۰ نفر

وعده‌های فریبنده برای اغفال اینترنتی شهروندان

۲۰ آبان ۱۳۹۹، ۷:۰۴
کد خبر: 480440
وعده‌های فریبنده برای اغفال اینترنتی شهروندان

سه مجرم اینترنتی که طعمه‌های خود را با عناوین درمان انواع بیماری‌ها، فالگیری و مهاجرت اغفال کرده بودند، تحت پیگرد قضائی قرار گرفتند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شرق، دو نفر از این متهمان دستگیر شده‌اند و معلوم شده متهم دیگر در خارج از کشور سکونت دارد. در اولین پرونده در پی طرح شکایتی مبنی بر کلاهبرداری 400 میلیون تومانی، رسیدگی به پرونده در دستور کار کارشناسان پلیس فتای استان خراسان رضوی قرار گرفت. زن شاکی در اظهارات اولیه خود به کارشناسان پلیس فتا گفت متهم در فضای سایبری تحت عنوان دریافت اقامت و ویزای کاری جاب سیکر برای وی و خانواده‌اش وعده‌هایی داده بود. کارشناسان پلیس پس از دریافت مستندات اقدامات فنی تخصصی خود را آغاز کردند و پس از بررسی‌های لازم رد متهم را در آن سوی مرزها به دست آوردند. با توجه به ادله به‌دست‌آمده اقدام لازم برای شناسایی محل سکونت متهم صورت گرفت و تحقیقات در این رابطه ادامه دارد. سرهنگ جواد جهانشیری، رئیس پلیس فتای استان خراسان رضوی در‌این‌باره گفت: ازآنجایی‌که مرز در فضای سایبری تعریف‌شده نیست، این ویژگی دستاویزی از سوی مجرمان شده است که با ترفندهای متفاوتی از جمله دریافت اقامت، مهاجرت و سایر عناوین مشابه با فریب قربانی به نقشه کلاهبردارانه خود دست یابند. در پرونده دوم عامل کلاهبرداری و تهدید شهروندان به بهانه فالگیری و رمالی به دام افتاد. در پی طرح شکایت با موضوع کلاهبرداری پرونده‌ای در پلیس فتای استان ایلام تشکیل شد و شاکی در تحقیقات اولیه گفت از طریق آگهی درج‌شده در شبکه‌های اجتماعی با شخصی که ادعای فالگیری، رمالی و حل‌کردن مشکلاتش را داشت، ارتباط گرفت و متهم برای حل‌کردن مسائل روحی و روانی از وی درخواست ارسال تصاویر خصوصی‌اش را کرد و پس از دسترسی به تصاویر با تهدید شاکی نسبت به انتشار آنها اقدام به اخاذی از وی کرد.

با انجام اقدامات فنی و تخصصی کارشناسان پلیس متهم مورد شناسایی قرار گرفت و با هماهنگی مراجع قضائی دستگیر شد. این فرد در برابر مستندات ارائه‌شده به جرم ارتکابی خود اعتراف کرد و گفت با درج آگهی جعلی در فضای مجازی به‌خصوص شبکه‌های اجتماعی با قربانیان ارتباط برقرار و با دسترسی به تصاویر خصوصی آنها از شهروندان کلاهبرداری می‌کرد. سرهنگ علی جمالی، رئیس پلیس فتای ایلام دراین‌باره توصیه کرد: با نظارت مستمر فرزندان در فضای مجازی به آنها بیاموزید که از ارسال اطلاعات به‌خصوص تصاویر شخصی و خانوادگی خود برای افراد ناشناس خودداری کنند. سومین پرونده مربوط به فردی است که با ایجاد کانال تلگرامی و پیج اینستاگرامی و ادعای درمان‌های متافیزیکی اقدام به فریب کاربران می‌کرد. با شکایت زنی مشهدی از فردی در فضای مجازی که خود را انرژی‌درمانگر معرفی کرده بود، رسیدگی به پرونده توسط کارشناسان دایره اخلاقی در پلیس فتا آغاز شد. در بررسی‌های مقدماتی مشخص شد فردی که خود را متخصص انرژی‌درمانی خوانده و مدعی آشنایی با علوم غریبه و متافیزیک بوده، پس از دریافت تصاویر بدون پوشش از اندام افراد بیمار و متقاضی درمان، درخواست ملاقات حضوری برای بیرون‌راندن ارواح خبیثه و شیاطین را از بدن بیمار داشته تا با این روش به اصطلاح چاکرا‌های بسته‌شده فرد بیمار را باز کند. کارشناسان پلیس فتا پس از تحقیقات فنی و پلیسی و استعلام از مبادی ذی‌ربط و با کسب دستور قضائی متهم را به همراه ادله دیجیتالی و رایانه‌اش دستگیر کردند. متهم 52‌ساله که شاگرد عطاری و ویزیتور گیاهان دارویی است و از مهارت سخنوری و فن بیان بالایی هم برخوردار است، پس از رؤیت شواهد غیرقابل‌انکار ضمن اعتراف به جرمش سادگی برخی کاربران در شبکه‌های اجتماعی را عامل اصلی دستیابی به اهداف سوء خود و کلاهبرداری از آنان بیان کرد.