۰ نفر

کلاهبرداری به بهانه فروش اینترنتی

۱۰ خرداد ۱۴۰۰، ۶:۳۳
کد خبر: 532276
کلاهبرداری به بهانه فروش اینترنتی

فروش اینترنتی لباس و لوازم آرایشی ترفندی بود که مجرمان اینترنتی برای به‌دام‌انداختن طعمه‌های خود از آن استفاده می‌کردند، اما متهمان عاقبت دستگیر شدند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شرق، در اولین پرونده فردی که با درج آگهی جعلی فروش لباس در شبکه‌های اجتماعی اقدام به کلاهبرداری از هم‌وطنان می‌کرد، بازداشت شد.

سرهنگ سامع خورشاد، رییس پلیس فتای استان مازندران در تشریح این خبر اعلام کرد: چندین نفر با در‌دست‌داشتن مرجوعه قضائى به پلیس فتا مراجعه و درخواست رسیدگى به شکوائیه‌های خود را مبنى‌بر کلاهبردارى از طریق شبکه‌های اجتماعی (اینستاگرام، تلگرام) با آگهی جعلی فروش لباس و پوشاک مطرح کردند. سپس بررسی موضوع به‌طور ویژه در دستور کار پلیس قرار گرفت.

او با بیان اینکه در تحقیقات پلیس مشخص شد‌ از افراد زیادی با شیوه و شگرد مشابه و دریافت مبلغ واریزی ارزان‌تر از بازار در شبکه‌های اجتماعی کلاهبرداری شده است، گفت: مأموران پلیس فتا پس از اقدامات فنی و تخصصی متهم این پرونده‌ها را شناسایی کردند و در یک عملیات غافلگیرانه با هماهنگی مرجع قضائی متهم را در یکی از استان‌های هم‌جوار دستگیر کردند.

رییس پلیس فتای استان مازندران عنوان کرد: متهم پس از دستگیری در ابتدا منکر هرگونه جرمی شد و با سخنان گمراه‌کننده قصد فریب پلیس را داشت که با هوشیاری کارشناسان پلیس فتا و روبه‌رو‌شدن با ادله دیجیتال انکارناپذیر جمع‌آوری‌شده لب به سخن گشود و به برداشت غیر‌مجاز از حساب هم‌وطنان کل کشور در پوشش شبکه‌ای اجتماعی به نام‌ یک گالری اعتراف کرد و مبالغ کلاهبرداری‌شده از هم‌وطنان تا این لحظه 450 میلیون ریال بر‌آورد شده است.

سرهنگ خورشاد توصیه کرد: اغلب شهروندان قبل از بررسی اصالت کالا و هویت فروشنده اقدام به خرید کالا می‌کنند و ناآگاهانه وارد یک معامله بی‌اساس می‌شوند؛ در‌حالی‌که باید در نظر داشت‌ تعداد مخاطبان یک صفحه اجتماعی، دلیل بر مجوز، صحت و ارائه خدمات توسط مدیر آن صفحه‌ یا کانال نیست، زیرا افراد سودجو این فضا را به‌عنوان مکانی مناسب برای انجام اعمال مجرمانه خود انتخاب می‌کنند.

در پرونده دوم فردی با درج آگهی دروغین در سایت‌های واسطه‌گر اقدام به کلاهبرداری از شهروندان می‌کرد. سرهنگ حشمت سلیمانی، رییس پلیس فتای استان فارس، در تشریح این خبر اظهار کرد: در‌پی شکایت دو نفر مبنی‌بر اینکه با مشاهده آگهی فروش لوازم بهداشتی و آرایشی مبلغ صد میلیون ریال پرداخت کردند و مورد کلاهبرداری قرار گرفتند، موضوع در دستور کار کارشناسان پلیس فتا قرار گرفت.

سرهنگ سلیمانی ادامه داد: شاکیان در اظهارات خود بیان کردند در یکی از سایت‌های درج آگهی با یک آگهی تحت عنوان فروش لوازم بهداشتی و آرایشی زیر قیمت بازار برخورد کرده بودند و ضمن برقراری تماس با فرد تبلیغ‌کننده، مجرم مبلغ صد میلیون ریال وجه به‌عنوان بیعانه از آنها درخواست کرد اما پس از دریافت وجه دیگر جواب‌گوی تماس تلفنی آنان نبوده است.

این مقام انتظامی گفت: با توجه به حساسیت پرونده، موضوع در دستور کار کارشناسان پلیس فتا قرار گرفت که با اقدامات فنی صورت‌گرفته، مشخص شد متهم با درج آگهی‌های دیگر از قبیل استخدام بازاریاب، فروش لوازم پزشکی و عناوین مشابه دیگر، اقدام به کلاهبرداری از شهروندان می‌کند. با اقدامات پلیسی متهم مورد شناسایی قرار گرفت و در هماهنگی با دستگاه قضائی، دستگیر شد.

این مقام انتظامی با اشاره به اینکه در بررسی‌های بیشتر مشخص شد متهم با درج آگهی‌‌های دروغین در سایت‌های واسطه‌گر مبلغ سه‌میلیارد ریال از 14 نفر دیگر کلاهبرداری کرده بود، گفت: متهم در اظهارات خود هدف از این کار را کسب درآمد بیان کرد و در ادامه صحبت‌های خود به این نکته اشاره کرد که برخی از شهروندان به‌واسطه قیمت پایین و به دلیل طمع‌ورزی و از روی اعتماد نابجا، اقدام به واریز وجه به‌عنوان پیش‌پرداخت می‌کنند.