۰ نفر

اسرار زندگی مشترک؛ راه هایی برای آنکه ارتباط با همسرتان را بهبود ببخشید

۴ اسفند ۱۴۰۱، ۲۳:۵۱
کد خبر: 701167
اسرار زندگی مشترک؛ راه هایی برای آنکه ارتباط با همسرتان را بهبود ببخشید

گاهی پیش می آید که زن و شوهر باوجود اینکه به یکدیگر بسیار علاقه دارند، اما از زندگی مشترکشان رضایت کافی ندارند. درواقع گاهی زن و مرد به دنبال راهی هستند تا بتوانند رابطه بهتر و عاشقانه تری را با همسرشان تجربه کنند و از زندگی در کنار یکدیگر لذت بیشتری ببرند.

برای حفظ رابطه خوب با همسر چند نکته ریز داریم

به گزارش اقتصاد آنلاین، مسلما بهبود رابطه زن و شوهر و ساختن رابطه عاطفی که هر روز بهتر از روز قبل باشد، با کسب مهارت های همسرداری امکان پذیر خواهد بود. پس

مهارت بهتر شدن ارتباط با همسر

با در پیش گرفتن رفتارهای زیر میتوانید رابطه بهتری با همسرتان داشته باشید و زندگی عاشقانه تری را تجربه کنید:

روزتان را با عشق شروع کنید

زنگ هشدار ساعتتان را روی ده دقیقه زودتر از وقتی که باید بیدار شوید تنظیم کنید تا بتوانید مدت زمان بیشتری را با همسرتان بگذرانید. با هم یک فنجان چای بنوشید، در مورد اخبار صبحگاهی صحبت کنید یا در تختخواب مانده و یکدیگر را در آغوش بگیرید. این ده دقیقه‌ی گرانبها در هنگام صبح، وضعیت روحی شما را برای تمام روز تنظیم می‌کند.

ارتباط با همسر

 برای او بهترین باشید

بیایید واقعیت را قبول کنیم_ در انتهای روز شما خسته هستید. تمام انرژی خود را صرف بچه‌ها، شغلتان، کارهای روزمره و تهیه شام کرده‌اید. پس همسرتان چه؟ تلاش کنید برای او “بهترین” باشید، هر روز و همیشه. از میان تمام آدم‌های زندگیتان، او بیشتر از همه سزاوار این کار است.

 با هم بیشتر وقت بگذرانید

باتوجه به علایق مشترکتان، برای بیشتر با هم بودن برنامه ریزی کنید. و خوش گذرانی با همسر را یکی از اولویت‌های خود قرار دهید. برای مثال، یک بازی را به اتفاق یکدیگر انجام دهید، شب‌ها با هم یک فیلم تماشا کرده و تنقلات بخورید، یا بیرون رفته و به دنبال خانه رویایی‌تان بگردید. سعی کنید روابطتان سرگرم کننده و پر از امیدواری باشد. این کار کمک می‌کند از کنار هم بودن بیشتر لذت ببرید!

اگر هردو اهل کتاب هستید و به یادگیری و خواندن علاقه دارید، می‌توانید با هم مطالعه کنید. فقط ده دقیقه مطالعه با همسر در روز باعث ارتباط بیشتر شده و به ایجاد پیوند قوی‌تر کمک می‌کند. توصیه می‌شود کتابی بخوانید که برای هر دو طرف مفید و جذاب باشد. می‌توانید صبح زود، قبل از خواب یا بیرون از خانه، در حیاط یا ایوان کتاب بخوانید- فقط حتما این کار را انجام دهید.

 به صورت غیرمستقیم به همسرتان ابراز علاقه کنید

روشی غیر کلامی و غیر مستقیم برای “ابراز علاقه” به همسرتان پیدا کنید. ابراز محبت‌های ناگهانی تاثیر چشمگیری در نشان دادن عشق شما به همسرتان دارد. رفتارهای ساده‌ای همچون تنظیم قهوه‌ساز برای تهیه قهوه، پخت نهار یا باز کردن در ماشین اهمیت تاثیر زیادی دارند. می‌توانید همیشه بدون دلیل مهربان باشید.

 مستقیما بگویید دوستش دارید

علاوه بر مهربان و دلسوز بودن، خوب است همیشه عشقتان را به همسرتان یادآوری کرده و به او اطمینان دهید که دوستش دارید. عشق یک انتخاب، یک تصمیم و یک تعهد است. شما هر روز در عشق با همسرتان دچار گیجی و سردرگمی نخواهید شد، اما اگر هر روز به همسرتان بگویید دوستش دارید، هم به خودتان و هم به همسرتان یادآوری خواهید کرد که هر دو شما آگاهانه تصمیم گرفته‌اید یکدیگر را دوست داشته باشید. دوستت دارم را روی آینه‌ی حمام بنویسید، به او زنگ زده و بگویید، پیام بدهید یا حتی متنی در اینستاگرام و تلگرام برایش فرستاده و دوستت دارم را بگویید.

برنامه ملاقات عاشقانه هفتگی داشته باشید

چند ساعت در روز را به بیرون رفتن و گردش با یکدیگر اختصاص دهید. چنین گردش‌هایی نباید خیلی تخیلی یا گران‌قیمت باشد. یک فعالیت ساده همچون یک پیک‌نیک یا صحبت و پیاده‌روی در کنار ساحل خوب است. در مورد وقایعی که قرار است در زندگیتان اتفاق افتد، اینکه رابطه‌ی شما چه سرانجامی خواهد داشت صحبت کرده یا مسایل گذشته را تجزیه تحلیل و رفع کنید.

 صمیمیت فیزیکی را فراموش نکنید

مهم نیست که چند سال از زندگی مشترک شما میگذرد، اگر میخواهید زندگی عاشقانه ای را تجربه کنید، از صمیمیت فیزیکی با همسر غافل نشوید.  

صبر نکنید تا یک احساس “رمانتیک” در شما ایجاد شود. خودتان موقعیت را ایجاد کنید و آن موقع از اینکه چگونه تمایلاتتان به طور طبیعی برانگیخته می‌شوند شگفت زده خواهید شد. بخشی از رمانتیک بودن به این برمی‌گردد که طرف مقابل درک کند دوست دارید روابط عاشقانه‌تان چگونه باشد و بخشی دیگر به این که پذیرای هر احتمالی باشید.

وقتی با هم قدم میزنید دست او را بگیرید، گاهی بدون مقدمه او را در آغوش بگیرید، وقتی از محل کار به خانه برمیگردد با بوسه عاشقانه به استقبالش بروید و گاهی برای برقراری رابطه زناشویی پیش قدم شوید.

به طرف مقابل اعتماد داشته باشید

وقتی انسان‌ها به ما اعتماد می‌کنند احساس خوبی پیدا می‌کنیم. با اعتماد به طرف مقابل، این احساس مثبت را به او نیز منتقل کنید. زمانی که احساس کنیم اعتماد کسی را از دست داده‌ایم، رابطه‌ خیلی سریع دچار لغزش می‌شود. پس به همسرتان نشان دهید که به او، وفاداریش و توانایی هایش اعتماد کامل دارید.

وقتی به شما نیاز دارد در کنارش باشید

آیا همسرتان روز بدی داشته است؟ او را تشویق کنید و به او نشان دهید بابت آنچه برای شما و خانواده انجام می‌‌دهد از او قدردان و متشکر هستید. کمی قدردانی بسیار موثر بوده و اهمیت زیادی برای او خواهد داشت.

اگر متعهد شده‌اید که در کنار همسرتان باشید، چه در فضای احساسی و چه در مکانی حقیقی، پس در کنارش باشید. اگر نتوانید به قولی که می‌دهید عمل کنید، ممکن است باعث شوید همسرتان آنچه می‌خواست در آینده برایتان انجام دهد را به تدریج کاهش دهد.

بنابراین، یاد بگیرید در کنار همسرتان باشید، و ازاو  حمایت کنید بدون این که احساس کنید وظیفه شماست که وارد قضیه شده و مشکل را حل کنید یا به همسرتان بگویید چه کند.

برای پیروزی های زندگی مشترک جشن بگیرید

هم زمانی که اوضاع رو‌به‌راه است و هم زمانی که اوضاع خوب نیست، در کنار همسرتان باشید. اجازه ندهید غرور، حسادت یا دیگر احساسات منفی مانع از این شود که پیروزی‌های همسرتان را جشن بگیرید. هیچ‌کس دوست ندارد فردی دیگر “خوشی‌هایش را از بین ببرد،” بنابراین، هنگامی که شانس به همسرتان رو می‌کند، در شادی او شریک شوید.

راه بهبود رابطه زن و شوهر

اگر از زندگی زناشوییتان رضایت ندارید و به دنبال راهکار برای ترمیم رابطه با همسر هستید، میتوانید راهکارهای زیر را برای بهبود رابطه عاطفی بکار بگیرید:

سعی کنید او را بیشتر درک کنید

سعی کنید استفاده از با‌ارزش‌ترین هدیه، یعنی همدلی، را تمرین کرده و در این کار مهارت پیدا کنید. خود را جای همسرتان بگذارید، و اعتقاد نداشته باشید که تنها دیدگاه شما نسبت به جهان هستی، صحیح است. برای ایجاد یک رابطه‌ی همراه با درک متقابل، باید بتوانید جهان هستی را از دیدِ همسرتان نیز ببینید.

انتظاراتتان را به صورت سازنده بیان کنید

احساسات خود را با محبت و به طور سازنده بیان کنید. اگر نمی‌خواهید به احساسات همسرتان آسیب برسانید، با عصبانیت و آزردگی خاطر در مورد احساساتتان صحبت نکنید. حسادتی که در خود می‌پرورید و رنجش و دلخوری‌هایی که به خود راه می‌دهید، مانند سمی هستند که به مرور زمان رابطه را از بین می‌برند. راهی برای ارتباط آشکارا و دوستانه پیدا کنید.

این کار آسان است اما آخرین بار که از همسرتان پرسیده‌اید روزش چطور بوده یا دوست دارد چه کاری انجام دهد، چه زمانی بوده است؟ این که هر روز از همسرتان بپرسید روزش چگونه بوده و آیا به کمکی یا کاری از طرف شما نیاز دارد را به یک هدف برای خود تبدیل کنید. 

حق به جانب نباشید

فکر نکنید همیشه راهِ شما صحیح‌ترین راه است. به کسب تجربیات جدید و انجام فعالیت‌های جدیدی که همسرتان پیشنهاد می‌‌دهد اشتیاق نشان دهید. چه این پیشنهاد یک سفر تفریحی برای تعطیلات، یک تجربه جنسی، یک رستوران یا سرگرمی جدید باشد، نسبت به آنچه همسرتان مشتاق کشف آن است تمایل نشان دهید. این حق را داشته باشید که برخی کارها را یک‌بار برای همیشه انجام دهید اما بدانید تنوع مانع یکنواختی در رابطه‌ی بلند مدت می‌شود.

در صورت اختلاف نظر درست بحث کنید

اختلاف نظرها اموری اجتناب ناپذیر هستند. در یک بازی بگومگو و مجادله گیر نیفتید و بدون هیچ راه حل عملی، بحث را تمام کنید. راه حل این مشکل، بررسی اختلاف نظرها به شکل مثبت و سازنده است. هرگز رابطه را تهدید نکنید. هرگز صفات ناشایست به یکدیگر نداده و یکدیگر را تحقیر نکنید. قبل از خواب مشکل را بررسی کرده یا توافق کنید که با یکدیگر مخالف باشید.

زندگی را سخت نگیرید

برای بهبود رابطه زناشویی یاد بگیرید بخندید. همیشه نگه‌داشتن روابط در مسیر مورد نظر کار آسانی نیست، اما اگر نتوانید از موقعیتی راضی باشید، عوامل استرس‌زا را بزرگ کرده و موانع کوچک را به موانعی غیرقابل رفع تبدیل خواهید کرد. در رابطه‌تان به دنبال ایجاد نمایش و داستان نگردید؛ به دنبال راه‌هایی برای رهایی از تنش یا استرس باشید. روابط به معنای حامی بودن است، نه مبارزه.

زمان مناسبی را برای حل اختلاف نظرها در نظر بگیرید

قبل از این که در مورد موضوع مهمی صحبت کنید، اطمینان حاصل کنید که طرف مقابل به شما توجه می‌کند. از او بپرسید “آیا اکنون زمان مناسبی برای صحبت کردن است؟” این سوال، این حقیقت را روشن می‌کند که صحبت‌هایتان شنیده می‌شود. وقتی ذهن همسرتان درگیر موضوع دیگری است، با او صحبت نکنید. زمانی را برای صحبت مشخص کنید که در آن زمان هردو بتوانید کاملا به یکدیگر توجه کنید. اما در مواقع بحرانی، طرف مقابل باید از هر کاری دست کشیده و برای گوش کردن آماده شود.

 کینه ای نباشید

اگر در یک رابطه بلند مدت از هر رفتاری سریع کینه به دل بگیرید و اختلافات گذشته را مدام مرور کنید، هرگز نمیتوانید رابطه سالم و عاشقانه ای را تجربه نمایید.

  احساس تنهایی و افسردگی پس از ازدواج و عقد

یاد بگیرید زمانی که فکر می‌کنید همسرتان مشکلی ایجاد کرده، بخندید. این را بدانید که هرکس ممکن است در زندگی، یا در هر رابطه‌ای، گاهی اشتباهاتی کرده یا کارهایی را به طور ناقص انجام دهد. هیچ‌کس نیست که مهارت‌های مورد نیاز برای شریکِ خوب بودن را به طور کامل و بدون هیچ عیب و نقصی بداند. قبول کنید که شما و همسرتان دارید در هر لحظه به بهترین نحو عمل می‌کنید، از اشتباهاتتان درس بگیرید، و از آنها به عنوان عامل محرکی برای بهبود رابطه استفاده کنید، نه تخریب آن.

 در رابطه صداقت و تدبیر داشته باشید

با همسرتان صداقت داشته باشید و در زندگی مشترک پنهان کاری  در پیش نگیرید. دیدگاه و احساس واقعی خود را بیان کنید اما این کار را با مهربانی و در نظر گرفتن احساسات شخصی که دوستش دارید انجام دهید.

به وعده‌ها و نیت‌های خود در مورد تعهد به شریک زندگی وفادار مانده و به آنها عمل کنید. قولی ندهید که نتوانید به آن عمل کنید. شخصی باشید که همسرتان شما را قابل اعتماد بداند.

همسرتان را با تمام نقاط منفی و مثبتش بپذیرید

هر یک از ما کاستی‌هایی شخصی داریم و در زمینه‌هایی باید پیشرفت کنیم. اگر شریک زندگی‌تان در تلاش و تقلا است و می‌دانید که شما هردو به یکدیگر متعهد هستید، او را رها نکنید. مدیریت روابط سالم همیشه کار آسانی نیست، اما مدیریت اختلافات و ناآرامی‌ها با عقل، درایت و حمایت چیزی است که سلامت و طول مدت رابطه را تعیین می‌کند.                           

برای بهبود رابطه برنامه ریزی مدون داشته باشید 

برخی از زوجین، توافقات مربوط به رابطه‌شان را خیلی جدی می‌گیرند. آنها توافقات کتبی و شفاهی تهیه می‌کنند تا بتوانند سالانه روابط خود را بهبود بخشند. حال که عرف و رسوم سنتی، ازدواج را به عنوان یک رسم مادام العمر ترویج می‌دهند، بد نیست گهگاهی قسم‌ها و انتظارات خود را مرور کنید تا اطمینان حاصل کنید که هر دو در مسیر صحیح پیش می‌روید و به انتظارات طرف مقابل وفادار هستید.

روابط بلند مدت شاد با ارتباطات آشکار و رشد متقابل مشخص می‌شوند، چرا که خود رابطه رشد کرده و انعطاف‌پذیر می‌شود تا تغییراتی را که هریک از طرفین تجربه می‌کند منعکس سازد. روابط بلند مدت شبیه معاهدات دیپلماتیک بین دو کشور است: تنها زمانی این معاهدات اجرا می‌شوند که سیاست‌ها و انتظارات تعیین و درک شده و توسط هر طرف تایید شوند.

برای بهتر شدن ارتباط با همسر و صمیمی شدن با او، هر روز ده دقیقه زودتر بیدار شوید و روزتان را با عشق شروع کنید. سعی کنید با هم بیشتر وقت بگذرانید، برنامه ملاقات عاشقانه هفتگی داشته باشید و برای پیروزی های زندگی مشترک جشن بگیرید. به صورت مستقیم و غیرمستقیم به همسرتان ابراز علاقه کنید، به او اعتماد داشته باشید و وقتی به شما نیاز دارد در کنارش باشید. صمیمیت فیزیکی را نیز فراموش نکنید.

برای بهبود رابطه زن و شوهر ، سعی کنید طرف مقابل را بیشتر درک کنید، انتظاراتتان را به صورت سازنده بیان کنید و همیشه حق به جانب نباشید. زمان مناسبی را برای حل اختلاف نظرها در نظر بگیرید و درمورد اختلاف نظرها درست بحث کنید. تا حد ممکن برای بهبود رابطه برنامه ریزی مدون داشته باشید. همچنین برای اینکه بتوانید بیشتر از زندگی مشترکتان لذت ببرید، کینه ای نباشید و سعی کنید طرف مقابل رابا تمام نقاط منفی و مثبتش بپذیرید.