۰ نفر

بهترین روش برای تمیز کردن دیوار رنگ روغن

۱۲ آبان ۱۴۰۱، ۱۸:۲۳
کد خبر: 678624
بهترین روش برای تمیز کردن دیوار رنگ روغن

نحوه و روش تمیز کردن دیوار رنگ روغن را بیان خواهیم نمود و خواهیم آموخت که چگونه دیوار رنگ روغنی را تمیز کنیم؟. با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

محلول عالی برای تمیز کردن دیوارهای رنگ روغنی و پلاستیکی

به گزارش اقتصاد آنلاین، تمیز بودن دیوارها جلوه خاصی به منزل و چیدمان آن می‌دهد، معمولاً افراد به طور منظم کف خانه، مبلمان و لوازم را تمیز می‌کنند اما کمتر پیش می‌آید که به تمیز کردن دیوار ها بپردازند زیرا فکر می‌کنند که باید کمتر دیوارها را لمس کنند اما دیوارها مانند کف زمین می‌باشند و هر از چند گاهی نیاز به تمیز کردن دارند. البته که خاصیت انواع رنگ‌های دیوار با یکدیگر متفاوت است. تمیز کردن دیوارها به دلیل مساحت زیاد و ارتفاع بالای آن، همیشه کار سختی است. ولی به هر حال حداقل سالی یک بار را باید به تمیز کردن تمامی دیوارها و سقف اختصاص داد. اگر چه گرد و خاک و دوده را نمی‌توان هر روز تمیز کرد؛ ولی به شما توصیه می‌کنم همواره لکه‌هایی که روی دیوار و به خصوص اطراف کلید و پریزها به چشم می‌خورند را تمیز کنید تا برای تمیز کردن اساسی دیوارها کار شما ساده‌تر شود.

پیش از شروع به کار روی سطح کوچکی از دیوار که در معرض دید نیست، محلول مورد نظرتان را امتحان کنید تا مطمئن شوید به رنگ دیوار آسیب نمی‌رساند.

دیوارهای منزل همیشه در معرض آسیب و آلودگی هستند، مثل دود سیگار و قلیان که لایه‌ای از چربی و سیاهی بر روی سطوح باقی می‌گذارد. آلودگی محیط‌های شهری و گرد و غباری که از پنجره‌ها وارد خانه می‌شود. اگر شما جز آن دسته از خانواده‌های بچه دار هستید بنابراین حتماً یکی دوبار با حضور لکه‌هایی مثل مداد و جوهر یا اثر انگشت روی دیوارهای خود رو به رو شدید، برای تمیز کردن دیوارها شما می‌توانید از راه‌های گوناگون استفاده کنید و یکی از متداول‌ترین راه‌های آن شستن دیوارها با آب، مواد شوینده و محلول‌های شیمیایی است.

تمیز کردن دیوار

بهترین راهکارها برای تمیز کردن دیوار خانه

در تمیز کردن خانه، تمیز کردن دیوار یکی از سخت‌ترین اقدامات است و اکثر افراد پس از اتمام خانه تکانی، تمیز کردن دیوار را نادیده می‌گیرند. در نتیجه دیوار اتاق یا خانه به مرور زمان سیاه و کثیف‌تر می‌شود و هر چه دیوار کثیف‌تر شود، تمیز کردن آن دشوارتر می‌شود.

7 نکته برای تمیز کردن دیوار

قبل از هر کاری تعدادی روزنامه یا کارتون زیره دیواری که قصده تمیز کردن آن را دارید بیاندازید. در حین تمیز کردن دیوارها ممکن است آب و یا مواد شوینده روی زمین بریزند و ایجاد لک کنند.

دیوار را از بالا به پایین تمیز کنید، چرا که گرد و خاک و دوده به پایین کشیده می‌شود و تمیز کردن آن ساده‌تر می‌گردد.

برای تمیز کردن دیوار ها همیشه از دو سطل استفاده کنید یکی حاوی آب خالص و دیگری مخلوط آب و مواد شوینده تا بالافاصله بعد از شستن دیوارها، با آب تمیز از سطل دیگر آب کف ها از روی دیوار پاک کنید.

تمام تابلو یا تزئینات روی دیوار را بردارید و هر وسیله نزدیک دیوار، همچون مبلمان را دور کنید.

پنجره‌های خانه یا اتاق را باز کنید تا دوده و گرد و غبار در خانه باقی نماند.

معمولاً دیوار خانه از دود سیگار یا آلودگی هوا سیاه می‌شود. به منظور پاک کردن دوده می‌توانید از بخارشوی استفاده کنید.

دقت شود کلید پریزها از آب دور نگه دارید، کلید پریز هم یکی از مرکزهای آلودگی است که می‌توانید با یک فازمتر باز کنید و بشورید.

بخارشوها یکی از ساده‌ترین روش‌های پاک کردن دیوارهاست اما دقت داشته باشید که دمای آب خیلی بالا نباشد چرا که می‌تواند رنگ دیوار را کاملاً خراب کند و از بین ببرد.

نحوه تمیز کردن دیوار رنگ روغن

تمیز کردن دیوار رنگ روغن، راحت‌تر از دیوارهای دیگر است. معمولاً جنس این دیوار چرب یا براق به نظر می‌رسد و شما می‌توانید در مدت زمان معیینی دیوار رنگ روغنی را تمیز کنید و در نهایت شاهد یک دیوار عاری از هرگونه آلودگی و سیاهی باشید.

به منظور پاک کردن دیوار رنگ روغن به دو دستمال تمیز نخی، یک سطل آب ولرم و مقداری مایع ظرفشویی نیازی دارید. مایع ظرفشویی را داخل سطل آب بریزید و هم بزنید تا ترکیب مورد نظر به دست آید. سپس یکی از دستمال‌های تمیز را آغشته به محلول آب و مایع ظرفشویی کنید و آن را به دیوار بکشید.

این کار را می‌توانید با یک اسفنج تمیز نیز انجام دهید. سپس با دستمال خشک و تمیز، دیوار کفی را خشک کنید. به یاد داشته باشید که دستمالتان پرز ندهد و رد دستمال روی دیوار باقی نماند. زیرا ممکن است رد دستمال، دیوار را کثیف‌تر جلوه دهد.

در صورتی که نمی‌خواهید از مواد شیمیایی استفاده کنید، می‌توانید مقداری سرکه سفید را با آب ولرم مخلوط کنید. عدم استفاده از مواد شیمیایی به سلامت شما و حفظ محیط زیست کمک بسزایی می‌کنند، همچنین سرکه سفید باعث حساسیت نمی‌شود.

در صورتی که نمی‌خواهید از هیچ گونه ماده اضافی به غیر از آب برای پاک کردن دیوار استفاده کنید، بخارشوی کار شما را ساده می‌کند. نحوه کار بخارشوی به این صورت است که دستگاه آب را داغ می‌کند و بخار حاصل از آن و حوله‌ای که روی دستگاه قرار دارد، دیوار را از دوده و لکه پاک می‌کند.

به منظور پاک کردن لکه مداد رنگی، مداد شمعی یا گواش می‌توانید مقداری خمیر دندان را روی لکه بکشید. سپس پس از چند دقیقه آن را با یک دستمال خشک، پاک کنید. همچنین جوش شیرین نیز تأثیر بسزایی در پاک کردن این گونه لکه‌ها دارید.

لکه‌های مداد آرایشی یا مداد شمعی را با پنبه آغشته به روغن بچه پاک کنید

مقداری جوش شیرین را با مقدار کمی آب مخلوط کنید تا خمیر جوش شیرین حاصل شود. خمیر جوش شیرین را دقایقی روی لکه قرار دهید تا لکه پاک شود. خمیر را با یک دستمال مرطوب و سپس دستمال خشک پاک کنید.

به منظور پاک کردن لکه جوهر خودکار روی دیوار رنگ روغن، می‌توانید از الکل سفید استفاده کنید. الکل سفید یکی از پاک‌کننده‌های مناسب لکه جوهر روی دیوار رنگ روغن محسوب می‌شود. در صورتی که لکه جوهر روی دیوار پاک نشد، این مراحل را دوباره امتحان کنید.

شوره و سفیدک به وجود آمده بر روی دیوارهای رنگ روغن را می‌توان با مالش دادن یک قطعه لیموترش یا دستمال آغشته به سرکه روی سطح مورد نظر نابود کرد.

توجه داشته باشید که رنگ‌های روغنی پس از گذشت زمان به نوعی با هوا اکسید شده و رنگ دیوار ما تیره‌تر و یا می گوییم رنگ دیوار سیرتر شده،

این امر اجتناب ناپذیر است و گذرزمان سبب تغییر رنگ دیوارهای روغنی ما می‌شود.

روش دیگر تمیز کردن دیوار رنگ روغن

یک سطل آب گرم را با دقت با نصف پیمانه بوراکس (Borax) و نصف قاشق مرباخوری مایع ظرفشویی به همراه یک قاشق غذاخوری آمونیاک ترکیب کنید تا محلول تمیز کردن لکه از دیوارهای رنگ روغنی آماده شود.

نکته‌ی مهم: حین استفاده از محلول حتماً دستکش بپوشید.

تمیز کردن دیوار گچی

در بسیاری از طراحی‌های مدرن اروپایی، دیوار را رنگ نمی‌کنند و گچ دیوار بدون هیچ عایقی، خالص باقی می‌ماند. تمیز کردن دیوار گچی سخت‌تر از دیوارهای دیگر است. توصیه می‌کنیم هرگز برای تمیز کردن دیوار گچی از آب و مواد شوینده استفاده نکنید.

از این رو هفته‌ای یک بار گرد و خاک دیوار را با یک دستمال خشک پاک کنید. در صورتی که می‌خواهید دیوار گچی تمیز شود، مقداری کمی دستمال را نم کنید و دیوار را از لکه و دوده پاک کنید. البته این کار باید با دقت انجام شود تا آسیبی به دیوار وارد نشود. دیوار گچی، بخصوص دیواری که هیچ رنگی روی آن ندارد معمولاً گرد و خاک را خیلی سریع‌تر به خود جذب می‌کند. گردگیری هفتگی این نوع دیوار می‌تواند کمک کند تا هنگام شستشوی دیوار با دشواری‌های کمتری مواجه شوید. اما معمولاً گرد و غبار موجب دو رنگ شدن این نوع دیوار می‌شود بنابراین شاید لازم باشد برای شستن دیوار گچی از مایع سفید کننده کمک بگیرید. برای این کار یک سطل آب خنک را با ۱ و ½ پیمانه وایتکس یا مایع سفید کننده ترکیب کنید. یک اسفنج تمیز و خشک را به این محلول آغشته کرده و به روی دیوار بکشید. سپس با یک دستمال خشک آن را خشک کنید.

هنگام شستشوی دیوار، در نقاطی که پریز برق وجود دارد دقت بیشتری داشته باشید تا بر حسب اتفاق دچار برق گرفتگی نشوید.

پاک کردن لکه‌های ماژیک از روی دیوار گچی

بلافاصله آثار ماژیک را با یک دستمال مرطوب تمیز کنید. سپس اسپری مو را روی محل مربوطه ریخته و با یک دستمال نرم آن را تمیز کنید و این کار را تا تمیز شدن کامل لکه ادامه دهید.

در صورتی که لکه پاک نشود مقداری خمیر دندان روی لکه قرار داده و بگذارید که برای ده دقیقه بماند. بعد از گذشت ده دقیقه خمیر دندان را پاک کنید. مشاهده خواهید کرد که هیچ اثری از لکه باقی نخواهد ماند.

تمیز کردن دیوار رنگ پلاستیک

رنگ پلاستیک باید از لاتکس تهیه شده باشد و قابلیت شستشو و کهنه مرطوب کشیدن داشته باشد ولی از آنجایی که این رنگ بر خلاف رنگ روغن کاملاً سطحی فلات و غیر روان تولید می‌کند مناسب برای شستشو نبوده و اکثر از یک کیفیت پایین‌تر این رنگ استفاده می‌شود که به نیمه پلاستیک معروف هست

ولی در کل این رنگ بیشتر مناسب سقفها بوده و برای مکانهایی که از دسترس دور است مناسب می‌باشد و در کیفیت استاندارد، نیمه پلاستیک درجه یک، نیمه پلاستیک درجه ۲ و متاسفانه این نیمه پلاستیک‌ها تا درجه ۲۰ هم ادامه داره. روی همین اصل در قیمت گذاری‌ها کار مرغوب با نیمه پلاستیک درجه یک مد نظر می‌باشد و حتماً از نوع رنگی که خریداری یا اجرا می‌کنید مطمئن شوید که کیفیت مطلوب را دارا باشد. شاید بسیار شنیده باشید که در تبلیغات گوناگون مدعی می‌شوند که رنگ پلاستیک قابل شست و شو است اما باید بگوییم عموماً رنگ‌های پلاستیک غیر قابل شست و شو هستند و اگر آنها را بشویید، ظاهری نامناسب به خود می‌گیرند و کاملاً از ظاهر اولیه خود دور می‌مانند.

به همین دلیل است که عموماً رنگ پلاستیک را برای بخش‌هایی چون سقف مورد استفاده قرار می‌دهند زیرا دور از دسترس بوده و کمتر دچار آلودگی‌های معمول می‌شود.

یکی از مواردی که در خصوص رنگ پلاستیک باید بدانید این است که رنگ پلاستیک آب را به خود جذب می‌کند چون حلال آن آب است و اگر شما با آب آن را تمیز نمایید، باعث می‌شوید سریع چروک شود و زیبایی خود را تمام و کمال از دست بدهد.

از همین رو به شما پیشنهاد می‌کنیم برای آن که دیوار یا سقف رنگ پلاستیک شما کثیف نشود، هر هفته یک بار آن را با دستمال کاملاً خشک غبار روبی کنید تا دوده، آلودگی و غبار به خورد آن نرود و پیش از لک شدن از آن دور شود. با این کار هم دیوار رنگ پلاستیک را تمیز کرده‌اید و هم به آن آسیبی نرسانده‌اید. گزینه دیگر برای گرد گیری آن استفاده از جارو است.

تمیز کردن دیوارهای رنگ پلاستیک: این رنگ به طور 100 درصد قابل شستشو نیست و بیشتر برای سقف‌ها از آن استفاده می‌شود.

تمیز کردن دیوار رنگ روغن: سرکه سفید، مایع ظرفشویی، جرم گیر، تمیز کننده‌های چند منظوره، شوینده‌های مخصوص

تمیز کردن دیوار گچی: مایع سفید کننده همچون آب ژاولید.