۰ نفر

اسرار خانه داری؛ چطور بوی نفتالین را از بین ببریم؟

۱۷ اسفند ۱۴۰۱، ۱۸:۰۵
کد خبر: 705093
اسرار خانه داری؛ چطور بوی نفتالین را از بین ببریم؟

اگر از آن دست افراد هستید که هنوز از نفتالین استفاده می‌کنید، رفع بوی نفتالین حتما دغدغه‌ای برای شما است. نفتالین نوعی قرص شیمیایی غیر خوراکی و سفید رنگ است که برای جلوگیری از بید زدن و نفوذ انواع حشرات بین لباس‌ها و رخت خواب در کمد استفاده می‌شود.

رفع بوی نفتالین از سطوح مختلف و دستها در 3 سوت

به گزارش اقتصاد آنلاین، نفتالین بویی عجیب دارد که به نظر بعضی، ناخوشایند و زننده است.اگر در کمد نفتالین نگه داری می‌کنید علاوه بر اقلام داخل کمد، با دست زدن به آن‌ها، دست‌ها نیز بوی نفتالین می‌گیرند. برای از بین بردن بوی نفتالین چند راهکار ساده و در دسترس وجود دارد که می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. در این مقاله به راهکارهای عملی و موثر رفع بوی نفتالین می‌پردازیم. با ما باشید.

رفع بوی نفتالین از درون کمد لباس

اصلی‌ترین خواسته افراد در این حوزه، رفع بوی نفتالین از رخت و لباس است؛ زیرا بوی نفتالین از دست به هرحال دیر یا زود با چند بار شستن از بین می‌رود. (البته راهکارهای سریع رفع بوی نفتالین از دست‌ها در ادامه توضیح داده می‌شود). این روش‌ها بسیار ساده و در عین حال کاربردی هستند.

پهن کردن رخت و لباس در آفتاب

بوی نفتالین

ساده‌ترین، موثرترین و منطقی‌ترین کاری که می‌توانید بکنید این است که لباس‌ها و رخت خواب را در فضای آزاد، زیر نور خورشید و در مسیر جریان هوا پهن کنید. این اقدام، شدیدترین بوها را نیز از بین می‌برد و باعث رفع بوی نفتالین خواهد شد.

استفاده از قرص زغال فعال

مقداری قرص زغال فعال از داروخانه تهیه کنید. چند عدد قرص را پودر کنید و در یک کاسه بریزید. کاسه زغال را در یک گوشه از کمد لباس قرار دهید که بوی نفتالین در آن ناحیه شدیدتر حس می‌شود. زغال فعال می‌تواند هرگونه بوی نامطبوع را جذب و خنثی کند. از بین بردن بوی نفتالین با قرص زغال از بهترین روش‌هایی است که می‌توان استفاده کرد.

استفاده از جوش شیرین

کمی جوش شیرین را در نواحی‌ای که قبلا نفتالین در آن‌ها قرار داده‌اید بریزید. جوش شیرین یک پاک کننده و خنثی کننده قوی است که ظرف مدت نسبتا کوتاهی می‌تواند بوی نفتالین را از بین ببرد. توجه کنید پس از آن که متوجه رفع بوی نفتالین شدید، باقی مانده جوش شیرین را با جارو برقی از کمد خارج کنید.

استفاده از چوب سدر یا چوب دارچین

هردو گیاه سدر و دارچین، معطر اند و می‌توانند جاذب بو باشند. کافی است کمی چوب سدر یا چوب دارچین تهیه کنید و آن را مابین رخت و لباس‌های داخل کمد قرار دهید. این چوب‌ها در مرور زمان باعث رفع بوی نفتالین می‌شوند. البته اگر از آن دست افراد هستید که هرگونه بوی اضافی حتی عطر دارچین و سدر را روی لباس تحمل نمی‌کنید، استفاده از این روش به شما توصیه نمی‌شود.

استفاده از بوگیرهای اسانسی

این روزها انواع خوش‌بو کننده اتوموبیل به صورت اسانسی در بازار موجود است. این اسانس‌های مایع، معمولا در ظرف شیشه‌ای تزریق شده و دارای درب چوبی است که می‌تواند بخار اسانس را به خود جذب کرده و به بیرون منتشر کند. تهیه و قراردادن این بوگیرها در کمد لباس، به رفع بوی نفتالین کمک می‌کند.

استفاده از پاکت قهوه

یک ظرف یا پاکت در باز از قهوه قوی آسیاب شده تهیه کنید و آن را در کمد بگذارید. بوی قوی قهوه در اغلب موارد می‌تواند بر هر بویی غلبه کند و آن را تحت الشعاع قرار دهد. بوی نفتالین نیز از این قاعده مستثنی نیست. برای از بین بردن بوی نفتالین می‌توانید از قهوه استفاده کنید تا بوی خوش آن، جایگزین بوی نفتالین شود.

از بین بردن بوی نفتالین از دست

همانطور که ذکر شد تماس دست با اقلام آغشته به بوی نفتالین، منجر به بو گرفتن دست‌ها می‌شود. برای از بین بردن بوی نفتالین از دست، چند راه سریع و اثربخش وجود دارد.

شستشوی دست با یک اسید خوراکی

یکی از راهکارهای رفع بوی نفتالین از دست‌ها، شستشوی دست با یک اسید خوراکی مثل سرکه سفید یا آب لیمو است. ترکیبات اسیدی می‌توانند ذرات میکروسکوپی نفتالین را حل کرده و از بین ببرند. در صورت موجود نبودن موارد ذکر شده، آب پرتقال نیز کمک کننده خواهد بود. پس از شستشو می‌توانید به دستتان کمی تونر پوست بمالید تا PH دست به حالت عادی بازگردد.

شستشوی دست با خمیر دندان

خمیر دندان طوری فورموله شده تا بتواند بوهای نامطبوع دهان و میکرو ارگانیسم‌های داخل دهان را از بین ببرد. این فورمولاسیون قوی برای از بین بردن بوی نفتالین نیز موثر است. مقداری خمیر دندان به کف دستان خود بمالید و برای چند دقیقه به خوبی آن‌ها را شسشتو دهید تا بوی بد نفتالین رفع شود.

استفاده از پوست پرتقال و نارنگی

پوست پرتقال و نارنگی کمی حالت صابونی (بازی) دارند و توامان کمی چرب هستند. این چربی باعث می‌شود بوی شدید و ماندگاری داشته باشند. کمی پوست نارنگی یا پرتقال را حسابی به کف دستانتان بکشید و اجازه دهید چند دقیقه باقی بماند؛ سپس دست‌ها را شستشو دهید.

استفاده از خمیر جوش شیرین

جوش شیرین را با مقدار کمی آب مخلوط کنید تا خمیری غلیظ به دست آید. این خمیر را روی دست بمالید و سه الی چهار دقیقه صبر کنید تا اثرگذاری آن تکمیل شود. پس از آن دست را با آب ولرم آبکشی کنید و در نهایت از یک کرم مرطوب کننده مناسب استفاده کنید تا رطوبت را به دستانتان بازگردانید.

استفاده از آب گوجه فرنگی

گوجه فرنگی حاوی مقادیر زیادی ویتامین C (اسید اسکوربیک) است؛ پس یک اسید خوراکی به شمار می‌آید. کمی آب گوجه فرنگی تهیه کنید و دست‌ها را برای چندین دقیقه در آن قرار دهید. اسید موجود در گوجه، بوی نفتالین را از بین می‌برد؛ البته احتمالا دست‌ها بوی گوجه فرنگی می‌گیرند! بعد از شستشوی دست با گوجه، استفاده از تونر پوستی و سپس مرطوب کننده را فراموش نکنید.

سخن آخر

رفع بوی نفتالین دغدغه همه افرادی است که هنوز از این قرص ضد بید برای کمد لباس و رخت خواب استفاده می‌کنند. بوی نفتالین علاوه بر وسایل درون کمد، می‌تواند دست‌ها را نیز آلوده کند. در این مقاله، 11 روش موثر برای از بین بردن بوی نفتالین از کمد لباس‌ها و دست‌ها بیان شد. امیدواریم نکات ذکر شده برای شما عزیزان مفید و راه گشا واقع شود.