۰ نفر

چرا بعد از ازدواج حس تنهایی و افسردگی داریم؟

۲۲ بهمن ۱۴۰۱، ۱۸:۱۲
کد خبر: 700758
چرا بعد از ازدواج حس تنهایی و افسردگی داریم؟

افسردگی بعد از ازدواج مسئله‌ای است که ممکن است برخی از زوج‌ها آن را تجربه کنند. گاهی این افسردگی کوتاه مدت است و بعد از یک یا دو هفته و عادت کردن به زندگی جدید برطرف خواهد شد.

حس بدی که بعد ازدواج سراغ تازه عروس دامادها میاد

به گزارش اقتصاد آنلاین، زمانیکه دلایلی مانند ازدواج اجباری، وابستگی به والدین، عدم آمادگی برای پذیرش مسئولیت‌ها و یا تغییر افراد بعد از ازدواج باعث این افسردگی شده باشد، مسئله‌ای بحرانی است و زندگی را برای مدت طولانی تحت تاثیر قرار می‌دهد. به هر حال زمانیکه زوج جوان دچار افسردگی شده‌اند راه حل چیست و چگونه می‌توانند بر این افسردگی غلبه کنند؟

احساس عدم علاقه نسبت به چیزهایی که قبلا لذت بخش بوده است، ممکن است روابط جنسی با همسرتان دیگر برای شما لذت بخش نباشد.

احساس غم و اندوه، اضطراب و پوچی در زندگی مشترک

علل افسردگی بعد از ازدواج و روش‌های درمان آن

دلایل افسردگی و راه‌های مقابله با آن عبارتند از:

افسردگی بعد از مراسم عروسی

افسردگی بعد از عروسی پی‌آمد فروکش کردن هیجان برنامه‌ریزی برای عروسی و شروع زندگی مشترک است. احساس افسردگی بعد از روزی که قرار بوده بهترین روز زندگی‌تان باشد، برخلاف انتظار است؛ اما واقعیت این است که همه ما فراز و نشیب‌هایی را در زندگی، به ویژه پس از رخدادهای مهم و سرنوشت‌ساز تجربه می‌کنیم.

افسردگی بعد از ازدواج

مقابله با افسردگی بعد از مراسم عروسی

راهکارهای زیر می‌تواند به غلبه بر این احساس افسردگی کمک کند:

به خودتان یادآوری کنید که زندگی مشترک فقط جشن ازدواج نیست

اگر خودتان را به خوبی می‌شناسید و می‌دانید که تمام فکر و ذکرتان جشن ازدواج شده و چندان به رابطه زناشویی و مراحل بعدی زندگی مشترک فکر نمی‌کنید، بهتر است طرز فکرتان را تغییر دهید. به این فکر کنید که فردای روز عروسی چه اتفاقی قرار است، بیفتد. جشن گرفتن برای شروع زندگی مشترک اتفاقی فوق‌العاده و به یادماندنی است، اما بهتر است بیشتر درباره معنای زندگی مشترک و انتظارات و توقعات خود از همسرتان فکر کنید و طرز فکرتان را تغییر دهید. همچنین سعی کنید که این مرحله از زندگی‌تان را شاد و هیجان‌انگیز کنید، برای مثال دکوراسیون یکی از اتاق‌های خانه را با هم تغییر دهید یا برای یک روز مفرح، مانند یک سفر کوتاه برنامه‌ریزی کنید. البته به خاطر داشته باشید که مرز باریکی بین داشتن نگرش مثبت و راضی نشدن و همواره چشم به راه اتفاقات بهتر ماندن وجود دارد.

 زندگی روزمره را هیجان‌انگیز و مهم کنید

مفرح و لذت‌بخش ساختن زندگی روزمره کمک می‌کند تا بر افسردگی بعد از ازدواج غلبه کنید و از زندگی مشترکتان لذت ببرید. با گذاشتن چند شمع روی میز غذاخوری حال و هوایی عاشقانه به وعده‌های صرف غذا بدهید یا همراه یکدیگر به جای جدیدی نزدیک خانه‌تان بروید. تمرکزتان را معطوف چیزهای کوچکی کنید که ایمنی، راحتی و صمیمیت را برایتان به ارمغان می‌آورد و احساس عشق و دوست داشته شدن را در وجودتان بیدار می‌کند، گذشته از هر چیز بنیان ازدواج بر عشق استوار است.

روابط با خانواده‌تان را بازتعریف کنید

سعی کنید بیش از حد به این موضوع فکر نکنید که از خانواده‌تان جدا شده‌اید، در عوض توجه‌تان را معطوف زندگی جدیدی کنید که در آغاز راه آن هستید. مطمئن باشید که خانواده‌تان هنوز هم جزء جدایی ناپذیری از زندگی‌تان است، اما نوع رابطه‌تان قدری تغییر کرده است. نامزد کردن و ازدواج کردن فرصتی بی‌نظیر برای بازتعریف با خانواده مادری‌تان و ادامه دادن زندگی به عنوان یک فرد بالغ مستقل است.

ازدواج اجباری

یکی از مهمترین علت‌های افسردگی بعد از ازدواج می‌تواند ازدواج اجباری باشد. عوامل بیرونی و درونی که می‌تواند منجر به ازدواج اجباری شوند عبارتند از:

ترس از بالا رفتن سن و اصرار اطرافیان برای ازدواج گاهی باعث شتابزدگی در انتخاب همسر خواهد شد. این ترس بیشتر در دختران مشاهده می‌شود. پس از ازدواج با شناخت طرف مقابل، فرد از انتخاب خود پشیمان می‌شود و دچار احساس افسردگی خواهد شد.

ملاک و معیار جوانان و خانواده آنها برای ازدواج یکسان نیست. گاهی پدر و مادر فردی برای ازدواج با شما در نظر می‌گیرند که معیارهای مورد نظر شما را ندارد. در صورتیکه به اصرار والدین با این فرد ازدواج کنید که برای شما جذاب نیست بعد از ازدواج احساس دلسردی و افسردگی خواهید داشت.

فرار از شکست عاطفی

 گاهی فرد به دنبال یک شکست عاطفی برای جایگزین کردن فرد جدید و فرار از احساس تنهایی و شکست تن به ازدواج با فرد دیگری می‌دهد. بعد از ازدواج و فروکش کردن احساسات پیشین فرد از تصمیم خود پشیمان می‌شود و دچار افسردگی خواهد شد.

غلبه بر افسردگی ناشی از ازدواج اجباری

بعد از ازدواج اجباری بپذیرید شما هم در گرفتن این تصمیم تا حدودی سهم داشته‌اید. در این مواقع به جای سرزنش اطرافیان و نارضایتی از شرایط سعی کنید با دیدن نقاط مثبت همسرتان دلبستگی خود را افزایش دهید. به این افسردگی دامن نزنید و برای شیرین شدن زندگی مشترکتان بکوشید. این را بخاطر بسپارید که شما در قبال همسرتان و احساساتش مسئولید. زمانیکه افسردگی شما ناشی از یک ازدواج اجباری است کمک گرفتن از مشاور و یا روانشناس بالینی می‌تواند موثر باشد.

وابستگی به والدین

درصورتیکه وابستگی به والدین زیاد باشد پس از ازدواج به دلیل کاهش ارتباط با والدین نوعی اضطراب جدایی در فرد ایجاد می‌شود. فرد احساس می‌کند از پدر و مادر خود به صورت ناگهانی جدا شده است و احساس کسالت و افسردگی خواهد کرد.

غلبه بر افسردگی بعد از ازدواج ناشی از وابستگی به والدین

حتی اگر شما در یک شهر دیگر دور از خانواده‌ زندگی می‌کنید، امروزه راه‌های ارتباطی صوتی و تصویری بسیار زیاد شده است و می‌توانید با خانواده خود در ارتباط باشید. همچنین می‌توانید در مورد وابستگی خود به والدین با همسرتان صحبت کنید و از او بخواهید تا در اوایل زندگی بیشتر به دیدار خانواده خود بروید. به یاد داشته باشید شما یک زندگی جدید را شروع کرده‌اید و طبیعی است که نقش خانواده پدری‌تان در زندگی جدیدتان تغییر کند. با پذیرش مسئولیت‌ها، برنامه‌ریزی برای آینده، تفریح و سرگرمی سعی کنید میزان وابستگی خود به والدینتان را کاهش دهید.

عدم آمادگی برای ازدواج و مسئولیت سنگین

بعد از ازدواج چه دختر و چه پسر باید مسئولیت‌های سنگینی را به عهده بگیرند، دختران وظیفه خانه‌داری، آشپزی و گاهی کار در خارج از منزل و پسران مسئولیت تامین نیاز مالی خانواده را به عهده خواهند داشت. افزایش مسئولیت‌های زندگی آرامش و آسودگی دوران مجردی را می‌گیرد. همچنین روابط شما با دوستان محدود می‌شود و فرصت کافی برای پرداختن به سرگرمی و تفریحات دوران مجردی را نخواهید داشت. در صورتی که خود را برای پذیرش چنین شرایطی نکرده باشید بعد از ازدواج احساس افسردگی به سراغ شما خواهد آمد.

راه غلبه بر افسردگی ناشی از عدم آمادگی برای ازدواج

  • برنامه‌ریزی و تقسیم مسئولیت‌ها: زمانیکه افسردگی بعد از ازدواج به دلیل عدم آمادگی برای پذیرش مسئولیت است می‌توانید با همسرتان در مورد تقسیم کارها صحبت کنید. مثلا می‌توانید در ابتدای زندگی برای تامین مسائل مالی هر دو نفر کار کنید و یا کارهای خانه را با یکدیگر تقسیم کنید.
  • پذیرش مسئولیت‌ها: با خود بیندیشید این ازدواج انتخاب خود شما بوده است و باید مسئولیت‌های آن را بپذیرید. پذیرش مسئولیت‌ها یک حس درونی است که هر فردی باید خودش این حس را به وجود آورد. فکر کردن به مسئولیت‌ها و نقش همسرتان در زندگی نیز به شما کمک می‌کند تا راحت‌تر این حس را در خود به وجود آورید.

تغییر افراد بعد از ازدواج

 تغییر رفتار بعضی از زنان و مردان بعد از ازدواج باعث ایجاد احساس افسردگی در طرف مقابل خواهد شد. پسری که قبل از ازدواج برای تفریح کردن با شما همیشه برنامه‌ریزی می‌کرد، به مناسبت‌های مختلف برای شما هدیه می‌خرید، بعد از ازدواج کاملا عوض شده است و حتی تعطیلات پایان هفته را به استراحت در خانه و تماشای تلویزیون سپری می‌کند و حاضر به وقت گذرانی و تفریح با شما نیست.

راه کنترل افسردگی به دلیل تغییر افراد بعد از ازدواج

زمانیکه افسردگی شما به دلیل ایجاد تغییرات در رفتار همسرتان است می‌توانید با او در این رابطه صحبت کنید و دلیل رفتار او را جویا شوید. همسر شما با گذراندن زمان کمتری در محل کار می‌تواند زمانی را به تفریح با شما اختصاص دهد. همچنین او می‌تواند شما را از دلایل تغییر رفتار خود آگاه کند. گاهی این تغییرات به دلیل افزایش مسئولیت‌های زندگی بعد از ازدواج است. مثلا دختری که اکنون باید به مسائل خانه‌داری و آشپزی بپردازد مانند سابق نمی‌تواند مراقب ظاهر و زیبایی خود باشد و آقایان برای تامین هزینه‌های اقتصادی زندگی مجبور می‌شوند زمان بیشتری در محل کار باقی بمانند. با آگاه شدن از دلایل تغییر رفتار همسرتان احساس بی ارزش بودن برای طرف مقابل در شما از بین می‌رود و می‌توانید همدیگر را بهتر درک کنید.

نارضایتی از زندگی بعد از ازدواج

با وجود اینکه شما و همسرتان در یک خانه مشترک زندگی می‌کنید و در همه چیز با یکدیگر شریک هستید، اما رابطه‌ی گرم و صمیمی با یکدیگر ندارید. شما و همسرتان اکنون وارد زندگی مشترک شده‌اید و شناخت کامل نسبت به یکدیگر پیدا کرده‌اید و متوجه ایراداتی در همسرتان شده‌اید که تا قبل از ازدواج به آنها بی‌توجه بوده‌اید. ممکن است با دیدن این ایرادات نسبت به انتخاب خود دچار شک و تردید شوید و احساس نارضایتی از زندگی به سراغتان بیاید. همچنین این سردی رابطه می‌تواند به دلیل عدم تفاهم شما با یکدیگر باشد. در هنگام اختلافات نه شما و نه همسرتان حاضر نیستید از مواضع خود کوتاه بیایید و با ناسازگاری به گسترش این اختلافات دامن می‌زنید.

راهکار غلبه بر افسردگی ناشی از نارضایتی از زندگی

با کسب مهارت‌های ارتباطی می‌توانید اختلافاتی که به دلیل عدم تفاهم بین شما و همسرتان به وجود می‌آید را راحت‌تر مدیریت کنید. همچنین اگر حس غم و اندوه، به دلیل ایرادات همسرتان است که بعد از ازدواج متوجه آن شده‌اید و شما فکر می‌کنید اگر با فرد دیگری ازدواج می‌کردید خوشبخت‌تر بودید و یا به امید ازدواج با فرد بهتر به فکر جدایی از همسرتان هستید به یاد بیاورید که هیچ کس کامل نیست. هیچ تضمینی وجود ندارد که سایر افراد نسبت به همسرتان گزینه مناسب‌تری برای شما باشند.

افسردگی بعد از مراسم عروسی، ازدواج اجباری، عدم آمادگی برای ازدواج، وابستگی به والدین و تغییر افراد بعد از ازدواج از دلایل اصلی ایجاد افسردگی بعد از ازدواج هستند. افسردگی می‌تواند با علائمی مانند خستگی، اختلال در خواب، ناامیدی، زود رنجی، عدم علاقه به سرگرمی‌های پیشین و گوشه‌گیری همراه باشد. برنامه‌ریزی برای رویدادهای روزانه مانند درست کردن یک شام ویژه، بازبینی روابط خود با خانواده، گفت وگو با یکدیگر، برنامه‌ریزی برای تقسیم مسئولیت‌ها و پذیرش آنها و مراجعه به روانشناس می‌تواند در کاهش افسردگی بعد از ازدواج مؤثر باشد.