۰ نفر

آمار غیرقابل باور از ساختمان های ناایمن در تهران

۹ اسفند ۱۴۰۱، ۲۲:۵۷
کد خبر: 703933
آمار غیرقابل باور از ساختمان های ناایمن در تهران

معاون پیشگیری و حفاظت از حریق سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران از ارائه دستورالعمل ایمنی به ۳۳ هزار ساختمان در پایتخت خبر داد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، کامران عبدولی در همایش ایمن سازی ساختمان های پر خطر شهر تهران با حضور شهرداران مناطق و نواحی شهرداری که در محل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران برگزار شد، گفت: این همایش در چندین محور با موضوعاتی نظیر بررسی موضوعات قانونی و فرآیند پیگیری ایمن سازی ساختمان های ناایمن، گزارش عملکرد شهرداران نواحی مناطق در موضوعات ایمنی، گزارش عملکرد کمیته ایمنی در نواحی شهرداران، بررسی و ارائه راهکار مناسب جهت کاهش حریق‌های فضاهای شهری برگزار شد.

وی افزود: سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران براساس وظیفه ذاتی خود چند سالی است که موضوع ایمنی ساختمان ها را به صورت جدی پیگیری می‌کند و ساختمان‌های ناایمن را شناسایی کرده که تاکنون ۳۳ هزار ساختمان شناسایی و دستورالعمل‌های ایمنی را دریافت کرده‌اند.

عبدولی ادامه داد:  ساختمان هایی که ضوابط ایمنی و آتش نشانی را اجرا کرده و ناایمنی‌ها را برطرف کرده اند از لیست ساختمان های پرخطر خارج می شوند و در غیر اینصورت دستور قضایی برای پلمب یا قطع انشعابات و... و. اتخاذ خواهد شد.

وجود ۱۱ هزار ساختمان پرخطر در تهران

وی با بیان اینکه پس از ساختمان‌های بحرانی به ساختمان‌های پر خطر می‌رسیم که تعداد آنها بیش از ۱۱ هزار ساختمان است، گفت:  شهرداری و آتش نشانی باید به همکاری یکدیگر به صورت میدانی عمل کند و شهرداران نواحی به صورت ناحیه به ناحیه باید کمیته ایمنی تشکیل دهند و ساختمان های ناایمن و پر خطر را شناسایی و خود به آنها رسیدگی کنند. با توجه به اینکه شهرداری قدرت اجرایی دارد باید در صورت عدم توجه مالکان پرونده قضایی برای آنها صادر شود.

معاون پیشگیری و حفاظت از حریق سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران خاطرنشان کرد: آمار بسیاری از آتش سوزی‌ها را فضاهای بیرونی شامل فضای سبز، معابر و... به خود اختصاص داده است که انتظار می‌رود با تاکید کمیته ایمنی شورای شهر، شهرداران نواحی اقدامات لازم را برای ساماندهی، جمع آوری زباله‌ها، پاکسازی معابر و فضای سبز و ... در دستورکار خود قرار دهند.

وی افزود: همچنین انتظار می رود با همکاری شهرداران مناطق و نواحی با سازمان آتش‌نشانی ناایمنی‌های موجود در پارک‌ها و فضای سبز، نبود منابع آبی در جنگل ها و مراتع برای استفاده آتش‌نشانی هنگام بروز آتش سوزی، وجود پرتگاه ها و چاه ها رفع شود.

عبدولی با اشاره به اهمیت پیگیری موضوعات ناایمنی خاطرنشان کرد: در نواحی شهرداری وظایف پیمانکاران باید به وضوح ابلاغ شود و واحد HSE فعال شود و موضوع عدم دپوی زباله در سطح شهر، تعیین تکلیف فضاهای متروکه که محل تجمع متکدیان است و هزینه‌های زیادی را هنگام بروز آتش سوزی برای آتش نشانی تهران به همراه دارد در دستور کار قرار گیرد تا بتوانیم شیب حوادث را کاهش دهیم.

وی در پایان گفت: لازم است نواحی شهرداری به آموزش شهروندی، پلاک ایمنی و ارزیابی عملکرد و تشکیل کمیته ایمنی توجه داشته باشند تا با همکاری یکدیگر شاهد کاهش آمار حوادث و آتش‌سوزی‌ها باشیم.