۰ نفر

اهمیت گذشت در زندگی مشترک؛ چگونه اشتباهات همسرم را ببخشم؟

۲۲ بهمن ۱۴۰۱، ۱۳:۴۰
کد خبر: 700139
اهمیت گذشت در زندگی مشترک؛ چگونه اشتباهات همسرم را ببخشم؟

مدارا در برابر رفتارهای نامناسب همسر و همچنین گذشت کردن از نیازهای شخصی یکی از راه هایی است که می تواند آرامش را به روابط بین فردی همسران هدیه دهد.

راه بخشیدن همسر به خاطر اشتباهات گذشته اش

به گزارش اقتصاد آنلاین، عدم آگاهی زوجین از اصول برقراری یک رابطه ایمن، نحوه ابراز درخواست و یا انتقاد کردن باعث می شود آرامش را از زندگی خود دور کرده و میزان گذشت در زندگی مشترک میان زوجین کاهش پیدا کند. در واقع گذشت به موقع از خطای همسر و بخشیدن او یک مهارت بین فردی مهم در مسائل زناشویی به حساب می آید که یادگیری این مهارت می تواند به شیرین تر کردن زندگی، به زن و شوهر کمک کند‌.

اشتباهاتی که اسم آن را گذشت در زندگی مشترک می گذاریم چیست؟

صحبت نکردن از نیازهای عاطفی:

گاهی اوقات همسران در زندگی زناشویی خود درمورد نیازهای عاطفی و روانی خود با یکدیگر صحبت نمی کنند. این صحبت نکردن در خصوص نیازها به مرور باعث می شود شما در مورد افکار و رفتار طرف مقابلتان قضاوت کرده و باعث رنجش یکدیگر شوید.

گاهی این صحبت نکردن، باعث می شود از احساس واقعی خود در زندگی گذشت کنید و فکر کنید طرف مقابلتان نیز مانند شماست، درصورتی که این کار می تواند ظلمی به هر دو طرف باشد‌.

منت گذاشتن:

گذشت در زندگی مشترک

این نکته را به خاطر بسپارید که منت گذاشتن بر سر همسر به بهانه گذشتن از نیازهای عواقب خوشی را به همراه ندارد.

اگر قرار است به خاطر چیزی گذشت کنید باید این کار را از ته دل و بدون چشمداشت انجام دهید. به او نشان دهید که به دلیل علاقه ای که به او دارید حاضر هستید از نیازهای خود گذشت کنید؛ نه آنکه او را دائم از این بابت سرزنش کنید که در این صورت نتیجه مطلوبی نخواهد داشت.

عدم تناسب احساسات با گفتار:

همسران برای آنکه به نیازهای احساسی طرف مقابل خود به صورت مناسب پاسخ دهند، باید زبان احساس یکدیگر را از قبل به خوبی شناسایی کرده باشند. در این صورت همسران با منطق بیشتری می توانند گذشت در زندگی مشترک را تجربه کنند. مثلا اگر مرد به دلیل مسائل مالی به یک درخواست زن نتوانست به موقع پاسخ مناسب بدهد، از آنجا که زبان احساس همسر خود را شناخت کافی دارد می تواند به خوبی این مسئله را به صورتی دیگر جبران کند.

ایجاد نکردن فرصت جبران:

گذشت و بخشش باید همراه با دادن فرصت جبران و ترمیم رابطه باشد. در گذشتن از یک خطای همسر، اما به یاد سپردن آن تا ابد و بی اعتمادی به او، شرایط بخشش به طور کامل اجرا نشده است.

چطور بخشش همسر را در خود تقویت کنم؟

گذشت در زندگی مشترک آرامش را به زندگی شما هدیه می دهد. بهتر است دلیل گذشت خود را از خطای همسرتان با او در میان بگذارید. این باعث می شود زندگی شادتر همراه با استرس، افسردگی و فشار روانی کمتری را تجربه کنید.

در عذرخواهی کردن از همسرتان پیش قدم باشید:

همیشه بخشیدن طرف مقابل کار آسانی نیست. ولی توجه کردن به یک نکته می تواند از میزان فشار روانی آن کاست و این نکته آن است که، شاید اگر شما منتظر عذرخواهی طرف مقابلتان باشید ممکن باشد این اتفاق هرگز رخ ندهد و یا اینکه مدت زمان طولانی دلخوری وجود داشته باشد. با پیش قدم شدن خودتان برای عذرخواهی، بخشیدن تمرین را می کنید و این فرصتی برای گسترش روح خودتان می شود و اهمیت بخشش همسر را بهتر درک خواهید کرد.

بخشش را به زندگی خود هدیه دهید:

اگر از فواید گذشت در زندگی مشترک آگاهی به دست آوردید، می توانید به راحتی بخشیدن را تمرین کنید. افکار منفی را در این بخش از بین ببرید. شاید در گذشته اتفاقی افتاده باشد و شما از آن ناراحت هستید. برای آنکه در زندگی مشترک تان همسر خود را به دلیل خطایش ببخشید، مسائل گذشته را سعی کنید فراموش کنید.

بدانید آن ها از بین رفته اند و دیگر تکرار نخواهد شد. در این صورت می توانید بخشش را در درون خود پرورش داده و اگر خطایی نیز رخ بدهد، بخشیدن را راحت تر انجام دهید.

به برنده شدن فکر نکنید:

برای تقویت روحیه بخشندگی در خود، هرگز به این فکر نکنید در امر بخشش چه کسی در نهایت پیروز خواهد شد و یا اینکه در امر بخشیدن چه سودی شما می کنید و چه کسی مجازات می شود. بخشیدن همسر را راهی برای رسیدن خود به آرامش قرار دهید.

در بخشیدن و گذشتن از خطای همسر نکاتی مورد توجه می باشد، در این مقاله اشاره شد بخشش باعث گسترش روح و رشد آدمی می شود. همانطور که زن و شوهر لباس یک دیگر هستند و برای پوشاندن عیب یک دیگر باید تلاش کنند، بهتر است برای گذشت از یک دیگر نیز تلاش کنند تا به آرامش در زندگی مشترک برسند.

در بخشش خطای همسرتان به این موارد توجه کنید:

اگر خطایی از سمت همسرتان رخ داد شخصیت او را مورد سرزنش قرار ندهید بلکه به عمل او توجه کنید.

به خاطر گذشته خوب همسرتان او را ببخشید.

اگر همسرتان دل شما را شکست او را ببخشید، زیرا شما سزاوار آرامش هستید و با بخشش او این آرامش را به خود هدیه می دهید.

کسانی که شما را در برابر مشکلات حفاظت می کنند ببخشید، زیرا آن ها نمی خواهند به شما گزندی برسد.

چه زمانی نباید گذشت کنید؟

اگر شریک زندگی تان باعث شد شما نسبت به خود حس بدی پیدا کنید و اعتماد به نفستان را مورد هدف قرار داد، اگر به شما دروغی گفت، به شمار آزار جسمی، جنسی، روانی و عاطفی وارد می کند، اگر در مشکلات سخت شما را رها کرد، اگر رفیق باز یا معتاد بود، این حق را دارید در امر بخشیدن او وسواس بیشتری به خرج دهید.

در این موارد باید یک بار دیگر رابطه خود را مورد ارزیابی قرار دهید.

گذشت زمانی موثر است که به جبران خطا و پشیمانی منجر شود. قلب های شکسته ترمیم شوند و اعتماد دوباره در زندگی جاری شود. در زندگی مشترکی که بدرفتاری و آزار ادامه می یابد، گذشت و بخشش همسر می تواند خود به بخشی از آزار و سوءاستفاده تبدیل شود.

وقتی بخشش چاره حل مشکل نیست یا آن را بدتر می کند، با مراجعه به روانشناس یا مشاور راهکاری برای حل اساسی مشکل بیابید.

شما چه راه حل های دیگری برای بخشش در زندگی مشترک سراغ دارید؟