۰ نفر

طوفان شدید باعث زلزله می شود؟ / نگاهی به ارتباط بین سیل، طوفان، خسوف و کسوف با وقوع زلزله

۲۰ بهمن ۱۴۰۱، ۱۲:۰۴
کد خبر: 700511
طوفان شدید باعث زلزله می شود؟ / نگاهی به ارتباط بین سیل، طوفان، خسوف و کسوف با وقوع زلزله

این روزهای این سوال زیاد مطرح می شود که آیا سیل، طوفان، خسوف و کسوف می‌تواند باعث زلزله شود؟ یا این که احتمال وقوع زلزله پس از بارش شدید باران و سیل چقدر است؟

به گزارش اقتصادآنلاین، توحید ملک زاده، دکترای مهندسی ژئوفیزیک و هیات علمی دانشگاه نوشت: زلزله پدیده‌ایست مربوط به حرکات و شکستن صفحات زیر زمینی و انتشار امواج ناشی از آن. ولی آیا پدیده‌های بیرون از زمین نظیر بارش شدید باران و تغییرات آب و هوایی می‌تواند سبب وقوع زلزله بشود؟

جواب آری است ولی با یک توضیح. توضیح اینکه: اگر تنش‌های زمین به حدی برسد که سنگ‌ها در آستانه شکستن باشد هر گونه وقایع بیرون از زمین نظیر طوفان، سیل، وقایع نجومی می‌تواند زلزله را تسریع ببخشد. به این عامل «تریگر» می‌گوییم.

در مورد بارش شدید و سیل هم چنین است. باران شدید لایه‌های سطحی خاک را از بین می‌برد و باعث فرسایش شدید می‌شود. در نتیجه فشار کمتری روی گسل‌ها و مناطق شکست وارد خواهد شد و این مناطق برای تخلیه انرژی که درون زمین ذخیره شده آمادگی بیشتری خواهند داشت. 

همچنین سیل و باران شدید می‌تواند به صفحات تحتانی زمین نفوذ کرده و باعث روان شدن حرکات صفحات و گسل‌ها شود. به این نوع زلزله که معمولا در اطراف سدها رخ می‌دهد زلزله‌های القایی می‌گویند که بزرگیشان در حدود ۵.۵ می‌باشد.

در خسوف و کسوف، زمین و ماه و خورشید در یک راستا هستند بنابراین جاذبه خورشید یا ماه می‌تواند باعث کشش پوسته زمین و شکستن پوسته زمین شود به شرطی که تنش در زیر زمین به حد شکستن نزدیک شود.