۰ نفر

اقدام جدید ترکیه پس از زلزله ۷.۷ ریشتری در این کشور

۶ اسفند ۱۴۰۱، ۲۰:۰۲
کد خبر: 703274
اقدام جدید ترکیه پس از زلزله ۷.۷ ریشتری در این کشور

وزیر دادگستری ترکیه از دستگیری ۱۸۴ پیمانکار ساختمانی مناطق زلزله زده ۱۱ استان جنوبی این کشور خبر داد و اعلام کرد که این افراد به اتهام کوتاهی در انجام تعهدات و وظایف قانونی و نیز احداث ساختمان غیرمقاوم دستگیر شده‌اند.

به گزراش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، بکیر بوزداغ روز شنبه در مصاحبه با خبرنگاران با اشاره به تداوم بررسی کارشناسی کیفیت اجرای تعهدات قانونی پیمانکاران و مهندسان در بناهای تخریب شده و آسیب دیده از زلزله اخیر ترکیه گفت: مراحل قانونی بررسی پرونده و کشف ادله در خصوص ۶۱۲ پیمانکار و فرد مظنون دیگر نیز ادامه دارد.

وی با بیان این که ۷۹ نفر از دستگیرشدگان پیمانکار، ۷۴ نفر ناظر ساختمان، ۱۳ نفر مالک ساختمان و ۱۸ نفر نیز در حال تغییر در بنای ساختمان بوده‌اند، تاکید کرد: همه کسانی که در احداث و تحویل ساختمان غیرمقاوم به شهروندان نقش داشته‌اند، به شدت مجازات خواهند شد.

وزیر دادگستری ترکیه تعداد موارد سرقت در مناطق زلزله زده ترکیه را نیز چهار مورد اعلام کرد و گفت: در این مورد چهار نفر دستگیر شده و اطلاعاتی که در مورد غارت اموال به دست مردم منعکس شده، بی‌اساس است.

وی با بیان اینکه پیامدهای فاجعه زلزله نشان داد که قوانین جزایی و سایر قوانین ترکیه باید به طور قابل توجهی بازنگری شود، اظهار کرد: در خصوص مواردی که با جان مردم در ارتباط است، باید مجازات‌های کیفری تشدید شود و امیدوارم که این موضوع در دستور کار مجلس ملی بزرگ ترکیه قرار گیرد.

۲۷۳ هزار واحد مسکونی در مناطق زلزله زده ترکیه احداث می‌شود

وزیر شهرسازی، محیط زیست و تغییرات اقلیم ترکیه نیز امروز اعلام کرد که ۲۰۰ هزار واحد مسکونی تخریب شده در شهرها و ۷۳ هزار واحد مسکونی نیز در روستاهای مناطق زلزله زده جنوب ترکیه در مدت یک سال احداث شده و تحویل ساکنان می شود.

مراد کوروم اضافه کرد: زلزله ترکیه به ۳۱۶ هزار ساختمان شامل ۵۳۴ هزار واحد مستقل آسیب جدی زده به طوری که ۱۷۳ هزار ساختمان به شدت آسیب دیده، باید به صورت فوری تخریب و بازسازی شود.

وی تاکید کرد: ساختمان‌های جدید در مناطق دور از گسل و در طبقات کم احداث شده و در فرایند ساخت نیز استانداردهای ساخت و ساز با قوت بیشتر اعمال خواهد شد.

زلزله ۷.۷ و ۷.۶ ریشتری روز ۶ فوریه ۲۰۲۳ برابر با ۱۷ بهمن ماه ۱۴۰۱ ترکیه که تاکنون جان ۴۴ هزار و ۲۱۸ نفر را در جنوب ترکیه گرفته، علاوه بر تلفات جانی زیاد، خسارت‌های مالی سنگینی نیز بر پیکره اقتصاد در این دو کشور بر جای گذاشته است.

هنوز ابعاد و عمق خسارت اقتصادی زلزله ترکیه به طور کامل مشخص نشده و کارشناسان در حال برآورد میزان خسارت وارده هستند و به علت گستردگی محل وقوع زلزله و خسارت سنگین در ۱۱ استان این کشور، تعیین خسارت دقیق این فاجعه کمی زمان‌بر خواهد بود.

هر چند که خسارت دقیق این زلزله که از آن به عنوان "فاجعه قرن" یاد می‌شود، هنوز مشخص نشده؛ ولی برخی نهادهای اقتصادی برآوردهای خود را از میزان خسارت این زلزله اعلام کرده و مدعی هستند که اقتصاد ترکیه به سختی می‌تواند از زیر بار خسارت این رویداد کمر راست کند.

روزنامه دیلی صباح ترکیه چند روز پیش زیان وارده به اقتصاد این کشور در پی زلزله اخیر را ۸۴.۱ میلیارد دلار برآورد و اعلام کرد که خسارت ساختمان‌های مسکونی ۷۰.۸ میلیارد دلار، خسارت به درآمد ملی ترکیه ۱۰.۴ میلیارد دلار و زیان وارده به نیروی کار نیز حدود ۲.۹ میلیارد دلار است.