۰ نفر

ترفندهای خانه تکانی؛ چگونه گلیم فرش خود را تمیز کنیم؟

۲۶ بهمن ۱۴۰۱، ۱۴:۳۱
کد خبر: 701493
ترفندهای خانه تکانی؛ چگونه گلیم فرش خود را تمیز کنیم؟

گلیم فرش ها به فرش های سَبک و دارای طراحی ساده ای گفته می شود که از لحاظ کارایی و ساختار، با فرش های معمولی تفاوت زیادی دارند.

به گزارش اقتصاد آنلاین؛ گلیم ها عموما برای طراحی دکوراسیون ساختمان هایی خریداری می شوند که دارای چیدمان داخلی سنتی هستند. به دلیل بافت حساس و نخ های نازک به کار رفته در این فرش ها لازم است برای شستشو از روش هایی استفاده شود که به آن آسیبی وارد نشود.

گلیم فرش چیست؟

گلیم فرش به نوعی فرش سبک گفته می شود که به هر دو صورت دستباف و ماشینی بافته می شود و عموما به عنوان زیرانداز پهن می شوند. گلیم ها غالبا بدون پرز هستند و در مناطق روستایی با پشم و موی بز تهیه می گردند. گلیم بافی یکی از هنرهای مهم زنان عشایر است که اغلب با هزینه های بسیار بالا توسط شرکت های فرش به کشورهای عربی صادر می شود.

در گذشته گلیم فرش ها فقط با نخ های موسوم به نخ های خامه پشمی بافته می شدند. این نخ ها از پشم و موی حیواناتی مانند گوسفند و بز بدست می آیند. به مرور زمان سایر نخ ها مثل: نخ های پنبه ای، کرومی، آنیلینی و اکرلیک جایگزین نخ های طبیعی شدند.

علاوه بر نخ ها رنگ های به کار رفته در گلیم فرش ها بر خلاف گذشته، بیشتر از رنگ های مصنوعی هستند. گلیم فرش ها بیشتر در شهر هایی مانند: کاشان، تبریز، شیراز، فارس، بلوچستان و یزد بافته می شوند. همچنین علاوه بر کشور ایران این نوع از فرش ها در کشورهای دیگری نیز مانند: پاکستان، ترکمنستان، افغانستان، چین و هند نیز تولید می شوند.

شیوه های شستشو گلیم فرش

گلیم فرش یکی از مهم ترین صنایع دستی ایرانیان است که توسط هنرمندان بافته می شود. یکی از موضوعاتی که اهمیت دارد این است که در هنگام شستشو این فرش ها از روش هایی باید استفاده کرد که این فرش ها دچار آسیب نشوند. در این قسمت از مقاله قصد داریم که در خصوص روش های کارآمد شستشو فرش با شما صحبت کنیم تا بتوانید بدون هیچگونه آسیب دیدگی فرش های خود را تمیز کنید.

شستن گلیم

مراحل شستن گلیم فرش

مرحله اول غبار روبی فرش : قبل از شسشتشو گلیم باید آن را به منظور غبار روبی پشت و رو کنید. برای این کار می توانید از جاروبرقی و یا جارو دستی استفاده کنید. البته توجه داشته باشید اگر قصد دارید از جارو برقی استفاده می کنید هیچ گاه با مکش قوی آن را روی گلیم فرش نکشید زیرا این کار سبب از بین رفتن و کنده شدن بعضی از تار و پود های فرش می شود. همچنین اگر روی گلیم فرش لکه ای ریخته باشد بهتر است اول لکه را با روش های تخصصی لکه بری کنید.

غبار روبی گلیم فرش

مرحله دوم: استفاده از شامپو فرش در این مرحله لازم است یک محلول پاک کننده مناسب برای لکه بری استفاده شود. بهترین محلول پاک کننده ترکیب سرکه سفید، آب گرم (برای لکه های غیر از خون) و شامپو فرش است. با این ترکیب به خوبی می توانید انواع لکه های فرش را تمیز کنید. جالب است که بدانید نقش سرکه در این ترکیب جلوگیری از مخلوط شدن رنگ های به کار رفته در گلیم فرش است.

مرحله سوم: از یک مسواک و یا یک براش استفاده کنید پس از آماده کردن ترکیب پاک کننده در مرحله بعد از یک براش مناسب برای کشیدن ترکیب پاک کننده روی لکه استفاده کنید. توصیه می کنیم شانه های مخصوص پاک کننده فرش را تهیه کرده و پس از مخلوط کردن آن با مایع، در جهت عمودی روی لکه بکشید. دقت کنید گلیم فرش ها به شدت نازک و اسیب پذیر هستند به همین دلیل برای جلوگیری از پاره شدن نخ های آن، از محکم کشیدن براش خودداری کنید.