۰ نفر

مصرف سبزی خشک بیشتر توصیه می شود یا فریز شده؟

۹ اسفند ۱۴۰۱، ۱۹:۵۰
کد خبر: 703883
مصرف سبزی خشک بیشتر توصیه می شود یا فریز شده؟

در عصر حاضر به دلیل مشغله های زیاد، در دسترس نبودن مواد اولیه و وقت گیر بودن تدارکات خانم های خانه دار ترجیح می دن تا مواد اولیۀ مورد نیازشون برای پخت و پز رو به صورت خشک، فریز شده و یا پودر در خانه نگه داری کنند.

می‌دانید سبزی خشک شده بهتر است یا فریز شده؟

به گزارش اقتصاد آنلاین، سبزیجاتی که قابلیت خشک شدن دارن و به نوعی برای خشک کردن مناسبن، در برخی از فصل ها به صورت فراوان در دسترس هستن، مردم این سبزی ها رو با روشهای مختلف خونگی و صنعتی خشک کرده و در تهیه ی غذاها و گاهی نوشیدنی های مختلف استفاده می کنن. به صورت کلی سبزیجات چه تازه و چه خشک شده دارای مزایای بیشماری هستن.

سبزی خشک چیست؟

سبزی خشک، مجموعه ای از سبزی جات مصرفی هستن که در تهیه و پخت غذاهای گوناگون استفاده شده و به غذاها مزۀ دلپذیری می دن. این سبزی ها معمولاً در فصل هایی از سال به وفور در دسترس هستند و با روش های مختلفی تبدیل به سبزی خشک می شن. سبزی های خشک کاربردهای فراوانی داشته و در غذاهای مختلف استفاده می شن.

خواص سبزیجات خشک

سبزیجات خشک به دلیل تنوع و گستردگی زیاد، تمامی مواد مغذی مورد نیاز بدن رو در خودشون دارن، این سبزیجات عموماً دارای ویتامین‌های گروه B هستند. ویتامین های گروه B برای تولید انرژی، ساخت هورمون‌ها و عملکرد سیستم عصبی مورد ضروری تلقی می شن.

بر طبق مطالعات، نقش ویتامین E فراوان موجود در سبزیجات خشک، در سلامت پوست و مو هم به اثبات رسیده. ویتامین C موجود در سبزیجات خشک از بروز سرماخودگی و ضعف سیستم ایمنی هم جلوگیری می‌کنه.

یکی از ویژگی‌های بارز سبزیجات، غنی بودن اونا از مواد معدنی مثل مس، پتاسیم، منگنز و منیزیومه. این ریزمغذی‌ها نقش مهمی در سلامت بدن داشته و کمبود اونا در بدن احتمال بروز مشکلات خونی و استخوانی، ضعف سیستم ایمنی و … رو افزایش می‌دن.

بیشتر خوراکی‌های ضد سرطان سرشار از آنتی‌اکسیدان هستن و در پیشگیری و حتی درمان سرطان‌ها موثر عمل می کنن. آنتی‌اکسیدان‌ها با رادیکال‌های آزاد تولید شده در بدن مقابله کرده و علاوه بر سرطان، مانع بروز بسیاری از مشکلات قلبی و عروقی می‌شن، همچنین پیری رو به تأخیر می‌اندازند. این در حالی است که بیوفلاونوئیدها،‌ کاروتنوئیدها، ویتامین‌های E و C و سلنیوم مهم‌ترین منابع طبیعی آنتی‌اکسیدان‌ها رو تشکیل می‌دن.

سبزیجات، منابع بسیار غنی فیبری هم هستند که خواص زیادی برای بدن دارن، بسیاری از متخصصان از اونا به ‌عنوان راز تناسب اندام یاد می‌کنند. به ‌عنوان مثال، فیبر، سرعت عبور مواد غذایی از معده به روده رو کم کرده و باعث ایجاد احساس سیری طولانی‌تر می‌شه.

مزیت های استفاده از سبزی خشک نسبت به سبزی تازه

مصرف سبزی خشک

به خاطر وجود دلایل زیر، امروزه مصرف سبزیجات خشک، به سبزیجات تازه ترجیح داده می شه:

تنوع سبزی خشک نسبت به سبزی تازه بیشتر بوده و در تمام فصول سال می تونین از اونا استفاده کنید.

سبزی خشک به علت خشک بودن و حذف قسمت های اضافه نسبت به سبزی تازه ماندگاری بیشتری داره.

در دسترس بودن، از مزیت های دیگر استفاده از سبزیجات خشکه که در زمان های مختلف می تونین اونا رو تهیه کنید.

تمام ویتامین ها و مواد معدنی موجود در سبزی تازه در سبزی خشک هم موجوده و بدن به راحتی می تونه اونا رو جذب بکنه.

یکی دیگه از مزایای استفاده از سبزی های خشک، سهولت استفاده از اوناست.

سبزی های خشک شده دارای قیمت مناسب تری نسبت به سبزی تازه بوده و از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه تر هستند.

سبزی خشک یا فریزری، کدام یک بهتره؟

در فرآیند خشک کردن، بخش قابل‌توجهی از ویتامین C سبزی‌ از بین می‌ره، اما بیشتر املاح اون حفظ می‌شه. این در حالیه که منجمد کردن سبزی البته به شرط این که زمان زیادی از چیدن اون نگذشته باشه، باعث حفظ ویتامین‌ها، ریزمغذی‌ها و املاح موجود در اون می‌شه.

اگر از زمان برداشت محصول اطلاع ندارید، هیچ تفاوتی بین سبزی خشک شده و منجمد وجود نداره، چرا که هر دو مقداری از ارزش غذایی‌شون رو طی فرآیند خشک شدن و انجماد از دست داده‌اند، اما یادتون باشه طعم و بافت سبزی منجمد شده بهتر از نوع خشک اون هست و برای این که خاصیت سبزی (به ویژه سبزی ‌قورمه) کمتر از دست بره، باید پس از شستن، خشک و خرد کردن بلافاصله اون رو داخل فریزر بذارین.

مقدار استفاده از سبزی خشک در غذاها

برای استفاده از سبزی‌ های خشک شده در غذاهای گوناگون، باید بر پایۀ تجربه و سلیقۀ خودتون هر مقداری رو که دوست دارین استفاده کنین. ولی میزان مصرف اون بر اساس استاندارد برای هر نفر به مقدار ۷ تا ۸ گرم ذکر شده است.

البته این میزان در غذاهای مختلف می‌تونه متغیر باشه و به طور کلی همه چیز در مصرف سبزی خشک به سلیقه، میزان دلخواهی و ترجیح شما و خونواده تون در پخت و پز بستگی داره.

روش مصرف سبزی خشک

برای استفاده از سبزی ‌های خشک شده در غذاهای گوناگون، بهتر اینه که به مقدار مصرف خودتون سبزی رو آماده کرده و مدت ۴۵ دقیقه اونا رو در آب قرار بدین تا به خوبی خیس خورده و آماده استفاده برای پخت غذا بشن. در غذاهای مختلف، این مقدار متفاوته و همه چیز به سلیقه شما در پخت و پز بستگی داره.

شرایط نگه داری سبزی خشک

کیفیت و موندگاری سبزیجات خشک، ارتباط مستقیمی با نحوۀ نگه داری اونا داره. اگر قصد خرید عمده سبزی خشک رو دارین یا برای مصارف جزیی اونا رو خریداری می کنین، بهتره که از فروشگاه های مطمئن و کاملا بهداشتی اونا رو تهیه کنین.

بعد از خرید، برای دوری از آلودگی های میکروبی و حشرات مزاحم، سبزی ها رو بهتره در جای خشک و دور از نور مستقیم خورشید نگه داری کنید.