۰ نفر

روش درست کردن سبزه عید فوری / کدام دانه ها زودتر سبز می شوند؟

۲۳ اسفند ۱۴۰۱، ۲۰:۴۹
کد خبر: 706581
روش درست کردن سبزه عید فوری / کدام دانه ها زودتر سبز می شوند؟

اگر سبز کردن سبزه عید را فراموش کرده اید و زمان زیادی ندارید حتما باید به دنبال سبزه ای که زود سبز میشه باشید. ما چند بذر مناسب برای سبزه عید سریع به شما معرفی می کنیم که می توانید از آن ها استفاده کنید.

سبزه عید فوری؛ چه دونه ای زودتر سبز میشه؟

به گزارش اقتصاد آنلاین، در این روز ها که نزدیک بهار و عید نوروز می باشیم همه در حال خانه تکانی و جا به جایی وسائل منزل و افرادی هم در تکاپوی خرید های عید نوروز هستند. یکی از رسومات عید نوروز چیدن سفره هفت سین می باشد. در این تکاپوی خرید عید و خانه تکانی ممکن است که سبزه عید را فراموش کرده باشید و سبزه برای سفره هفت سین نگذاشته باشید و به دنبال سریعترین بذر برای سبزه عید باشید. نگران نباشید برخی از دانه ها هستند که به سرعت سبز می شوند که آن ها را به شما معرفی می کنیم تا سبزه عید شما هم در سال تحویل آماده باشد. طرز تهیه سبزه عید سریع با دانه های مختلف در این مطلب به شما آموزش داده می شود.

کاشتن سبزه عید سریع با سریعترین بذر سبزه

منظور ما از سبزه عید سریع کاشتن سبزه ای است که زود سبز شود و جوانه بدهد. برخی بذرها خیلی دیر جوانه می زنند و اگر در روزهای پایانی اسفند آن ها را سبز کنید برای عید بی سبزه خواهید ماند مانند سبزه نارنج یا سبزه هسته پرتقال. اما کدام سبزه سریعتر رشد میکند؟ در ادامه چند سبزه عید رشد سریع با بذرهایی که زود جوانه زده می زند به شما معرفی می شود که اصطلاحا به آن ها سبزه زود رشد گفته می شود. یکی از سریعترین سبزه هایی که می توانید برای عید درست کنید سبزه خاکشیر است که تقریبا 6 یا 7 روزه جوانه میزند. در ادامه چند سبزه عید با رشد سریع آموزش داده می شود.

1. سبزه عدس

سبزه عدس برای سبز شدن نیاز به حداقل 2 هفته زمان دارد. بنابراین سبزه خیلی سریعی نیست اما نسبت به هسته ها زودتر سبز می شود.

عدس ها را درون یک ظرف ریخته و روی آن کمی آب بریزید. چند روز صبر کنید و در این مدت آب سبزه را چک کنید که خشک نشود، بعد از 2 یا سه روز که عدس ها کمی جوانه زدند آب آن را عوض کنید و آن ها را درون ظرف اصلی بریزید و روی آن را با یک پارچه نخی بسیار نازک بپوشانید و هر چند ساعت یکبار روی آن آب اسپری کنید.

نور خورشید به رشد سبزه کمک می کند اگر سبزه در معرض نور است هر چندوقت یکبار آن را بچرخانید تا به یک سمت متمایل نشود.

سبزه عید عدس

نکته: هرچه تعداد عدس ها بیشتر باشد سبزه زیباتری تحویل خواهید گرفت. سبزه عدس ریشه های تقریبا بلندی دارد و زود رشد می کند پس بهتر است یک ظرف با دیواره حداقل 10 سانتی متر برای آن در نظر بگیرید.

2. سبزه ارزن

اگر به دنبال سبزه ای که زود سبز میشه هستید سبزه ارزن انتخابی عالی است. بذر ارزن بعد از سبز شدن به صورت مستقیم و صاف رشد می کند و مانند سبزه عدس فرفری نیست. سبزه ارزن شبیه سبزه گندم است.

سبزه ارزن را می توانید در آب تنگ ماهی و یا با خاک ژله ای بکارید. بعد از 2 یا 3 روز سبز می شود.

برای کاشت سبزه ارن در خاک ژله ای از قبل مقداری خاک ژله ای را در آب بریزید سپس خاک ژله ای را از آب خارج کرده و در ظرف مورد نظر خود بریزید.

کمی بذر ارزن سالم روی خاک ژله ای بریزید و سپس روی آن را دوباره با خاک ژله ای بپوشانید. روی ظرف را با یک کاور مشمایی بپوشانید و هر وقت احساس کردید که خاک خشک شده روی آن را آب اسپری کنید.

3. طرز تهیه سبزه عید سریع با دانه کنجد

اگر به دنبال سبزه که سریع رشد کنه هستید دانه کنجد نیز عالی است. سبزه با دانه کنجد را می توانید 8 روز قبل از عید برای سبز شدن خیس کنید و بگذارید سبز شود. ابتدا دانه های کنجد را به مدت 7 ساعت خیس کنید. سپس ظرف مورد نظر که می خواهید سبزه در آن رشد کند را بردارید و یک تکه پارچه را آغشته به آب کنید و آن را به دور ظرف مورد نظر بپیچید سپس دانه های کنجد خیس شده را روی پارچه ای که به دور ظرف پیچیده اید بریزید. بعد از چند روز دانه های کنجد شروع به رشد می کند و سبز می شوند. سبزه کنجد به دلیل رشد کم می تواند تا آخرین روز عید سبز و زیبا باقی بماند و به سفره شما رنگ زیبایی بدهد.

نکته: دانه کنجد نباید بو داده باشد.

4. سبزه عید سریع با دانه خاکشیر

یکی از سریعترین بذر سبزه و از گزینه های مناسب برای سبزه عید در روز های آخر سال، سبزه خاکشیر می باشد که در 6 روز سبزه زیبای شما با دانه خاکشیر رشد می کند.

طرز تهیه سبزه خاکشیر:

یک لیوان خاکشیر را بردارید و درون ظرفی بریزید و 5 لیوان آب روی آن بریزید و اجازه دهید 5 ساعت در آب خیس شود. سپس ظزفی که می خواهید در آن سبزه شما رشد کند را با یک لایه پنبه بپوشانید و روی پنبه را یک لایه پارچه تنطیف قرار دهید و سپس خاکشیر ها را روی آن بریزید. یک نایلون را بردارید و چند سوراخ روی آن ایجاد کنید و با فاصله آن را به مدت 3 روز روی خاکشیر قرار دهید. بعد به سبزه خود با آبپاش آب دهید. بعد از جوانه زدن سبزه ها، نایلون را بردارید و هر روز به سبزه آب دهید تا به خوبی رشد کند.

5. طرز تهیه سبزه عید سریع با دانه خرفه

بذر خرفه یک سبزه زود رشد برای عید است. برای درست کردن سبزه با دانه خرفه ابتدا 3 لیوان دانه خرفه را به مدت 5 ساعت خیس کنید. دانه های خرفه به تنهایی لعاب نمی دهد به همین دلیل برای سبزه، دانه خرفه خیس شده را با 1 لیوان دانه خاکشیر خیس شده مخلوط کنید. دور ظرفی که می خواهید سبزه روی آن رشد کند پنبه بپیچید، سپس پارچه تنطیف بپیچید و دانه های خیس خرفه و خاکشیر را روی پارچه تنطیف بریزید و با آبپاش آن را آب بدهبد. چند روز اول حتما دانه ها باید خیس باشند تا جوانه بزنند در غیر این صورت دانه ها خشک می شوند و جوانه ای نمی زنند.

نکته: خرفه در برابر سرما تحملی ندارد و گیاه سریع از بین می رود.

نکته: گیاه خرفه در گرما رشد سریع تری دارد، سعی کنید سبزه خود را در نور آفتاب قرار دهید تا به خوبی رشد کند.

6. طرز تهیه سبزه عید سریع با دانه شاهی

بذر شاهی نیز یک بذر سبزه سریع و دقیقه نودی است. برای تهیه سبزه شاهی ابتدا مقداری دانه شاهی را به مدت 4 ساعت خیس کنید. بعد یک ظرف استوانه ای بردارید و سطح ظرف را با آبپاش خیس کنید و روی آن را با پنبه و پارچه تنطیف کاملا بپوشانید. بعد دانه های خیس شده را روی پنبه بریزید و با آبپاش دانه ها را خیس کنید تا کاملا مرطوب شود. سپس روی آن را با نایلون به مدت 1 روز بپوشانید بعد از یک روز که دانه ها جوانه زدند نایلون را بردارید و دانه ها را آب دهید. جوانه های شاهی طی 2 الی 3 روز رشد می کنند و سبزه زیبای شما آماده می شود.

7. طرز تهیه سبزه عید سریع با دانه یونجه

50 گرم دانه یونجه را به مدت یک روز در آب خیس کنید. بعد از یک روز دانه ها را از آب خارج کنید و در یک ظرف پارچه بگذارید و دانه را درون پارچه قرار دهید و روی دانه ها را با آن بپوشانید و تا 5 روز سطح پارچه را کاملا خیس نگه دارید تا دانه ها جوانه بزنند. وقتی دانه ها جوانه زدند آن ها را از داخل پارچه برداشته و در ظرف مورد نظرتان بریزید و هر روز به آن دهید تا کاملا رشد کند. در هنگام آب دادن اگر در ته ظرف آب اضافی جمع شده بود آن را خالی کنید زیرا باعث پوسیده شدن سبزه می شود. به عنوان سبزه ای که سریع رشد کند دانه یونجه میز گزینه خوبی است.

هدف از نگارش این نوشته کمک به افرادی است که در روزهای پایانی اسفند به دلیل مشغله فراموش کرده اند که سبزه عید بکارند و به دنبال سبزه ای که زود سبز بشه هستند. 5 سبزه عید سریع به شما معرفی شد که می توانید با توجه به عکس ها سبزه مورد نظر و دلخواه خود را انتخاب کنید. امیدواریم سال خوبی پیش رو داشته باشید.

چند سبزه دیگر که تقریبا سریع رشد می کنند:

سبزه گندم: گندم تقریبا ده روزه سبز می شود اما از آنجایی که سبزه گندم معمولا دور ریخته می شود بهتر است دیگر بذرها را انتخاب کنید.

سبزه ماش: سبزه ماش تقریبا 5 روزه سبز می شود.

سبزه تخمه آفتابگردان: تخم آفتابگردان هم تقریبا زود سبز می شود. بعد از خیس خوردن به مدت کافی تقریبا 5 روزه جوانه میزنند.

سبزه یونجه: یکی دیگر از سبزه هایی که رشد سریع دارند سبزه یونجه است. سبزه یونجه تقریبا 7 روزه سبز می شود.

سبزه شنبلیله: از جمله سبزه های عید که سه روزه جوانه می زند، شنبلیله است. این بذر 8 ساعت نیاز دارد که خیس بخورد.