۰ نفر

گنج ۲ هزار ساله ای که در یک حمام پیدا شد + عکس

۲۷ بهمن ۱۴۰۱، ۱۱:۰۵
کد خبر: 701642
 گنج ۲ هزار ساله ای که در یک حمام پیدا شد + عکس

مجموعه‌ای از سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی در یک حمام رومی ۲۰۰۰ساله در انگلستان کشف شد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از رکنا، باستان‌شناسان اخیراً مجموعه‌ای از سنگ‌های قیمتی ۲۰۰۰ساله را کشف کردند که زهکشی یک حمام رومی را مسدود کرده بود.

در این یافته که در انگستان محقق شد، ۳۰ سنگ حکاکی شده قیمیتی و نیمه قیمتی بدست آمد که احتمال داده می‌شود توسط حمام‌کنندگان در قرن دوم و سوم پس از میلاد به این مکان آورده و سهوا به درون آب افتاده است. این احتمال وجود دارد که به دلیل گرما و حرارت حمام، موم یا چسبی که این سنگ‌ها را به زیورآلات یا انگشترها می‌چسباند جدا شده و به همین جهت این سنگ‌ها افتاده باشند.

این سنگ‌ها حکاکی شده هستند و اندازه کوچک‌ترین آن‌ها حدود ۰.۲ اینچ (۵ میلی‌متر) و بزرگ‌ترین آن‌ها حدود ۰.۶ اینچ (۱۶ میلی‌متر) است. حکاکی بر روی سنگ‌هایی در این ابعاد کوچک نشان از مهارت حکاکی استادان و هنرمندان در آن دوره دارد.

همچنین در حین کاوش، باستان‌شناسان سنگ آمیتیستی را کشف کردند که الهه رومی زهره را در حالی که یک گل یا یک آینه در دست دارد نشان می‌دهد. یک قطعه جاسپر حکاکی شده نیز کشف شد. این سنگ‌های قیمتی با طراحی‌هایی که روی آن‌ها وجود دارد نشان از آن دارد که متعلق به قشر خاصی از جامعه آن دوره هستند و احتمالا بدون آنکه صاحبشان بداند که کجا آنرا گم کرده، افتاده‌اند و تصور می‌شد که دزدیده شده‌اند. شاید همین امر سبب شده تا در بیشتر حمام‌های رومی در انگلستان لوح‌های نفرین برای مقابله با عاملان و دزدان نصب شود. در یکی از این لوح‌ها نوشته شده بود: «تا زمانی که کسی، خواه برده یا آزاد، سکوت کند یا چیزی در مورد آن بداند، ممکن است در خون و چشم‌ها و هر عضو و حتی تمام روده‌ها، اگر حلقه را دزدیده باشد، ملعون شود. "

باستان‌شناسان در حین کاوش، ۴۰ گیره موی زنانه و ۳۵ مهره شیشه‌ای نیز کشف کردند.

 گنج ۲ هزار ساله در یک حمام پیدا شد + عکس