۰ نفر

به نامزدم مشکوکم؛ چیکار کنم؟

۱۹ آبان ۱۴۰۱، ۱۹:۱۸
کد خبر: 680353
به نامزدم مشکوکم؛ چیکار کنم؟

شاید برایتان به صورت مکرر پیش می آید که به دوست دخترتان، دوست پسر یا زن یا شوهر خود شک می کنید، بدبین می شوید و احساس می کنید همیشه یک کاسه ای زیر نیم کاسه دارد! در واقع شک و بدبینی شمارا دیوانه می کند و از کار و زندگی انداخته! باید دریابید که آیا شک و بدبینی شما بجاست یا شما خودتان مشکل دارید؟

به گزارش اقتصاد آنلاین؛ پیش از این که شک و ابهام وارد رابطه تان شود، احتمالا هر دو شاد هستید. مدت زیادی نمی گذرد که فکرهایی به سرتان می زند مبنی بر این که آیا من واقعا مناسب او هستم، آیا او به فرد دیگری علاقه دارد؟ این گونه شک و ابهامات را باید از ریشه برطرف کنید؛ در غیر اینصورت همه چیز را خراب خواهند کرد.

در این مقاله به سوالاتی از قبیل به دوست پسرم مشکوکم چیکار کنم؟ شک به شوهر دارم، رفتار همسرم مشکوکم کرده چه کار کنم؟! راه های مقابله با شک و بدبینی چیست؟ و … پاسخ داده ایم.

۱. درباره ترس های خود صحبت کنید

صحبت کردن درباره احساسات کمک می کند تا احساس شک و ابهام زودتر برطرف شود. در این باره با همسر یا دوست خود صحبت کنید.

    مثلا می توانید بگویید که، “ما هیچ وقت درباره آینده خود صحبت نکرده ایم و همین مسئله باعث ایجاد شک و ابهام برای من شده است.”

۲. از همسر خود بخواهید که به شما اطمینان خاطر بدهد

بعد از این که ترس های خودتان را به زبان آوردید از همسرتان بخواهید تا به شما اطمینان خاطر بدهد. مثلا شاید می خواهید به شما یادآوری کند که چقدر شما را دوست دارد یا با بغل کردن و بوسیدن علاقه خودش را نشان دهد.

    مثلا می توانید بگویید که، “دوست دارم بگویی که من اولویت تو هستم. می توانی این را به من بگویی؟”

    حواس تان باشد که نباید زیاده روی کنید.به خودتان تلقین نکنید که به او مشکوکم.

۳. با یک دیگر برای برطرف کردن شک و ابهامات تلاش کنید

مشخص کنید که کدام رفتار همسرتان باعث ایجاد شک در شما شده است. سپس با یک دیگر همفکری کرده و بهترین راه برای برطرف کردن این مشکل را پیدا کنید.

    مثلا اگر دلیل این که احساس شک می کنید این است که همسرتان از صحبت کردن درباره آینده طفره می روید، خیلی صمیمانه و بدون ریا با او در این باره صحبت کنید.

    اگر دعوای زننده ای با یک دیگر داشته اید و همین مسئله باعث ایجاد شک شده است، با پزشک زوجین صحبت کرده و سعی کنید با مهارت بهتری این مشکلات را برطرف کنید.

    درباره این که می خواهید چگونه عشق و علاقه خود را به یک دیگر نشان دهید صحبت کنید. مثلا عده ای دوست دارند با کارهایی که انجام می دهند علاقه و احساسات خود را نشان دهند و عده دیگری با صحبت های خود این کار را می کنند.

۴. زمان مفید در کنار یک دیگر بودن را در اولویت قرار دهید

عدم توجه و اختصاص دادن زمان مفید برای در کنار یک دیگر بودن باعث ایجاد شک در رابطه می شود. زمان بیشتری را برای بهبود روابط خود اختصاص دهید تا شک از بین برود.

    برنامه های خود را با یک دیگر مقایسه کرده و چندین روز یا شب در هفته را تنها با یک دیگر وقت بگذرانید.

    گوشی همراه تان را روی حالت سکوت قرار داده و یک زمان بسیار مفید را تجربه کنید.

۵. نسبت به تلاش های همسر خود واکنش نشان دهید

شک و بدبینی زندگی شمارا را مختل خواهد کرد! مادامی که همسرتان تلاش می کند تا رفتار خودش را اصلاح کرده و کاری کند که در رابطه احساس امنیت بیشتری پیدا کنید، باید نسبت به تلاش های او عکس العمل نشان دهید. مثلا بگویید، “متوجه می شوم که تو داری تمام تلاش خود را می کنی تا این مشکل برطرف شود.” “از تو ممنونم که وقتی دیر به خانه میایم به من پیام می دهی. این نشان می دهد که برای تو اهمیت دارم.”

روش دوم برای غلبه بر شک: شک های خود را از ریشه برطرف کنید

۱. وضعیت های تحریک کننده که منجر به بروز شک می شود را اصلاح کنید

موقعیت هایی که باعث می شود تا شک تان بیشتر شود را شناسایی کنید. حالا این تفکرات را به چالش بکشید به این صورت که از طرف دیگری به آن ها نگاه کنید.

    مثلا اگر به همسرتان زنگ زدید و او جواب نداد، به نحو دیگری فکر کنید: احتمالا در جلسه یا مشغول دوش گرفتن است.

۲. هر وقت که نگران می شوید روش هایی برای بر هم زدن این چرخه تفکر پیدا کنید

شک و ابهام در زندگی تان تداخل ایجاد کرده و کارایی و تمرکزتان را بر هم می زند. فکر کردن را متوقف کرده و یک فعالیت مفید انجام دهید.

    مثلا می توانید کتاب بخوانید، یک شال ببافید یا پیاده روی کنید.

۳. ببینید که شواهدی وجود دارد که از این شک و شبه قوی پشتیبانی کند یا نه

شک و بدبینی را یا کنار بگذارید یا مشکل را در خود یا شریکتان پیدا کنید و درمان کنید! اگر یک شک خاص مدام شما را آزار می دهد، احتمالا غریزه تان است که سیگنالی ارسال کرده و نشان می دهد که مشکلی وجود دارد. البته قبل از این که هر گونه اقدامی انجام دهید اول باید شواهد موجود را بررسی کنید.

    مثلا شاید بعد از این که دیدید همسرتان با فرد دیگری صحبت می کند، مشکوک شوید.

۴. آیا این شک ها باعث بر هم خوردن رابطه می شوند

بعضی از شک و ابهامات در رابطه کاملا طبیعی هستند اما اگر دروغ گفتن، خیانت، تقلب یا عدم اعتماد به طرف مقابل باعث ایجاد شک شود، نشان می دهد که بهتر است این رابطه را ترک کنید.

    در روابط سالم و معمولی خبری از کنترل بی مورد، فریب، خیانت یا سوء استفاده نیست.

    اگر طرف مقابل تان به چیزهایی که برای شما اهمیت دارند توجهی نشان نداد، شاید بودن در این رابطه برای شما خوب نباشد.

۵. با متخصص درمان شناسی درباره شک های خود صحبت کنید

اگر نمی دانید یا مطمئن نیستید که چگونه باید با وجود شک و ابهامات رابطه خود را ادامه دهید، با متخصص درمان شناسی مشورت کنید. این متخصصین به شما در شناسایی ریشه شک کمک کرده و مشخص می کند که آیا این شک سالم و طبیعی است یا این که وجود مشکلی را نشان می دهد.

    شاید بخواهید جلسه اول ملاقات با متخصص را تنها بروید و در جلسات بعد همسرتان را هم همراه خود ببرید.


روش سوم برای غلبه بر شک: بیشتر به موارد مثبت فکر کنید

۱. عواملی که باعث می شود در خارج از رابطه احساس ارزشمند بودن کنید را مشخص کنید

دلایلی که فکر می کنید انسانی عالی هستید را مشخص کرده و از آن ها یک لیست تهیه کنید. مثلا شاید شما یک انسان بسیار باهوش و ورزشکار باشید و در آشپزی مهارت داشته باشید.

    اگر حس ارزشمند بودن فردی تان رابطه نزدیکی با سلامت روابط تان دارد، هنگام رویارویی با چالش های معمولی هم احساس شک می کنید. با بالا بردن سطح عزت نفس تان می توانید این مشکل را برطرف کنید.

۲. با آگاهی از وضعیت فکری خود به شک و ابهام توجه کنید

شک و بدبینی خوب است یا یک بیماریست؟ احساس شک یا عدم قطعیت خوب نیست اما بعضی از شک ها طبیعی و حتی سالم هستند. در مقابل بعضی ها به مشکلات روانی مربوط می شوند. تمرین هایی که به آگاهی از وضعیت فکری تان کمک می کند را یاد بگیرید زیرا با کمک این تمرین ها می توانید شک و ابهام را پذیرفته یا حداقل نسبت به آن ها واکنش نشان ندهید.

    هنگامی که این احساسات را تجربه می کنید، آن ها را شناسایی کنید اما راحت از کنارشان رد نشوید. تلاش نکنید که افکارتان را تغییر دهید یا با آن ها مقابله کنید.

    روزانه این تمرین ها را انجام دهید تا بتوانید احساسات خود را بیشتر کنترل کرده و این عوامل شک برانگیز دیگر نتوانند باعث آزار شما شوند.

خیانت زن متاهل

۳. از افراد منتقد یا منفی باف دوری کنید

ایده ها و افکار دوستان، همکاران و اعضای خانواده باعث ایجاد شک و ابهام در رابطه تان می شوند. اگر شخصی مواردی منفی درباره همسر یا رابطه تان بر زبان آورد، از او دوری کنید.

    گاهی اوقات عزیزان تان نصیحت های مهمی به شما می کنند اما این نصیحت ها جانبدارانه یا خودخواهانه هستند. قبل از این که اجازه دهید دیگران بذرهای شک و ابهام را در ذهن شما بکارند، بگویید که چه حسی نسبت به همسرتان دارید.

    حواس تان باشد که نباید جزییات روابط خود را برای افرادی که بسیار قضاوت می کنند یا ایراد گیر هستند بازگو کنید.

۴. کلمات “بهتر است” و “باید” را از دایره لغات خود حذف کنید

اگر لحن صحبت کردن تان در رابطه سفت و سخت است، احتمالا می خواهید با احساس شک و ابهام خود مقابله کنید. وقتی که این کلمات را از دایره لغات خود حذف کنید، ذهن تان نسبت به رابطه بازتر می شود.

    مثلا اگر پیش خودتان فکر می کنید که، “او باید هر زمان که من تماس می گیرم جواب تلفنم را بدهد،” حتی اگر سر همسرتان هم شلوغ باشد، خود به خود باعث عصبانیت خودتان می شوید.