۰ نفر

فواید ازدواج خوب و تاثیر آن بر کیفیت زندگی طرفین

۱۵ اسفند ۱۴۰۱، ۲۳:۵۷
کد خبر: 705130
فواید ازدواج خوب و تاثیر آن بر کیفیت زندگی طرفین

چرا انسان‌ها ازدواج می‌کنند؟ چه‌ چیزهایی باعث ازدواج می‌شود؟ آیا ازدواج خوب است یا بد؟ این سوال برای هرکسی جواب مختلفی دارد و هیچکس جز خود شما نمی‌تواند جواب این سوال را بدهد.

فوایدی که فقط همسرتون میتونه برای شما داشته باشه

به گزارش اقتصاد آنلاین، بسیاری از بزرگسالان ازدواج را هدفی در زندگیشان می‌دانند. ازدواج، وصلت میان زن و مرد، یک ارتباط شخصی ولی با اهمیت اجتماعی است. ازدواج در یک رابطه عاشقانه امری بسیار خوب است و همچنین شرایط بهینه‌ای را برای باروری و تربیت فرزندان فراهم می‌کند. در این مقاله به بررسی ازدواج و فواید آن می‌پردازیم.

ازدواج

ازدواج آغاز ایجاد خانواده و تعهد مادام‌العمر در زندگی است. همچنین ضمن خدمت به همسر و فرزندان خود فرصتی برای رشد و  از خودگذشتگی را فراهم می‌کند. ازدواج فراتر از یک پیوند فیزیکی یعنی پیوند عاطفی و معنوی است. اصولا انسان ها وارد هر رابطه‌ای که می شوند هدف از آن ارضای یکی سری از نیازهای انسانی در بستر آن رابطه است.

اهمیت ازدواج نیز از آن جهت است که نحوه برطرف شدن بسیاری از نیازهای ما از نیازهای ابتدایی مانند نیاز جنسی تا نیازهای سطح بالاتر مانند نیاز به امنیت، محبت، توجه، احترام و حتی خودشکوفایی را ازدواج تحت تاثیر قرار می دهد. در این مقاله منظور از ازدواج، ازدواجی است که استانداردهای یک ازدواج خوب و رضایت بخش را داشته باشد. چنین ازدواجی:

ازدواج باعث افزایش امنیت می‌شود.

افراد متاهل می‌توانند در موقعیت‌های دشوار زندگی از یکدیگر حمایت کنند.

ازدواج در بسیاری از فرهنگ‌ها امری ضروری است.

ازدواج از شما در مقابل بیماری‌های روانی تا حد قابل توجهی محافظت می‌کند.

فواید عاطفی ازدواج

چی کار کنیم که والدین در ازدواج دخالت نکنن؟

ازدواج مزایای عاطفی بسزایی دارد. فراتر از جنبه‌های مادی ازدواج، یافتن عشق با طولانی شدن زندگی فرد، بهبود ثبات عاطفی و افزایش فرصت برای یک روحیه روانشناختی مثبت مرتبط است.

زندگی طولانی‌تر

تحقیقات نشان می‌دهد که زوجینی که عاشق هم هستند و به همدیگر متعهد هستند، بیشتر از افرادی که مجرد هستند زندگی می‌کنند. اما چرا؟

شیرا بورستاین، مددکار اجتماعی و رواندرمانگر می‌گویند: “گوش دادن به حرف یکدیگر اولین مرحله برای شروع حمایت عاطفی است.”

افراد متاهل کمتر دچار افسردگی می‌شوند

بیان نکردن افکار و احساسات می‌تواند منجر به افسردگی شود. البته هیچ رابطه‌ای کامل نیست. اما یک ازدواج سالم که در آن بستری فراهم باشد تا دو طرف بتوانند با احساس امنیت پیرامون افکار، احساسات و نیازهای خود حرف بزنند می‌تواند باعث تسکین اضطراب و استرس در فرد شود.

افزایش سطح سروتونین (ضد افسردگی طبیعی)

یکی دیگر از تقویت کننده‌های اصلی خلق و خو، افزایش و ترشح بیشتر سروتونین و تستوسترون است که زوج‌های متاهل می‌توانند تجربه کنند. (سروتونین یک انتقال دهنده عصبی است که توسط بدن انسان ایجاد می‌شود و برای حفظ تعادل خلقی و کاهش افسردگی، اضطراب و عصبانیت شناخته شده است.)

افراد متاهل بهتر می‌توانند با سرطان مقابله کنند

یک مطالعه گسترده در مورد حدود ۸۰۰.۰۰۰ بیمار سرطانی نشان داد که وضعیت تأهل، شاخص مفیدی برای نتیجه بهتر در درمان سرطان در یک فرد است. بیماران سرطانی متاهل به احتمال زیاد از درمان جان سالم به در می‌برند و محققان دانشگاه کالیفرنیا فکر می‌کنند این امر به این دلیل است که آن‌ها “حمایت اجتماعی” از جانب همسر را دریافت می‌کنند.

افراد متاهل کیفیت خواب بهتری دارند

ممکن است از دزدیدن پتو توسط همسرتان دائماً اذیت شوید ، اما مطالعه‌ای که روی ۲۰۰۰ زن انجام شد، نشان داد که زنانی که زندگی زناشویی بهتری را دارند، کیفیت خواب بالاتری را نیز تجربه می‌کنند. زنانی که هرچه بیشتر از زندگی خود راضی بودند، خوابیدن برای آن‌ها راحت‌تر بود. وندی تروکسل از دانشگاه پیتسبورگ، نویسنده این تحقیق، همچنین گزارش داد که زنانی که طلاق گرفته‌اند نسبت به زنان متاهل کیفیت خواب پایین‌تری دارند.

افراد متاهل در هنگام جراحی نتایج موفقیت آمیزتری را دارند

به گفته محققان دانشگاه روچستر، افراد متأهلی که تحت عمل جراحی قلب قرار گرفته‌اند، نتایج جراحی موفقیت آمیزتری را داشته اند. مشخص نیست که آیا این امر به دلیل  افزایش انگیزه در این افراد بوده است و یا به دلیل مراقبت و حمایت همسر بعد از عمل جراحی است. علاوه بر این، هرچه ازدواج شادتر باشد، عمل جراحی نتیجه بهتری خواهد داشت، بنابراین داشتن یک قلب شاد به معنای واقعی کلمه می‌تواند به یک قلب سالم منجر شود.

افراد متاهل کمتر رفتارهای پرخطر از خود نشان می‌دهند

با گذشت زمان، متاهل بودن در واقع می‌تواند رفتار افراد را به سمت رفتار بهتر و سالم‌تر تغییر دهد. به عنوان مثال افراد متاهل کمتر به اختلال سوء مصرف مواد مخدر دچار می‌شوند. به گفته دکتر کریستوفر فاگوندس، محقق، افرادی که با هم زندگی می‌کنند نسبت به افراد مجرد با احتیاط بیشتری زندگی می‌کنند.

افراد متاهل استرس کمتری دارند

مطالعه‌ای در دانشگاه شیکاگو نشان داد که افراد متاهل و افرادی که در روابط طولانی مدت و متعهد به هم هستند، واکنش‌های بهتری را نسبت به فشار روانی دارند. در این مطالعه، از شرکت کنندگان خواسته شد یک بازی رایانه‌ای انجام دهند که به اعتقاد آن‌ها برای شغل آکادمیک آن‌ها بسیار موثر است. بزاق آن‌ها قبل و بعد از بازی از نظر هورمون استرس کورتیزول مورد آزمایش قرار گرفت. یکی از محققان گفت: “ما دریافتیم که افراد مجرد از هر دو جنسیت میزان کورتیزول بیشتری نسبت به افراد متاهل ترشح می کنند.”

مزایای اجتماعی ازدواج چیست؟

ازدواج و سلامتی

به نظر می‌رسد که مردان بیشترین فواید سلامت جسمی را از ازدواج به دست می‌آورند و در صورت طلاق بیشترین پیامدهای سلامتی را متحمل می‌شوند.

میزان بروز افسردگی در مادران متأهل نسبت به مادران مجرد پایین‌تر است، این امر به این دلیل است که مادران متاهل از حمایت اجتماعی و هم حمایت عاطفی بیشتری از سوی همسر برخوردارند

ازدواج و ثروت

افراد متاهل از نظر مالی نسبت به افراد مجرد وضعیت بهتری دارند.

مردان متاهل درآمد بیشتری نسبت به مردان مجرد با تحصیلات و سابقه شغلی مشابه کسب می‌کنند.

زنان متاهل از نظر اقتصادی وضعیت بهتری را نسبت به زنانی که طلاق گرفته‌اند و یا مجرد هستند دارند.

ازدواج و کودکان

فرزندانی که توسط مادر و پدر خود بزرگ می‌شوند:

از امنیت مالی و اقتصادی بهتری برخوردار خواهند بود.

عملکرد بهتر در مدرسه، مشکلات رفتاری کمتر و تحصیلات بهتری را خواهند داشت.

در برابر بیماری‌های جدی عاطفی، افسردگی و خودکشی کمتر آسیب‌پذیر هستند.

نسبت به ازدواج نگرش مثبت‌تری را خواهند داشت.

ازدواج و خشونت خانگی

زنان متاهل در مقایسه به سایر زنان که در رابطه‌ هستند اما ازدواج نکردند، ریسک کمتری را برای مواجه باخشونت خانگی تجربه می‌کنند.

پسرانی که توسط یک والد بزرگ می‌شوند بیشتر از کودکانی که توسط هر دو والد بزرگ می‌شوند، رفتارهای جنایتکارانه و بزهکارانه از خود بروز می‌دهند.

زنان متاهل به طور قابل توجهی کمتر از زنان مجرد یا زنانی که طلاق گرفته‌اند قربانی خشونت جنسی می‌شوند. همچنین مردان متاهل کمتر از مردان مجرد مرتکب جرائم خشونت آمیز می‌شوند.

ازدواج و جامعه

متاهل بودن شیوه زندگی و عادات افراد را از نظر شخصی و اجتماعی به طور سودمند تغییر می‌دهد. ازدواج “بستر اصلی” رفتارهای اجتماعی است.

ازدواج سرمایه اجتماعی است. پیوندهای اجتماعی ایجاد شده از طریق ازدواج نه تنها برای خانواده بلکه برای دیگران نیز از جمله جامعه سودمند است.