۰ نفر

شیوه صحیح نگهداری برنج خام در فصول مختلف

۷ اسفند ۱۴۰۱، ۲۰:۱۴
کد خبر: 703404
شیوه صحیح نگهداری برنج خام در فصول مختلف

بهترین روش برای نگهداری برنج خشک و خام چیست؟ نگهداری از برنج خام در بسیاری از مواقع دردسرساز است. اگر شیوه نگهداری برنج خام در خانه اصولی و درست نباشد، خیلی زود برنج شما پر از شپشک برنج می‌شود و کیفیت برنج تا حدی زیادی کاهش پیدا می‌کند.

شمالی ها برنج خام رو چطور نگهداری میکنن که خراب نشه؟

به گزارش اقتصاد آنلاین، برای جلوگیری از خراب شدن برنج خام چه کنیم؟ در این مقاله از سرویس سبک زندگی در مجله کوروش می‌توانید با بهترین روش‌های نگهداری برنج خام سفید و قهوه ای در خانه آشنا شوید. در انتهای مقاله به سوالات متداول در مورد نکات نگهداری برنج خام در خانه پاسخ خواهیم داد.

برنج یکی از اصلی‌ترین مواد غذایی در سفره ما ایرانی‌ها و بسیاری از کشورهای آسیایی محسوب می‌شود. اگر تجربه نگهداری برنج خام در خانه را داشته باشید، احتمالاً می‌دانید که تنها کمی بی‌توجهی در این کار می‌تواند موجب خراب شدن برنج و زیاد شدن موجوداتی ریز به نام شپشک در آن شود که شروع به خوردن برنج می‌کنند. برنج خام رطوبت کمی دارد و از همین رو اگر به شیوه درستی از آن نگهداری کنید تا مدت‌ها سالم باقی می‌ماند.

باید بدانید که ماندگاری برنج قهوه‌ای خام کمتر از برنج سفید است. از آنجایی که برنج قهوه‌ای نسبت به برنج سفید کمتر فرآوری شده است، اسیدهای چرب باقی مانده در لایه سبوس برنج می‌تواند اکسید شده و موجب فاسد شدن برنج شود. معمولاً برنج قهوه‌ای در انبار نگهداری برنج برای ۳ تا ۶ ماه، در یخچال ۶ تا ۱۲ ماه و در فریزر تا ۱۸ ماه قابل نگهداری است.

رطوبت بزرگ‌ترین دشمن برنج خام است که موجب رشد حشراتی ریز به نام شپشک در برنج می‌شود. این حشرات که از برنج تغذیه می‌کنند، خیلی زود تولید مثل می‌کنند و زیاد می‌شوند. از همین رو با دیدن این شپشک‌ها باید هر چه سریع‌تر چاره‌ای برای از بین بردن شپشک برنج پیدا کنید. بهترین دما برای نگهداری برنج ۴/۵ درجه سانتی‌گراد یا کمتر است.

۱- قبل از نگهداری از برنج خام در منزل حتماً آن را به طور دقیق بررسی کنید

قبل از این که تصمیم بگیرید برنجی را به مقدار زیاد تهیه کنید و یا آن را در منزل نگهداری نمایید، ابتدا مشتی از برنج را بردارید و با دقت بررسی کنید. مطمئن شوید که لابه‌لای برنج کرم‌های ریز سفید یا شپشک‌های سیاه رنگ وجود ندارد. حتی یک دانه شپشک می‌تواند بعد از چند روز به هزاران شپشک دیگر تبدیل شود، بنابراین با دقت برنج‌ها را بررسی نمایید.

۲- یک فضای خشک و خنک برای  نگهداری برنج خام در خانه انتخاب کنید

بهترین فضا برای نگهداری برنج خام در خانه یک مکان دور از رطوبت و گرما است. یکی از نکات نگهداری برنج خام این است که آن‌ها را در یک فضای خشک و خنک قرار دهید. قرار دادن برنج در انباری که تهویه مناسبی ندارد، به هیچ عنوان مناسب نیست. سعی کنید برنج را در مکانی که تبادل هوا در آن انجام می‌شود و کاملاً خشک است قرار دهید.

۳- بهترین روش نگهداری از برنج خام ایجاد فاصله بین کیسه برنج با زمین و دیوار است

نگهداری برنج خام

بهترین روش نگهداری برنج خام به مدت طولانی این است که برنج را با فاصله نسبت به زمین و دیوار قرار دهید. این کار موجب می‌شود تا جریان هوا از همه قسمت‌های کیسه برنج عبور کند و از نفوذ رطوبت به داخل کیسه برنج جلوگیری می‌کند. از طرف دیگر قرار دادن کیسه برنج با فاصله نسبت به دیوار و زمین مانع دسترسی سوسک، موش و سایر حشرات به کیسه برنج می‌شود.

۴- برای نگهداری برنج خام در خانه آن را در ظرف مناسبی قرار دهید

معمولاً نحوه نگهداری برنج خام به این صورت است که آن را داخل کیسه مخصوص، ظروف شیشه‌ای، پلاستیکی مات یا فلزی قرار می‌دهند. گونی‌های نخی هم بهترین گزینه برای نگهداری برنج خام در خانه محسوب می‌شوند. این کیسه‌ها موجب می‌شوند تا هوا از بافت پارچه عبور کند و از همین رو رطوبت در کیسه برنج جمع نمی‌شود. برای نگه داشتن برنج به مقدار کم بهتر است آن را در ظروف شیشه‌ای، پلاستیک و فلزی با درب محکم قرار دهید.

توجه داشته باشید که برای نگهداری برنج خام حتماً از ظروف خشک و تمیز استفاده کنید. یادتان باشد نگهداری از برنج در ظروف پلاستیکی معمولاً موجب می‌شود تا عطر و بوی برنج تغییر کنید. از همین رو توصیه می‌شود ترجیحا به جای این ظروف از ظروف شیشه‌ای یا فلزی استفاده کنید.

۵- به منظور جلوگیری از شپشک برنج اقدامات لازم را انجام دهید

شاید برنج شما در حال حاضر شپشک نداشته باشد، اما این شپشک ها ممکن است خیلی زود و با کوچک‌ترین بی‌توجهی در برنج ایجاد شوند. برای جلوگیری از ایجاد شپشک برنج می‌توانید چند حبه سیر، فلفل خشک تند، میخک، یک وسیله آهنی مثل میخ یا میلگرد، پوست گردو، برگ درخت چریش، زنجبیل، زردچوبه و سنگ نمک برای نگهداری برنج در کیسه یا ظرف برنج قرار دهید.

۶- برای نگهداری برنج خام در خانه آن را دور از نور خورشید قرار دهید

نور آفتاب موجب ایجاد آفت و شپشک در برنج می‌شود. برای نگهداری برنج خام باید آن را دور از نور آفتاب قرار دهید. قرار گرفتن برنج زیر نور آفتاب موجب خرد شدن دانه‌های برنج می‌شود.

۷- برنجی را خریدار کنید که کاملاً خشک شده است

همانطور که گفته شد، رطوبت بزرگ‌ترین عاملی است که موجب خراب شدن برنج می‌شود. اگر برنج خام در فرآیند سفید کردن به اندازه کافی خشک نشده باشد، احتمالاً زودتر شپشک می‌زند. معمولاً برای خشک کردن برنج آن‌ها را برای ۶۰ ساعت در دستگاه خشک کن قرار می‌دهند و اگر زمان خشک کردن برنج کمتر از این میزان باشد، به خوبی خشک نخواهد شد.

۸- نگهداری برنج خام در یخچال را امتحان کنید

یکی از بهترین روش‌های برای نگهداری برنج خام قرار دادن آن در یخچال است. برای این کار می‌توانید برنج را داخل ظروف در بسته یا زیپ کیپ بریزید. سپس برنج‌ها را داخل یخچال قرار دهید. معمولاً برنج سفید خام تا ۱۰ سال در یخچال قابل نگهداری است.

۹- نگهداری برنج خام در فریزر را امتحان کنید

نگهداری برنج خام در فریزر یکی دیگر از روش‌های نگهداری از برنج در خانه است. با این روش می‌توانید برنج را بیشتر از ۱۰ سال نگهداری کنید. اما معمولاً بهتر است این برنج را زودتر مصرف کنید تا کیفیت برنج کاهش پیدا نکند. شما می‌توانید برنج قهوه‌ای را تا ۱۸ ماه در فریزر نگهداری کنید.

۱۰- نگهداری برنج خام در کیسه‌های پلاستیکی را امتحان کنید

برای جلوگیری از خراب شدن برنج چه کنیم؟ چطور بدون قرار دادن برنج در یخچال و فریزر از آن نگهداری کنیم؟ یکی از بهترین روش‌ها برای نگهداری برنج خام قرار دادن کیسه برنج در داخل وکیوم‌های پلاستیکی است. این کار دوام برنج را افزایش می‌دهد. از طرف دیگر قرار دادن کیسه برنج در وکیوم‌های پلاستیکی موجب می‌شود تا شپشک در برنج ایجاد نشود.

خلاصه کلام اینکه اگر عادت به خرید برنج به صورت کیسه‌ای داشته باشید، آشنایی با روش‌ها و نکات مهم نحوه نگهداری برنج خام می‌تواند به شما کمک کند تا برنج را برای مدت زمان بیشتری بدون مشکل در منزل نگهداری کنید. در این مقاله سعی کردیم نکات کاربردی برای نگهداری برنج خام به شما ارائه دهیم.

سوالات متداول

نگهداری برنج خام در یخچال چگونه است؟

برای نگهداری برنج خام در یخچال می‌توانید آن را در ظرف درب بسته یا کیسه‌های زیپ کیپ قرار دهید.

بهترین دما برای نگهداری برنج چه دمایی است؟

دمای ایده آل برای نگهداری برنج کمتر از ۴/۵ درجه سانتی‌گراد است.

مدت زمان نگهداری از برنج قهوه‌ای در انبار، یخچال و فریزر چقدر است؟

معمولاً برنج قهوه‌ای در انبار نگهداری برنج برای ۳ تا ۶ ماه، در یخچال ۶ تا ۱۲ ماه و در فریزر تا ۱۸ ماه قابل نگهداری است.

تاریخ انقضا و ماندگاری برنج خام چند سال است؟

این بستگی به نوع برنج دارد. اما عموما برنج سفید یک سال تاریخ انقضا دارد و بعد از آن فاسد می‌شود. پس موقع خرید به تاریخ تولید و انقضا برنج توجه کنید.