۰ نفر

مراقب برنج های تقلبی پلاستیکی باشید! + راه های تشخیص

۱۷ مهر ۱۴۰۱، ۱۸:۲۹
کد خبر: 672830
مراقب برنج های تقلبی پلاستیکی باشید! + راه های تشخیص

امروزه در دنیای بی‌رحم تجارت و معاملات پولی، ترفندها و کلاه‌برداری‌های حرفه‌ای نیز امکان‌پذیر است. سوداگران تجارت حتی به سلامت انسان‌ها نیز رحم نمی‌کنند و دستی در تولید و عرضه مواد‌غذایی و خوراکی برده‌اند.

راه ساده برای تشخیص برنج تقلبی حاوی پلاستیک

به گزارش اقتصاد آنلاین، یکی از مواد غذایی پرمصرف در جهان برنج است که در گروه غلات قرار دارد. در این مقاله به تجارت کثیف برنج تقلبی اشاره می‌کنیم و روش تشخیص برنج پلاستیکی را توضیح می‌دهیم. سعی کنید قبل از خرید هر‌گونه مواد غذایی از جمله برنج آگاهی خود را ارتقا‌ داده که بتوانید شناسایی برنج تقلبی از برنج اصل را انجام دهید.

در تشخیص برنج ایرانی از خارجی اقدامات زیادی برای تمایز این دو وجود دارد. اما برای تشخیص برنج تقلبی حاوی پلاستیک چه کنیم؟ مهم‌ترین راهکار برای شناسایی برنج تقلبی چیست؟

اگر مقداری از انواع برنج‌های ایرانی را بو کنید، متوجه ایرانی‌بودن یا نوع خارجی آن می‌شوید. در برنج‌های اصیل ایرانی، عطری به مشام می‌رسد که از برنج خارجی تمایز یافته ‌است.در تفکیک این دو برنج یکی از ترفند‌های فروشندگان مخلوط‌کردن برنج ایرانی با خارجی است. اما چگونه متوجه شویم چیزی که مصرف می‌کنیم پلاستیکی است یا خیر؟ در ادامه به روش تشخیص برنج پلاستیکی اشاره می‌کنیم.

چند روش تشخیص برنج پلاستیکی

برنج پخته

زندگی در دنیای امروز با وجود فناوری‌های پیشرفته و ترفند در معاملات پولی و مالی ترس و دلهره را به جان انسان می‌اندازد. اما استرس به خود راه ندهید! باید همگام با ترفندها و تقلب، باید علم و اطلاعات خود را افزایش دهیم و هوشیارانه خرید کنیم. به‌طور حتم دیده‌اید که برخی از برنج‌‌ها زیادی قد ‌کشیده‌اند و غیرطبیعی به ‌نظر می‌رسند. شاید بتوان به لحاظ ظاهری روی برخی ویژگی‌های برنج ایرانی و خارجی تمرکز کرد و با کمی دقت متوجه برخی نکات ظریف می شوید.

انواع برنج پلاستیکی با استفاده از نشاسته برنج یا سیب زمینی، اسانس و مقداری پلاستیک آنقدر تمیز و درست به‌ عمل آمده‌اند که تمام ایرادات ظاهری برنج‌ها اصلاح‌ شده و به این سادگی و از روی ظاهر نمی‌توان در تشخیص برنج تقلبی حاوی پلاستیک نظر داد. تمام برنج‌های پلاستیکی وارداتی هستند و مصرف پلاستیک خطرات بسیاری برای سلامت انسان به‌همراه دارد. قبل از اقدام به خرید برای شناسایی برنج تقلبی از متدهای زیر بهره بگیرید:

شیوه امتحان کردن در کاسه آب

به یاد دارید تستی برای آزمایش تخم مرغ سالم از فاسد وجود داشت و آن انداختن تخم مرغ در کاسه آب بود. حالا توصیه می‌کنیم برای تشخیص برنج تقلبی حاوی پلاستیک مقداری از برنج را درون کاسه‌ای آب بریزید.

این روش تشخیص برنج پلاستیکی ساده‌ترین شیوه است. چنانچه دانه‌های برنج روی آب شناور ماندند، شک نکنید که برنج حاوی درصدی پلاستیک است. برنج‌های اصل و در کف ظرف ته‌نشین می‌شوند.

روش آتش زدن

همیشه این‌گونه است که اجناس تقلبی با کلی فکر و برنامه‌ریزی وارد بازار مصرف می‌شود و پس از مدت کوتاهی کارشناسان و افراد خبره روش‌هایی جهت تشخیص آن کشف می‌کنند. یک روش تشخیص برنج پلاستیکی آتش زدن دانه‌های برنج است. شناسایی برنج تقلبی به این صورت است که دانه‌های برنج اصل در آتش پخته می‌شوند در صورتی که برنج تقلبی حاوی پلاستیک در آتش می‌سوزد و شعله‌ور می‌شود.

روش کوبیدن برنج

کمی‌ از برنج اصل را در ظرفی بریزید و با‌ هاون بکوبید به طور قطع دانه‌های ریز برنج یا همان برنج آرد‌شده را مشاهده خواهید کرد. در حالی که برنج پلاستیکی به سادگی له نمی‌شود و به صورت پودری و آرد تبدیل نمی‌شود.

شیوه کپک زدن

در دو کاسه به صورت جداگانه آب بریزید و مقداری از برنج اصل و تقلبی را در آن بریزید. برنج اصل پس از چند روز به سادگی کپک می‌زند و دچار فساد و ترش‌شدن می‌شود.

در روش تشخیص برنج پلاستیکی یک راه دیگر پختن برنج است. مقداری از برنج را بپزید و در ظرفی مناسب چند روز در هوای آزاد قرار داهید. اتفاقی که برای برنج اصل می‌افتد، فرایند کپک‌زدگی است در حالی که برنج پلاستیکی تغییری نمی‌کند.

خوب است در کنار شناسایی برنج تقلبی از مشخصه‌های برنج ایرانی و خارجی اطلاع داشته باشیم که تمیز‌دادن آنها از برنج تقلبی و مصنوعی ساده‌تر باشد. در ادامه به برخی ویژگی‌های هر دو برنج به تفکیک می‌پردازیم.

ویژگی‌های شاخص برنج اصل ایرانی

در طرز پخت برنج ایرانی نقاط قوتی در برنج مشاهده می‌شود که قابل مقایسه با انواع خارجی نیست. مشخصات برنج‌های ایرانی در موارد زیر مشخص شده است. در روش تشخیص برنج پلاستیکی این ویژگی‌ها را در برنج تقلبی مشاهده نخواهید‌کرد.

برنج‌های ایرانی قدی استاندارد دارند و بیش از اندازه ری نمی‌کنند و حجیم نمی‌شوند.

برنج ایرانی عطروبوی منحصربه‌فردی دارد. با عطر دل‌انگیز برنج ایرانی به کیفیت و مرغوبیت آن پی ‌می‌برید.

یک راه تشخیص برنج اصل ایرانی پخت آن است انواع برنج ایرانی خوش‌پخت هستند.

طعم و مزه برنج ایرانی لذتی وصف‌ناشدنی دارد. با خوردن برنج ایرانی متوجه اصل بودن طعم ناب آن خواهید ‌شد.

برنج‌های ایرانی به رنگ ‌سفید یا شیری‌رنگ هستند.

برنج ایرانی در مقایسه با نوع خارجی خوش‌پخت‌تر نیز هست.

آزمایشات ثابت کرده که مواد مغذی و ویتامین‌های برنج ایرانی از انواع برنج خارجی بالاتر است.

برنج ایرانی به صورت طبیعی و ارگانیک کشت می‌شود و فاقد هر‌گونه مواد افزودنی است.

ویژگی‌های شاخص برنج اصل خارجی

در ایران زمین انواع زیادی از برنج‌های خارجی وارداتی وجود دارد که برخی از ویژگی‌های مشترک بین آنها را در ادامه می‌آوریم. در روش تشخیص برنج پلاستیکی خوب است که شاخصه‌های بارز برنج خارجی را نیز بدانید.

برنج‌های خارجی به لحاظ رنگ تیره‌تر از برنج ایرانی هستند. به لحاظ ظاهری در مقایسه این اقلام با نوع ایرانی رنگی کدرتر دارند.

برنج خارجی خیلی زود شفته نمی‌شود و همچنین دانه‌های برنج در اثر استفاده از آب‌ زیاد وا نمی‌رود.

تفاوت برنج ایرانی و خارجی ارزش‌غذایی آنهاست. ارزش تغذیه‌ای نوع خارجی کمتر از نوع ایرانی است. البته در شناسایی برنج تقلبی باید گفت مصرف برنج خارجی به‌مراتب ضررهای کمتری از برنج پلاستیکی دارد.

زمان نگهداری از برنج خارجی طولانی‌تر است. این برنج کمتر دچار آفت و شپش مخصوص برنج می‌شود.

برنج خارجی ظاهری زیبا، بلند، کشیده و یکدست دارد.

برنج خارجی قیمت پایین‌تری نسبت به انواع برنج‌های مرغوب ایرانی دارند.

سخن آخر

با وجود تمام این مشخصه‌ها پیرامون برنج خارجی و ایرانی باز هم تشخیص برنج ایرانی از خارجی دشوار است. در حال حاضر دغدغه افراد تشخیص برنج تقلبی حاوی پلاستیک است که آن هم به مدد روش‌هایی که ذکر شد، تا حدود زیادی می‌توان از خرید آن امتناع ورزید. اگر به لحاظ مشاهده ظاهری نتوانستید از اصل بودن برنج اطمینان حاصل کنید، کمی ‌فرصت بگذارید و یکی از ساده‌ترین روش‌ تشخیص برنج پلاستیکی را امتحان کنید.