب مثبت آن‌ها را به دست بیاورید.

2. آیا نوع درخواست شما متناسب با شرایط والدینتان هست؟

به نظر شما والدین چگونه درخواست‌های شما را ارزیابی می‌کنند؟ معیار و ملاک‌ آن‌ها برای برآورده کردن خواسته‌های شما چیست؟ مطمئنا والدین نیز خواستار رفاه و آرامش شما هستند، اما حاضر نیستند این آرامش را به هر نحوی برای شما فراهم کنند. در واقع آن‌ها به نتیجه‌ی درخواست‌های شما نیز توجه کرده و مصلحت شما را در نظر می‌گیرند. بنابراین توصیه می‌شود، پیش از مطرح کردن خواسته‌هایتان، ابتدا سوالات زیر را از خود بپرسید:

آیا درخواست من منطقی است؟

آیا والدین من توانایی‌های لازم برای برآورده کردن این خواسته را دارند؟

آیا این خواسته با فرهنگ خانواده‌ی من متناسب است؟

آیا مصالح خانواده‌ی خود را در نظر دارم؟

اگرچه ممکن است با در نظر گرفتن این نکات نیز با جواب منفی والدین خود مواجه شوید، اما از این طریق می‌توانید به آن‌ها اعلام کنید که خواسته‌ی شما کاملا منطقی و حساب‌شده است. همچنین اگر برای راضی کردن والدین خود به صورت مکرر با مشکل مواجه می‌شوید، بهترین کار این است که ریشه‌ی مشکلات را بررسی کرده و برای برطرف کردن آن‌ها تلاش کنید.

چگونه درخواست خود را به صورت اثرگزار مطرح کنیم؟

نکاتی که در قسمت قبلی بیان شد، پیش در آمدی بر شروع صحبت با والدین بود. اما شما در هنگام صحبت کردن با والدین خود نیز باید به چند نکته‌ی مهم توجه کنید. رعایت کردن این نکات میزان تاثیرگذاری درخواست شما را به صورت چشمگیری افزایش می‌دهد. بنابراین شانس موفقیت شما برای راضی کردن والدینتان نیز دو چندان خواهد شد. این نکات تاثیرگذار به شرح زیر هستند:

1. خواسته‌ی خود را واضح و مشخص بیان کنید

تصور کنید به تازگی در کلاس نقاشی ثبت نام کرده‌اید و برای تقویت مهارت‌های هنری خود به انواع مداد رنگی حرفه ای نیاز دارید. در این حالت درخواست خود را چگونه برای والدینتان شرح می‌دهید؟ آیا توقعات خود را به صورت واضح برای آن‌ها بیان می‌کنید؟ یا اینکه از بیان جزئیات صرف نظر خواهید کرد؟ برای مثال، ممکن است تنها به والدین خود اعلام کنید که برای خرید لوازم تحریر جدید به پول نیاز دارید. در این صورت چگونه توقع دارید که والدینتان با درخواست مبهم شما موافقت کنند؟ 

توصیه می‌شود در هنگام مطرح کردن خواسته‌ی خود، حتما جزییات ضروری را نیز برای آن‌ها شرح دهید. والدین شما با دانستن جزییات می‌توانند نوع نیاز شما را بهتر درک کرده و برای برطرف کردن آن برنامه‌ریزی کنند. آن‌ها در مراحل بعدی نیز می‌توانند شیوه‌ی برآورده‌کردن خواسته‌ی شما را نیز تعیین کنند. در مورد این مثال، برای آن‌ها شرح دهید که استفاده از مداد رنگی حرفه ای، مهارت‌های رنگ‌آمیزی شما را تقویت می‌کند. همچنین در حال حاضر، «مداد رنگی 36 رنگ آرتیست آریا» مناسب‌ترین محصول برای شماست. زیرا کیفیت قابل قبولی داشته و خرید آن مقرون به صرفه خواهد بود. در پایان نیز قیمت خرید محصول را به خانواده‌ی خود اعلام کنید. 

2. خواسته‌ی خود را با اعتماد به نفس مطرح کنید

به نظر شما، اعتماد به نفس بالا چه رابطه‌ای با راضی کردن والدین دارد؟ تصور کنید یک نفر برای دریافت مبلغی پول نزد شما می‌آید. او با اعتماد به نفس پایین در مقابل شما ظاهر شده و خواسته‌ی خود را مطرح می‌کند. او نه از مقدار پولی که لازم دارد، آگاه است و نه می‌تواند زمان بازگرداندن آن را با اطمینان مشخص کند. در این صورت آیا شما پول خود را در اختیار او قرار می‌دهید؟ مطمئنا خیر. اگر با اعتماد به نفس اندک درخواست خود را برای والدینتان مطرح کنید، آن‌ها نیز احساس مشابهی خواهند داشت. به همین دلیل توصیه می‌شود، توقعات و خواسته‌های خود را با اعتماد به نفس کامل برای والدینتان شرح داده و تصویر مثبتی از خود ارائه دهید. درنتیجه والدینتان نیز از اراده‌ی قوی شما مطمئن شده‌ و با درخواستتان موافقت می‌کنند.

3. مناسب‌ترین شیوه‌ی بیان را انتخاب کنید

به این سوالات توجه کنید. «چرا والدینم مرا درک نمی‌کنند؟»، «چرا آن‌ها همیشه منظور مرا اشتباه متوجه می‌شوند؟». جواب‌های متعددی می‌توان برای این سوالات در نظر گرفت. اما محتمل‌ترین آن‌ها این است که والدین شما، منظورتان را به درستی متوجه نشده‌اند. زیرا شما درخواست‌های خود را به شیوه‌ی صحیحی بیان نکرده‌اید. بهترین راه برای پیشگیری از این حالت، آن است که در طول مطرح کردن درخواست خود، تنها از افعال مثبت استفاده کنید. برای مثال، نگویید که «من دوست ندارم با خودکار بنویسم»، بلکه بگویید «من دوست دارم یک روان ‌نویس با کیفیت داشته باشم.» همچنین از به کار بردن جملات دستوری نیز خودداری کنید. در پایان نیز از والدین خود سوال کنید: «آیا درخواست مرا به صورت کامل متوجه شده‌اید؟» به این ترتیب می‌توانید از کج‌فهمی‌ها و برداشت‌های اشتباه نیز جلوگیری کرده و شانس خود را برای راضی کردن والدینتان افزایش دهید.

4. در طول صحبت کردن با والدین، آرامش خود را حفظ کنید.

آیا از والدین خود توقع دارید، تمام خواسته‌های شما را برطرف کنند؟ اگر پاسخ شما به این سوال مثبت است، توصیه می‌کنیم به لحن خود توجه داشته باشید. احتمالا لحن شما در طول صحبت کردن نیز متوقعانه خواهد بود. والدین شما نیز متوجه توقع‌مند بودن شما شده و به درخواست‌های شما پاسخ منفی می‌دهند. بنابراین سعی کنید، در طول صحبت کردن با آن‌ها، آرامش خود را حفظ کرده و کم‌تر از ضمیر «تو» استفاده کنید. این واژه به صورت ناخوشایندی ارتباط شما و والدینتان را تخریب می‌کند. بهترین شیوه برای راضی کردن والدین آن است که جملات خود را با ضمیر «من» آغاز کنید. برای مثال، اگر لباس خود را برای روز خاصی نیاز دارید، درخواست خود را اینگونه بیان کنید: «من این لباس‌ها را برای مهمونی روز دوشنبه نیاز دارم.»

5. به انتظارات والدین خود توجه داشته باشید.

مطمئنا والدین نیز انتظاراتی از فرزند خود دارند. چنانچه شما در طول دراز مدت این انتظارات را برآورده کنید، احتمال موافقت با درخواست‌هایتان نیز افزایش می‌یابد. از مهم‌ترین انتظارات والدین نسبت به فرزندان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

قابل اعتماد بودن

مسئولیت‌پذیر بودن

درخواست به گونه‌ای بیان شود که تمام زوایای آن بررسی شده‌ باشد.

منطقی بودن درخواست

جراتمند بودن، به صورتی که در مواقع ضروری نظر و احساسات خود را با صراحت بیان کنید.

در هنگام تصمیم‌گیری از دیگران نیز نظر بخواهید.

زمانی که با درخواست‌های شما موافقت نمی‌شود، محترمانه خواسته‌های خود را پیگیری کنید.

در صورت نادیده‌گرفتن خواسته‌هایتان، از انجام هرگونه رفتار پرخاشگرانه و شتاب‌زده‌ای پرهیز کنید.

توجه به این نکات می‌تواند کار شما برای راضی کردن والدینتان را راحت‌تر کند. زیرا آن‌ها در هنگام تصمیم‌گیری به سابقه و رفتارهای گذشته‌ی شما نیز توجه می‌کنند.

شما با چه ترفندی والدین خود را راضی می‌کنید؟

چنانکه مشاهده کردید، راضی کردن والدین کار چندان سخت و پیچیده‌ای نیست. رابطه‌ی والد و فرزندی، یک رابطه‌ی دو طرفه است که اگر انتظارات هر دو طرف به درستی برآورده نشود، تنش‌های زیادی در خانواده پدید می‌آید. اکنون شما برای ما بنویسید. شیوه‌ی تربیتی والدین شما چگونه است؟ آیا آن‌ها به سرعت تمام خواسته‌های شما را برطرف می‌کنند؟ یا اینکه خانواده‌ی سخت‌گیری دارید که همواره درخواست‌های شما را نادیده‌ می‌گیرد؟ شما از چه روشی برای راضی کردن والدین خود استفاده می‌کنید؟ آیا این روش‌ها برای شما موثر بوده‌است؟ با ارائه نظرات خود می‌توانید به همسن و سالان خود کمک کرده و آن‌ها را برای به دست آوردن خواسته‌های معقول خود راهنمایی کنید. از اینکه تا پایان این مطلب با ما همراه بودید، متشکریم!