۰ نفر

ترفندهای خانه داری؛ تمیز کردن مایکروفر با مواد در دسترس

۲۱ بهمن ۱۴۰۱، ۹:۳۶
کد خبر: 699935
ترفندهای خانه داری؛ تمیز کردن مایکروفر با مواد در دسترس

مایکروفر یکی از کارآمد‌ترین تجهیزات آشپزخانه است که می‌تواند روند پخت و پز را آسان‌تر کرده و ما را به غذای گرم مهمان کند. البته تمیز کردن مایکروفر می‌تواند برای همه‌ ما کار بسیار دشواری به نظر بیاید و مدت‌ها آن را به تعویق بیاندازیم.

روش تمیزکردن مایکروفر با چند راه ساده و سریع

به گزارش اقتصاد آنلاین، نحوه تمیز کردن مایکروفر را در سه بخش بررسی می‌کنیم: بخش داخلی، سقف مایکروفر و بدنه و بخش‌های بیرونی. سعی کرده‌ایم در کنار محصولات شیمیایی، جایگزین‌های طبیعی برای تمیز کردن مایکروفر را هم به شما معرفی کنیم که تأثیر بدی روی سلامت شما نداشته باشند. با ما همراه باشید.

تمیز کردن داخل مایکروفر

یکی از مهم‌ترین بخش‌های این دستگاه، بخش داخلی است که فرآیند‌های اصلی در آن انجام می‌شوند و از این رو میزان بیشتری از جرم و کثیفی را به خود می‌گیرد. در ادامه چند روش تمیز کردن داخل مایکروفر را با شما مرور می‌کنیم.

روش تمیز کردن مایکروفر با جوش شیرین

تمیز کردن مایکروفر

جوش شیرین ماده‌ای است که در تمیزی انواع سطوح مثل شیرآلات و آینه کاربرد دارد. جوش شیرین علاوه بر از بین بردن کثیفی‌ها، بو را نیز از بین می‌برد. برای استفاده از جوش شیرین در تمیز کردن مایکروفر لازم است مراحل زیر را طی کنید.

یک قاشق سوپ خوری جوش شیرین را به یک کاسه آب اضافه کنید.

کاسه را داخل مایکروفر گذاشته و به مدت ۳ تا ۵ دقیقه به آن حرارت بدهید.

بعد از قطع کردن گرما، در دستگاه را باز نکنید و اجازه دهید تا بخار به طور کامل به تمامی نقاط داخل مایکروفر برسد.

پس از باز کردن در، به کمک اسفنجی نرم، محلول آب و جوش شیرین را به تمامی نقاط مایکروفر بکشید و تمامی نقاط را پاک کنید.

مراقب باشید که در این روش، دست شما از حرارت بالای آب نسوزد. می‌توانید از دستکش استفاده کنید.

روش تمیز کردن مایکروفر با سرکه

مطابق روش قبلی، یک قاشق سرکه سفید را در کاسه‌ای آب ریخته و به آن برای ۵ دقیقه حرارت دهید. اجازه دهید فضای داخلی مایکروفر بخار بگیرد و پس از آن، به کمک دستمال خشک همه‌ سطوح را پاک کنید.

روش تمیز کردن مایکروفر با لیمو

لیموی تازه، علاوه بر خواصی که برای سلامتی دارد، می‌تواند در تمیز کردن سطوح و دستگاه‌های مختلف خانه مثل مایکروفر نیز مؤثر باشد. در روش تمیز کردن مایکروفر با لیمو، مراحل زیر را طی کنید:

ابتدا لیمو را از وسط قاچ زده و آب آن را در یک کاسه آب بریزید.

مایکروفر را روشن کرده و برای دو دقیقه گرم کنید.

سپس کاسه را در مایکروفر گذاشته و اجازه دهید تا آب به جوش آید.

اجازه دهید تا بخار به طور کامل در فضای داخل پخش شده و پس از آن با احتیاط در مایکروفر را باز کنید.

در این حالت می‌بینیم که چربی‌ها در کناره سطح نرم شده‌اند و حالا می‌توانید به کمک دستمال به راحتی آن‌ها را از بین ببرید.

لیمو علاوه بر خاصیت چربی زدایی، بوی خوبی را هم در فضای مایکروفر منتشر می‌کند. البته در نظر داشته باشید که به جای لیموی تازه، به هیچ وجه سراغ آب‌لیمو نروید.

روش‌های دیگر: استفاده از مواد شیمایی

در سه روش تمیز کردن مایکروفر پیشین، استفاده از سه ماده‌ طبیعی را به شما توصیه کردیم که علاوه بر کارایی بالا، ضرری هم برای بدن ندارند. اگر به هر دلیلی به مواد بالا دسترسی ندارید می‌توانید از مواد شوینده‌ای مثل مایع ظرفشویی یا شیشه پاک‌کن استفاده کنید. آن‌ها را به صورت مخلوط کاسه‌ای آب، داخل مایکروفر گذاشته و بعد از کمی حرارت، با دستمالی داخل محفظه را تمیز کنید.

تمیز کردن سقف مایکروفر

از آنجایی که غذا‌های چرب به طور مداوم در دستگاه گرم می‌شوند، سقف یکی از نقاطی است که به آسانی چربی می‌گیرد و در روند تمیز کردن مایکروفر باید به آن دقت کنید. جوش شیرین در این مرحله نیز به کمک شما می‌آید. مراحل زیر را طی کنید.

در یک ظرف دو قاشق غذا خوری و جوش شیرین را مخلوط کنید تا به حالت خمیری درآید. در نظر داشته باشید این خمیر نباید حالت آبکی یا بسیار سفت داشته باشد.

به کمک اسفنج یا مسواکی نرم، سقف را به خمیر آغشته کنید.

پس از پنج دقیقه، تمامی سطوح را به کمک یک دستمال خشک پاک کنید.

اگر هنوز هم لکه‌های زردی بر روی سقف مایکروفر موجود است، می‌توانید به کمک دستمالی آغشته به استون آن‌ها را از بین ببرید.

تمیز کردن متعلقات داخلی

سینی چرخان و ریل‌ها بخشی هستند که ظروف بر روی آن‌ها قرار می‌گیرند تا محتویات داخلی آن‌ها گرم یا پخته شود. برای تمیز کردن این بخش‌ها ابتدا آن‌ها را از مایکروفر خارج کرده و در آب گرم قرار دهید. سپس به کمک اسفنج و مایع ظرفشویی این سطوح را بشویید و اجازه دهید تا به خوبی خشک شوند.

دقت کنید اسفنج شما نباید حالت زیری داشته باشد چرا که می‌تواند باعث ایجاد خش بر روی این بخش‌ها شود. هم‌چنین می‌توانید این قطعات را داخل ماشین ظرفشویی بگذارید تا در فرآیند کنترل شده‌ای، تمیز شوند.

تمیز کردن بخش‌های بیرونی مایکروفر

لکه‌های اثر انگشت یکی از کثیفی‌هایی است که در سطوح بیرونی مایکروفر مشاهده می‌شود. اما کیپ شدن منافذ تهویه یا نفوذ کثیفی در بین لولا‌های دستگاه نیز، مشکل رایجی است که باید هنگام تمیز کردن مایکروفر در بخش‌های بیرونی آن را برطرف کنید.

می‌توانید از انواع شیشه‌ پاک‌کن‌ها یا محلول آب و صابون برای تمیز کردن این بخش‌ها استفاده کنید. نکات زیر را هم در نظر داشته باشید:

در این مرحله دستگاه نباید به برق متصل باشد.

هرگز محلول‌ را به صورت مستقیم به مایکروفر اسپری نکنید.

صفحه کلید بخشی است که باید با دقت بیشتری تمیز شود چرا که ممکن است مایعات وارد آن شوند.

هم‌چنین مراقب باشید آب به برد دستگاه وارد نشود چرا که سبب از کار افتادن آن می‌شود.

انواع برس‌ها و مسواک‌های نرم و حتی نخ دندان نیز می‌توانند به کمک شما بیایند تا لکه و جرم‌های گوشه و درز‌ها را از بین ببرید.

نکات تکمیلی

اگر در مایکروفر را سریع‌تر از موقع باز کردید و بخار‌ها به طور کامل خارج شد، توصیه می‌کنیم این روند را دوباره تکرار کنید.

در مرحله دستمال کشیدن و از بین بردن چربی‌ها، بهتر است دستگاه به برق متصل نباشد.

برای اینکه ظرف محلول در هنگام حرارت دهی، ترک نخورد توصیه می‌کنیم تکه‌ای چوب ( مثل چوب بستنی، یا قاشق چوبی) را در آن بیاندازید.

داخل محلولی که در مایکروفر می‌گذارید به هیچ وجه قطعات فلزی و براق نگذارید چرا که ممکن است باعث جرقه زدن دستگاه و خراب شدن آن شود.

به یاد داشته باشید تمیز کردن مداوم مایکروفر (هفته‌ای یک‌بار) اجازه نمی‌دهد تا چربی و کثیفی‌ها بر روی دستگاه ماندگار شود.

زمانی که غذای مد نظر شما مثل پاپ‌کورن، موادی را به بدنه می‌پاشد، پس از خنک شدن مایکروفر فوری آن را تمیز کنید تا کثیفی‌ها خشک نشوند.

بهتر است هنگام قرار دادن هر غذایی در مایکروفر از سرپوش‌های مخصوص استفاده کنیم تا میزان کثیفی‌ را به حداقل برسانیم.

جمع بندی

در این مطلب نحوه تمیز کردن مایکروفر را در سه بخش بیرونی، درونی و سقف بررسی کردیم و به شما گفتیم برای هر بخش بهتر است دقیقاً از کدام‌ ماده‌ها و چه روش‌هایی استفاده کنید. مشتاق هستیم بدانیم شما از چه روش‌هایی برای تمیز کردن مایکروفر خانه‌ی خود استفاده می‌کنید؟ ترفند‌های خود را با ما به اشتراک بگذارید.