۰ نفر

ترفندهای خانه داری؛ ظروف برنجی خود را برق بیاندازید

۱۰ بهمن ۱۴۰۱، ۱۳:۲۷
کد خبر: 697984
ترفندهای خانه داری؛ ظروف برنجی خود را برق بیاندازید

به مرور زمان، ظروف برنجی شما در اثر تماس پی در پی با اکسیژن، آب و دیگر مواد، دچار زنگ‌زدگی یا لکه شده و درخشش روزهای نخست خود را از دست می‌دهند.

تمیز کردن ظروف برنجی با روشی بسیار ارزان + آموزش

به گزارش اقتصاد آنلاین، خوشبختانه روش های آسان و سریعی برای برگرداندن زندگی به ظروف برنجی شما وجود دارند.

پیش از آغاز تمیز کردن و جلا دادن به ظروف برنجی از اصل بودن ظروف خود مطمئن شوید چون اگر ظروف شما اصل نباشد صدمه خواهند دید.

ظروف برنجی بیشتر به دو گروه اصلی تقسیم می شوند:

ظروف برنجی اصل 

این نوع ظروف بدنه ای کلا از جنس آلیاژ برنج دارند و پخت غذا در آنها باعث جذب روی می شود.

ظروف دارای روکش برنجی 

ظروف دارای روکش برنجی دارای بدنه ای از جنس دیگر فلزات است که روی آن ها لعابی از آلیاژ برنج کشیده شده است.

تشخیص ظروف برنج 

آهن ربا را به بدنه آن ها نزدیک کنید، اگر آهن ربـا جذب ظـرف نشود بنابراین ظـرفتان بـرنجـی اصل اسـت.

بـا یک چاقو خراش کوچکی را روی ظـرفتان به وجود بیاورید. چنانچه رنگ قسمت خراشیده شده زرد روشن بـاشد ظـرفتان بـرنجـی اسـت.

روش های تمـیز کردن ظـروف‌ بـرنجـی

ظروف برنجی

تمـیز کردن ظـرف‌ بـرنجـی بـا اسـتفاده از لیمو و نمک

- نخست ظـرف بـرنجـی را آزمایش کنید تا اطمینان پیدا کنید کـه فلز بـه کار رفته در آن بـرنج اصل اسـت.

- یک عدد لیمو ترش را از عرض نصف کنید و قدری نمک روی بـرش لیمو بریزید.

- لیموی نمکی را بـردارید و بـر روی ظـرف بـرنجـی بکشید. نمک بـه عنوان یک ساینده سبک عمل مـی کند و آب لیمو کمک مـیکند تا جرم‌های روی ظرف بـرنج برطرف شوند. بـا این شیوه همه ظـرف بـرنجـی را خوب تمـیز کنید. چنانچه ظـرف بزرگ بود، از دو نیمه لیمو ترش یا بـه قدر کافی لیمو ترش نمک پاشیده شده اسـتفاده کنید.

- بـا یک پارچه نرم و خشک همه نمک و لیمو روی ظـرف بـرنجـی را بـه خوبی تمـیز کنید. چنانچه احتیاجی بود ظـرف بـرنجـی را بـرای تمـیز کردن خوب بشویید، ولی اطمینان پیدا کنید کـه در جای مناسبی بـه خوبی خشک مـی شود.

تمیز کردن ظروف برنجی با آب گرم و صابون

می توانید مخلوط آب گرم و صابون را هم امتحان کنید!

برنج به آسانی با آب گرم و صابون تمیز می شود، بگذارید ظرف برنج یک ساعت در این مخلوط بماند و خیس بخورد ،آنگاه آن را با یک دستمال خشک تمیز کنید.

حتی می توانید از سس گوجه فرنگی نیز استفاده کنید، داسیدی که در گوجه فرنگی وجود دارد از تیره شدن ظرف برنج پیشگیری می کند.

سس را بر روی دستمال بریزید و روی ظرف برنجی بکشید و پس از چند دقیقه آن را تمیز کنید.

کچاپ روشی برای تمیز کردن ظرف های برنجی

قدری کچاپ روی یک پارچه بریزید و روی سطح ظروف برنجی خود بکشید. آنگاه با یک پارچه مرطوب و تمیز آن را پاک کنید و خشک کنید. برخی از زنان خانه دار از رب گوجه فرنگی برای این کار استفاده می کنند که همان تاثیر را خواهد داشت.

استفاده از سرکه سفید به جای لیموترش

سرکه سفید هم نوعی اسید طبیعی است و در همه منازل پیدا می شود. از سرکه سفید نیز همانند لیموترش میتوان برای پاک سازی مواد چرب استفاده کرد.

البته برای براق کردن ظروف برنج با سرکه احتیاج به قدری آرد و نمک برای درست کردن خمیر دارید.

براق کردن فلز برنج با استفاده از ماست

ماست به علت داشتن اسید لاکتیک میتواند به آسانی تیرگی و جرم را از سطح فلز پاک کند. برای اینکار نخست سطح ظرف را گرد گیری کرده و ماست تهیه کنید.

آنگاه سطح ظرف برنج را کاملا با ماست بپوشانید و صبر کنید تا کامل خشک شود. آنگاه با آب به خوبی فلز برنج را شسته و با دستمال خشک کنید. استفاده از ماست آسان ترین روش براق کردن فلز برنج است.

استفاده از آرد و سرکه سفید

یکی از بهترین شیوه های پیشنهادی استفاده از آرد و سرکه سفید است ؛ داخل یک ظرف آرد و نمک و قدری سرکه سفید بریزید تا خمیری گردد ، آنگاه این خمیر را یک ساعت روی ظرف برنجی قرار دهید تا ظرف برنجی تمیز شود. بعد خمیر را از روی همه قسمت های ظرف برنجی به خوبی پاک کنید و ظرف را کاملا خشک نمایید.

تمیز کردن ظروف برنجی با پوشش لاکی

برای تمیز کردن ظروف که با یک لایه لاکی پوشیده شده اند می توانید به محلول آب و صابون بسنده کنید. چون این لایه پوششی مراحل تمیز کردن ظروف برنجی را آسان می‌کند و از آنجایی که مانعی برای جذب چربی و گرد و خاک می باشد احتمالاً ظروف برنجی شما نیاز زیادی به شستشوی عمقی ندارند.

ولی در حالتی که سطح زیرین این لایه احتیاج به تمیز کردن داشت باید نخست این لایه لاکی را به طور کامل از بین ببرید و آنگاه اقدام به تمیز کردن کنید.

از بین بردن لایه لاکی

چنانچه در محل زندگیتان به شخصی متخصص دسترسی دارید بهتر است این کار را به آنان بسپارید ولی در حالتی که با چنین شخصی آشنایی ندارید می توانید با انجام دو شیوه زیر به آسانی مبادرت به حذف پوشش لاکی ظروف برنجی کنید.

- استفاده از مواد ویژه پاک کننده : می توانید از بازار یک پاک کننده ویژه ظروف برنجی تهیه کنید. دستورالعمل استفاده از این مواد به طور کامل همراه با محصول وجود دارد. توجه داشته باشید که این محصول یک ماده شیمیایی است و بهتر است برای استفاده از آن از دستکش و ماسک استفاده کنید.

- استفاده از  آب داغ :  این یک شیوه  خانگی و بسیار راحت است  برای انجام این شیوه کافیست ظروف برنجی را در تشت آب داغ بگذارید و پس از چند دقیقه آن را زیر آب سرد بگیرید. در قدم اول گرما سبب منبسط شدن ظرف و روکش لاکی می شود در قدم دوم با سرد شدن وقتی که ظرف منقبض شد روکش لاکی به آسانی از ظرف برنجی جدا میشود.

نکته : چنانچه با انجام این شیوه روکش لاکی به طور کامل جدا نشد می توانید برای مدت چند دقیقه ظرف برنجی را در آب بجوشانید و بعد در دمای محیط بگذارید تا سرد شود در این شیوه احتمالاً همه پوشش لاکی به آسانی جدا میشود.