۰ نفر

اسرار خانه داری؛ استفاده از ظروف تفلون و خطراتی که تهدیدمان می کند

۲۳ آبان ۱۴۰۱، ۴:۳۴
کد خبر: 680979
اسرار خانه داری؛ استفاده از ظروف تفلون و خطراتی که تهدیدمان می کند

با استفاده از ظروف تفلون برای اولین بار، احساس می کنیم این ظروف بهترین ظرف های موجود در بازار هستند. اما به همین دلیل شاید فهمیدن این مسئله برای مان کمی دشوار باشد که با آشپزی کردن در ظروف تفلون تا امروز به راحتی خود را در معرض مرگ قرار داده ایم!

خطر هولناک استفاده از ظروف تفلون خط و خش دار

به گزارش اقتصاد آنلاین، یک اشتباه ساده در استفاده از این ظروف می تواند خیلی ساده تر از چیزی که فکرش را می کنید سلامتی شما را به خطر بیاندازد. نکته جالب توجه این است که تعداد زیادی از ظروف و وسایل آشپزی مانند ظروف مسی وجود دارند که ما از آن ها غافل شده ایم و حتی از این موضوع بی خبریم که استفاده از بهترین مارک ظروف تفلون نیز نمی تواند از معایب آن جلوگیری کند.

معایب ظروف تفلون

تفلون چیست؟

ماده پرفلورواکتانوئیک یک اسید بسیار خطرناک در ظروف تفلون است که در اثر حرارت زیاد آزاد شده و سرطان زا بودن، یکی از اصلی ترین معایب این ماده به حساب می آید. جالب است بدانید که اصلا ماده ای به نام تفلون وجود خارجی ندارد و این نام، به یک برند خاص تعلق دارد. ماده اصلی ظروف تفلون ماده ای پلیمری به نام پلی ‌تترافلوئورواتیلن است که به اختصار آن را PTFE می نامند.

این ماده روی فلزات مختلفی را به صورت سطحی می پوشاند و زمانی که شما یک ظرف تفلون خریداری می کنید، در اصل ظرف مربوطه از فلزات دیگری ساخته شده است و لایه نچسب تیره رنگ روی آن همان پلی ‌تترافلوئورواتیلن می باشد. همان طور که اشاره شد این ماده به خودی خود هیچ خطری ندارد مگر آن که یکی از دو اتفاق زیر برای آن بیافتد:

1- بالا رفتن دمای ظروف تفلون:

ظروف تفلون

طبق تحقیقات بسیار گسترده بر روی ظروف تفلون این مسئله به اثبات رسیده است که دمای این ظروف اگر از حد مشخصی فراتر برود، به دلیل واکنش های شیمیایی غیر قابل کنترل برخی از سموم و گازهای خطرناک ایجاد می شوند که خیلی ساده پرندگان را از پای در میاورند و برای سلامتی انسان نیز در طولانی مدت مشکلاتی از جمله ابتلا به سرطان و مشکلات تنفسی را به همراه خواهند داشت.

2- ورود مواد تفلون به بدن انسان:

شاید از بین تمام معیاب ظروف تفلون، بدترین و خطرناک ترین آن ها جدا شدن این ماده نچسب آن از کف ظروف و وارد شدن به بدن انسان باشد. زمانی که مواد تشکیل دهنده ظروف تفلون از این ظروف جدا شده و وارد غذای انسان می شوند، خطر ابتلا به انواع سرطان از جمله سرطان سینه، سرطان پروستات و سرطان کبد به شدت بالا رفته و در مواردی باعث جهش ژنتیکی نیز می گردد.

آیا بازسازی ظروف تفلون مضر است؟

در پاسخ به این سوال باید گفت، همان طور که اشاره شده استفاده از بهترین مارک ظروف تفلون نیز می تواند خطرات بسیار زیادی به همراه داشته باشد. حال اگر عمر طبیعی این ظروف به پایان رسیده باشد و قصد بازسازی ظروف تفلون را داشته باشیم؛ در واقع این خطرات چندین برابر بیشتر ما را تهدید خواهد کرد.

معایب تفلون

با وجود اطلاعات دقیقی که در مورد معایب ظروف تفلون در اختیار شما قرار داده شد، تقریبا استفاده از این ظرف ها کاری غیر عاقلانه و غیر منطقی به نظر می رسد. پس برای آشپزی از چه ظروفی استفاده کنیم تا ضمن حفظ سلامتی، مزایای فراوانی نیز برای مان به همراه داشته باشد؟ ظروف مسی، ظروف چدنی یا ظروف گرانیتی؛ کدام یک برای آشپزی مناسب ترند؟ پاسخ این سوال بدون تردید استفاده از ظروف مسی می باشد. ظروف بی نظیری که نه تنها سلامتی افراد را تضمین می کنند، بلکه فواید فراوانی دارند که در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم.