۰ نفر

اسرار خانه داری؛ راه حل هایی برای پاکسازی آلودگی هوا در خانه

۲۴ آبان ۱۴۰۱، ۲۲:۳۹
کد خبر: 681532
اسرار خانه داری؛ راه حل هایی برای پاکسازی آلودگی هوا در خانه

وجود آلودگی در هوای خانه باعث بروز مشکلات خطرناکی در تنفس و سلامت بدن خواهد شد، برای رفع آلودگی هوا در خانه می توانید از روش ها و راهکار های مختلف استفاده نمایید.

روش هایی برای پاک سازی و رفع آلودگی هوای خانه

به گزارش اقتصاد آنلاین، پاکسازی آلودگی از منازل به ویژه برای کسانی که در شهرهای آلوده زندگی می کنند به یک دغدغه بزرگ تبدیل شده است، علاوه بر آلودگی هوای بیرون، عوامل مختلف دیگری وجود دارند که باعث می شوند تا هوای خانه آلوده شود. برای رفع آلودگی هوا در خانه روش ها و راهکارهای مختلفی وجود دارد که در این مطلب به معرفی این راهکارها می پردازیم.

روش های رفع آلودگی هوا در خانه

در حال حاضر تصفیه هوای خانه ها از انواع مختلف آلاینده ها به یک دغدغه مهم تبدیل شده، این دغدغه برای افرادی که در شهرهای آلوده زندگی می کنند بیشتر است. باید بدانید که پاک نگه داشتن هوای منزل خیلی ساده نیست زیرا علاوه بر آلودگی هایی که از بیرون وارد خانه می شوند، عوامل مختلفی نیز در منزل وجود دارند که باعث ایجاد آلودگی می شوند. شاید عجیب باشد که بگوییم آلودگی هوا در خانه برهی موارد بیشتر از آلودگی بیرون می شود. آلودگی های مختلفی ناشی از عواملی مانند پخت و پز، رنگ دیوارها، چوب مبلمان، پرز فرش، شوره و مو حیوانات خانگی مثل گربه و سگ، عطر و بوهای مختلف و … می توانند باعث کم شدن کیفیت هوای منزل شوند. برای رفع آلودگی هوا در خانه روش ها و راهکارهایی وجود دارند که می توانیدد از آن استفاده نمایید، شاید برخی از روش ها قطعی نباشند اما می توانند کمک زیادی به این موضوع کرده و تا حدی آلودگی ها را از بین ببرند.

آلودگی هوا در خانه

گیاهان تصفیه کننده هوا

گیاهان مختلف آپارتمانی وجود دارند که می توانند جلوه زیبایی به منزل شما ببخشند، باید بدانید که گل و گیاه علاوه بر زیبا سازی منازل خاصیت تصفیه کنندگی داشته و می توانند باعث رفع آلودگی هوا در خانه شوند. بعضی از گیاهان می توانند آلاینده های مختلف در هوا مثل دی اکسید کربن را جذب نموده و آن را به اکسیژن تبدیل نمایند. بعلاوه گیاهان تصفیه کننده هوا با ایجاد رطوبت فضای خانه را مطبوع می نمایند و خشکی هوا را کاهش خواهند داد.

استفاده از اسانس های مختلف

با وجود اسانس های مختلفی مانند دارچین، سرکه، رزماری، آویشن، لیمو، گریپ فروت، گل میخک، برگ چای و … انواع ویروس ها، قارچ ها و باکتری ها و کپک های مختلف دیگر قادر به ادامه زندگی نخواهند بود و نابود می شوند. تحقیقات انجام شده بر روی این موضوع در دانشگاه ایالتی وبر در آمریکا مشخص کرده است که اسانس های عنوان شده می توانند تا ۹۹/۹۶ درصد آلودگی های باکتریایی که در هوا وجود دارند را نابود کنند. از انواع اسانس ها می توانید با عنوان ترکیبی از مواد ضد عفونی کننده شامل برگ کاج، دارچین، آویشن، اکالیپتوس، لیمو و گریپ فروت به منظور نابودی میکروب ها و نصفیه نمودن هوا استفاده نمایید. همچنین می توانید این ترکیب را برای نفس کشیدن بهتر و پاک کردن هوا به صابون و مواد شوینده در منزل اضافه نمایید.

باز نمودن در و پنجره ها

اگر در شهر و یا روستا زندگی می کنید که هوای بیرون تمیز و بدون آلودگی می باشد می توانید با باز نمودن در و پنجره ها آلودگی هوا در خانه را به بیرون هدایت نمایید. بعلاوه استفاده از کولر نیز می تواند کمک کننده باشد و آلاینده ها را به سوی خارج از خانه هدایت نماید. اما مراقب باشد که باز نگهداشتن در و پنجره در شهرها و هوای آلوده باعث می شود تا آلاینده ها و آلودگی های خطرناکی وارد هوای منزل شوند.

حذف منابع آلوده کننده هوا

قبل از هر چیزی باید به دنبال منبع آلوده کننده در منزل باشید. سپس برای حذف آلودگی اقدام کنید. برخی از موارد که می توانند آلودگی منزل را بیشتر کنند شامل مواردی مانند دود سیگار، گرد و غبار، احتراق، رطوبت بیش از اندازه، عوامل متصاعد کننده بو و عطرهای ناخوشایند، چسب چوب، رنگ و … می شود. اگر فرد سیگاری در منزل وجود دارد از او بخواهید حداقل این کار را در حیاط در بالکن انجام دهد تا دود وارد منزل نشود، مواد موجود در توتون سیگار باعث می شود تا بیماری های تنفسی و ریوی شدید تر شوند. شما می توانید با حذف عوامل آلوده کننده آلاینده ها را در منزل از بین برده و هوا را پاکسازی کنید، هر چند حذف تمام عوامل می تواند دور از دسترس باشد.

تمیز و پاک نگه داشتن منزل

نظافت درست منزل مانند گردگیری، جارو کشیدن فرش و موکت ها، شستن و تمیز کردن سرامیک و پارکت کف خانه می توانند تا حد بالایی باعث از بین رفتن آلاینده ها در منزل شوند. و به رفع آلودگی هوا در خانه کمک کنند. با جارو کردن می توانید گرد و غبار، حشرات میکروسکوپی، باکتری ها، قارچ ها و … را که در پرزهای فرش مخفی شده اند از بین برده و نابود کنید.

استفاده از زغال فعال

می توان از زغال غهال با عنوان یک دستگاه تصفیه کننده طبیعی هوا نام برد، این روش یک روش عالی برای تصفیه هوای داخل می باشد که به آن کربن فعال نیز می گویند. زغال فعال بدون بو بوده و بسیار جذاب است که با از بین بردن آلودگی های موجود در هوا باعث تعجب می شود. همچنین می توانید در روشی دیگر برای رفع آلودگی هوا در خانه از زغال بامبو استفاده نمایید.

شستن رختخواب ها در آب داغ

ذرات گرد و خاک و غبار، عناصر سمی و غذای حیوانات خانگی در طی مدت زمانی بر روی رختخواب ها جمع می شود. این ذرات بسیار ریز بوده و در هوا معلق می شوند و شما بدون آگاهی و به راحتی آن ها را تنفس خواهید کرد. شست و شوی هفتگی یا هر ۱۰ روز زختخواب ها در آب داغ روش عالی برای از بین بردن این ذرات و بهبود کیفیت هوای خانه می باشد.

تعمیر نشتی آب و کاهش رطوبت

نشتی آب در محیط خانه باعث افزایش رطوبت و هوای مرطوب در منزل می شود و در نهایت فضای داخل خانه را به محیطی برای رشد کپک و قارچ تبدیل می کند. قارچ ها بسیار ریز بوده و می توانند به راحتی وارد بدن انسان شده و به یک مشکل مثل سرماخوردگی، سرفه مداوم و حتی عفونت های قارچ تبدیل شوند. تعمیر نشت آب باعث کاهش کپک و قارچ در منزل می شود.

نگهداری زباله ها در سطل درب دار

برای دور نگه داشتن آفات و حشرات باید زباله ها در کیسه زباله و سطل های درب دار قرار دهید، این موضوع قسمتی از مدیریت منازل می باشد که با استفاده از این روش آفت کش ها و مواد دیگر شیمیایی کمتر استفاده خواهند شد، در نهایت باعث کمتر شدن آلودگی در خانه خواهد شد و از انتشار مواد سمی زبال ها ها جلوگیری می شود.

نصب هود یا هواکش در آشپزخانه و حمام

هوای مرطوبی که در حمام و یا آشپزخانه وجود دارد باعث بیشتر شدن رشد باکتری و قارچ ها می شود. کپک های قارچی ذرات بسیار کوچکی را با خود حمل می کنند که به بدن راه یافته و بیماری های جدی را به دنبال خواهند داشد. نصب هود و هواکش در آشپزخانه به کاهش کپک ها در هوای منزل کمک خواهد کرد. در حین آشپزی دقت داشته باشید که اجاق گاز تهویه خوبی داشته باشد تا مونوکسیدکربن و هیدروکربن ها در فضای خانه پخش نشوند. این مواد سمی بوده و خطرات جدی به دنبال خواهند داشت.

استفاده از تهویه را فراموش نکنید

استفاد از مواد مختلف مانند روغن جلا، لاک ناخن و اسپری مو باید در فضای آزاد انجام گردد، مکانی که جریان هوا در آنجا باشد. در صورتی که این قبیل کارها را داخل منزل انجام می دهید باید تهویه مناسبی وجود داشته باشد، تا از آلودگی هوا و مشکلاتی که به دنبال دارد پیشگیری شود.

نابود کردن جانوران و حشرات موذی

حشرات مختلف مانند سوسک ها، مورچه ها و حیوانات موذی مانند موش می توانند در آلوده کردن محیط و همچنین آلودگی هوا تاثیر گذار باشند و بیماری های مختلف و خطرناکی را انتقال دهند.بری پیشگیری از بودن این جانوران در منزل همواره منزل خود را تمیز نگه داشته و از ریختن مواد غذایی در قسمت های مختلف خانه جلوگیری نمایید. بعلاوه سطل زباله خود را هر چند یکبار شسته و ضد عفونی نمایید. با جانواران موذی مقابله کرده و تا جای ممکن آن ها را از محیط زندگی خود حذف نمایید.

سرکه را در آب بجوشانید

برای رفع آلودگی هوا در خانه می توانید از سرکه استفاده نمایید. سرکه به خاطر داشتن خاصیت اسیدی با عنوان یک تمیز کننده طبیعی شناخته می شود، با استفاده از سرکه می توانید جرم های روی دیوارها و کف خانه را از بین ببرید. بعلاوه برای پاک نمودن هوای منزل می توانید سرکه و آب و به مدت دو ساعت با هم بجوشانید تا محیط را ضد عفونی کنند.در این مورد احتیاط نمایید و در معرض مستقیم آن قرار نگیرید زیرا برخی از شواهد حاکی از آن است که این جوشانده می تواند تاثیر منفی بر روی مغز داشته باشد.

استفاده از شمع های مومی

استفاده از شمع های موم عسل باعث رفع آلودگی هوا در خانه می شود. انواع مختلف شمع های پارافینی رایج در بازار، مواد شیمیایی مضری را از خود انتشار می دهند که می تواند به سلامت دستگاه تنفس صدمه زده و برای انسان حطر آفرین شود. ولی در مورد شمع های مومی اینگونه نیستاین شمع ها نه تنها باعث بخش آلودگی در هوا نمی شوند بلکه بلکه باعث اضافه شدن یون های منفی در هوا می شوند، این یون های منفی باعث می شوند تا بعضی از آلاینده هایی که در هوا وجود دارند با انجام یونیزاسیون نابود شوند. در زمان خرید شمع توجه داشته باشید که جنس شمع ها ۱۰۰ درصد از موم باشد.

استفاده از دستگاه های تصفیه کننده هوا

روش دیگر برای رفع آلودگی هوا در خانه استفاده از انواع مختلف دستگاه های تصفیه کننده هوا می باشد. در واقع بهترین روش برای مقابله با آلودگی های خانگی خرید یک دستگاه تصفیه مناسب می باشد. برخی از این دستگاه ها می توانند حدود ۹۹.۹/۹۷ درصد از آلاینده های موجود در هوا را از بین برده و هوا را تصفیه کنند. فیلترهای موجود در دستگاه های تصفیه کننده هوا بسیار عالی بوده و در مدت زمان کوتاهی هوای خانه را بهبود می دهند. در مورد این دستگاه ها توجه داشته باشید که فیلترها را در زمان مناسب تعیین شده تعویض نمایید.

استفاده از لامپ های نمکی

لامپ های نمکی یکی دیگر از انواع دستگاه های رفع آلودگی هوا در خانه می باشند. محصولات کریستالی نمک تمایل به کاهش دادن محرک های موجود در هوا داشته و عوامل بیماری زا و آلرژی زا را از راه کشیدن بخار آب از هوا از بین می برند. نمک صورتی یک تصفیه کننده هوا یونی طبیعی می باشد که محیط را از سموم مختلف پاک کرده و باعث خنثی سازی سموم می شود. با اضافه نمودن یک چراغ نمکی به اتاق خواب و منرل خود می توانید خیلی ساده سموم را از بین برده و محیط را نیز زیباتر سازید. لامپ های نمکی در زمان روشن شدن بیشتر از قبل باعث تصفیه هوا می شوند.

کم نمودن ریزش مو و شوره حیوانات خانگی

وجود مو و شوره حیوانات خانگی باعث شدیدتر شدن بیماری هایی مانند آسم و آلرژی های تنفسی گردد. این ذرات در هوا و یا در پرز فرش ها پراکنده می شوند و در زمان تنفس یه دستگاه تنفس وارد می شوند.به منظور کم نمودن حجم مو و شوره حیوانات باید مرتبا موهای آن ها را برس کشیده و حتما این کار را در محیط بیرون از خانه انجام دهید تا موها و شوره ها در خانه پخش نشوند. در صورتی که حیوان خانگی تان در بیرون از منزل و محیط بیرون در معرض آلودگی قرار بگیرد باید قبل از ورودش به منزل او را برس کشیده و در صورت امکان او را به خوبی بشویید.