۰ نفر

اسرار خانه داری؛ همه چیز درباره نظافت و نگهداری از کفپوش سنگ

۲۹ بهمن ۱۴۰۱، ۱۹:۵۰
کد خبر: 701949
اسرار خانه داری؛ همه چیز درباره نظافت و نگهداری از کفپوش سنگ

امروزه استفاده از سنگ گرانیتی در منازل روز به روز در حال افزایش است، خواه برای سینک ظرفشویی گرانیتی، رویه کانتر آشپزخانه یا روشویی کابینتی، وان حمام سنگی و یا حتی کف حیاط باشد و مدل ها و طرح های جدیدی از سنگ گرانیت تولید و روانه بازار می شود.

درخانه اسپری براق کننده سنگ گرانیت بسازید + روش

به گزارش اقتصاد آنلاین، از آنجایی که اگر راه های نگهداری و محافظت از سنگ گرانیتی را بلد نباشید ممکن است پس از چند مدت سنگ گرانیتی، براق بودن خود را از دست دهد و یا روی آن خط و خش هایی مشاهده کنید که ظاهر زیبای گرانیت را از بین ببرد.

در این مطلب ما راه جلا دادن و محافظت از سنگ گرانیت را در برابر سایش و خط و خش را به شما می گویم تا بتونید ماندگاری سنگ گرانیتی را برای مدت طولانی با همان ظاهر شیک و جذاب روز اول حفظ کنید.

نکات مهم در تمیز کردن سطح سنگ گرانیتی

با اینکه سنگ های گرانیتی بسیار مقاوم در برابر ضربه، حرارت و ضد خش هستند ولی برای اینکه زیبایی و درخشندگی این نوع سنگ ها حفظ شود باید موقع تمیز کردن مراقب باشید و از مواد اسیدی مانند سرکه، آمونیاک و سفید کننده ها به هیچ وجه استفاده نکنید. از قرار دادن ظروف خیلی داغ به صورت مستقیما روی سطح سنگ گرانیتی جدا خداری کنید. زیر ظرفهایی از جنس چینی، سرامیک، نقره، یا ظروف پایه دار برای جلوگیری از خراشیدگی از زیر بشقابی استفاده کنید. باوجود اینکه گرانیت در برابر خراشیدگی بسیار مقاوم است اما احتیاط کردن موارد بالا باعث دوام بیشتر سنگ می شود. گرانیت را از ضربات مستقیم باید محافظت کرد.

نگهداری از سنگ گرانیت

آموزش تمیز کردن و برق انداختن سنگ گرانیتی

سنگ های گرانیتی در برابر غذاها و نوشیدنی های اسیدی و در طول زمان استفاده باعث ایجاد خراش یا کدر شدن سطح آنها می شود. برای همین ما در اینجا یکی از بهترین راه های برق انداختن سطح سنک گرانیتی را به شما آموزش می دهیم.

از چه نوع پولیش برای سطح سنگ گرانیتی استفاده

موقع انتخاب نوع پولیش باید دقت کنید پولیش های زبر با توجه به قدرت سایندگی که دارد بیشتر برای لایه برداری و خراش های عمق زیاد استفاده می شود ولی از آنجایی که لایه بالایی سنگ را بر می دارد باعث کدر شدن سطح می شود برای همین باید پس از استفاده کردن از این نوع، حتما از پولیش نرم برای جلا دادن استفاده کنید. استفاده زیاد از پولیش زبر به هیچ عنوان پیشنهاد نمی شود.

ولی پولیش نرم دارای خاصیت سایندگی بسیار ظریفی می باشد به طوری که سطح سنگ گرانیتی را کاملا براق و صاف نموده و کلیه خطوط و خراش های سطحی را از بین می‌برد، از این پولیش بیشتر برای لکه هایی که با مواد شوینده تمیز نمی شوند و یا زمانی که سطح سنگ کدر شده است استفاده می شود.

تمیز کردن سطح سنگ گرانیتی با مایع ظرفشویی

با استفاده از یک دستمال نرم سطح سنگ گرانیتی را از گرد و غبار های ریز پاک کنید و سپس مقداری مایع ظرفشویی غیر اسیدی را در داخل آب حل کنید و با استفاده از  دستمال نرم مطابق تصویر تمام سطح سنگ را با مایع ظرفشویی خوب تمیز کنید.

چگونه سنگ گرانیت را جلا دهیم؟

پولیش زدن سطح سنگ گرانیتی برای برق انداختن

با توجه به اینکه سختی آب در کشور ما بسیار بالاست پیشنهاد می کنم به هیچ وجه اجازه ندهید قطره های آب روی سنگ بماند و در صورتی که آب روی سطح گرانیتی ریخت حتما با یک دستمال نرم کاملا خشک کنید تا لکه نگیرد. در صورتی که زیاد از مایع ظرفشویی برای شستشوی گرانیت استفاده کنید سطح سنگ گرانیتی با مرور زمان کدر می شود و برای همین برای جلا دادن و برق انداختن سنک گرانیتی باید یکی دوبار در ماه سطح سنگ گرانیتی را پولیش بزنید.

طبق تصویر پولیش نرم مخصوص سنگ گرانیتی را روی سطح سنگ (طبق اندازه ای که روی اسپری نوشته می شود) اسپری کنید.

دقت داشته باشید که اندازه نوشته شده روی اسپری را رعایت کنید، اسپری کردن زیاد باعث مات شدن سطح سنگ گرانیتی می شود.

خشک کردن سنگ گرانیتی

همان طور که در بالا اشاره شد ماندن قطرات مایع روی سنگ گرانیتی باعث ایجاد لکه می شود برای همین پس از اسپری کردن پولیش مطابق تصویر زیر با استفاده از یک دستمال نرم و یا حوله کاغذی سطح سنگ را کاملا خشک می کنیم تا هیچ لکه ای روی سنگ باقی نماند.

تمیز کردن سنگ گرانیتی با پارچه میکروفایبر

برای تمیز کردن سنگ های گرانیتی بهتر است از پارچه های میکروفایبر استفاده کنید چون با توجه ساختار این پارچه ها از پنبه بیشتر مایع جذب می کند و خیلی نرم می باشد و هیچ آسیبی به سنگ وارد نمی کند طبق تصویر زیر به صورت دایره های کوچک دستمال را محکم روی سنگ بکشید این کار باعث می شود هم سنگ کاملا خشک شود و هم اینکه سطح سنگ درخشان می شود.

حال سنک گرانیتی شما کاملا تمیز شده و سطح آن برق می زند.