۰ نفر

کودک چابهاری قربانی گاندو

۲۵ مرداد ۱۳۹۹، ۱۷:۳۱
کد خبر: 460021
کودک چابهاری قربانی گاندو

«بچه‌ها در آبگیر بالا و پایین می‌پریدند و خوشحال بودند اما ناگهان یکی از آنها با داد و فریاد درخواست کمک کرد؛ گاندو به او حمله و دستش را زخمی کرده بود...» این چکیده حادثه‌ای است که چند روز قبل در یکی از روستاهای چابهار اتفاق افتاد و در جریان آن دست پسری 10ساله توسط تمساح پوزه کوتاه قطع شد. اما این حادثه هولناک چگونه اتفاق افتاد؟

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، بارش باران در ماه‌های اخیر خطه سیستان و بلوچستان را زنده کرده است. در بیشتر برکه‌ها، رودخانه‌ها و آبگیرها که بومیان منطقه به آن هوتک می‌گویند آب جمع شده و بچه‌ها و حتی بزرگ‌ترها در تابستان از این فرصت برای آب‌تنی استفاده می‌کنند. چند روز قبل تعدادی از پسربچه‌های روستای هوت‌گت در آبگیر روستا مشغول بازی شدند. آنها مشغول آب‌تنی بودند که ناگهان یکی از آنها که کمی دورتر از بقیه بود فریادی کشید و ملتمسانه از بقیه کمک خواست. هیچ‌کس نمی‌دانست برای پسر 10ساله چه اتفاقی افتاده است تا اینکه چند نفر از بچه‌ها که بزرگ‌تر بودند او را از آب بیرون کشیدند و همزمان صحنه هولناکی را دیدند.

در بیمارستان

مچ دست چپ پسربچه خون‌آلود بود و آنطور که می‌گفت وقتی در آب مشغول بازی بود یک گاندو (تمساح پوزه‌کوتاه) به او حمله کرده بود. پسربچه از درد به‌خود می‌پیچید و دست او آسیب شدیدی دیده بود. در این شرایط وی به بیمارستانی در چابهار منتقل شد. حمله گاندو به قدری شدید بود که مچ دست او تقریبا جدا شده و فقط تاندون‌هایش اتصال مچ به ‌دست را نگه داشته بود. هرچند کادر پزشکی تلاش‌هایشان برای مداوای پسربچه را آغاز کرده بودند اما پدر و مادر وی مانع ادامه درمان شدند. آنها عصر همان روز با امضای رضایتنامه فرزندشان را از بیمارستان ترخیص و وی را به کراچی پاکستان منتقل کردند.

فاجعه در کراچی

والدین پسربچه فکر می‌کردند با انتقال فرزندشان به پاکستان او شرایط بهتری پیدا خواهد کرد اما شرایط آنطور که آنها پیش‌بینی می‌کردند رقم نخورد. وقتی پسربچه به بیمارستانی در کراچی منتقل شد، پزشکان پاکستانی او را معاینه و اعلام کردند دستش شرایط وخیمی دارد و به‌دلیل زمان زیادی که از حادثه گذشته تنها راه، قطع دست اوست. در این شرایط بود که مچ دست پسر 10ساله توسط پزشکان پاکستانی قطع شد تا او مجبور باشد ادامه زندگی‌اش را بدون داشتن یک دست طی کند.

چرا گاندو حمله کرد؟

درحالی‌که پسر حادثه‌دیده همچنان در بیمارستان پاکستان بستری است، بررسی‌ها درخصوص دلیل حمله گاندو به وی ادامه دارد. 

وحید پورمردان، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست سیستان و بلوچستان در این‌باره  می‌گوید: «در یکی دوسال اخیر بارندگی‌های خوبی در سیستان و بلوچستان اتفاق افتاده و تمام برکه‌ها، بندها و هوتک‌ها پر از آب شده است. در 10روز گذشته هم بارندگی‌هایی در منطقه داشتیم که باعث شده به گاندوها استرس زیادی وارد شود. از اردیبهشت تا اوایل مهرماه فصل زاد و ولد این‌گونه است و در این مدت تمساح‌ها حالتی تدافعی به‌خود می‌گیرند. نکته‌ای که حساسیت گاندوها را بیشتر می‌کند این است که گونه‌های بالغ به‌گونه‌های تازه متولدشده حمله می‌کنند و همین موضوع حساسیت گونه والد را بیشتر می‌کند و ممکن است با هر تحریکی او به قصد دفاع از خود و فرزندانش حمله کند.»

پورمردان ادامه می‌دهد: «با وجود شرایط حساسی که گاندوها دارند اما تاکنون هیچ موردی درباره اینکه آنها انسانی را خورده باشند گزارش نشده است. این گونه جانوری فقط تلاش می‌کند تا مهاجم را دور کند. به‌طور مثال سال96 گاندو در منطقه کشاری به نوجوانی 10ساله حمله کرد. هرچند این نوجوان به‌دلیل خفگی جانش را از دست داد اما در بررسی‌ها معلوم شد که فقط جای 2دندان گاندو روی پای کودک باقی مانده است. این جانور تلاشی برای تغذیه از طریق انسان نمی‌کند.»

 اما تاکنون اداره کل حفاظت محیط‌زیست سیستان و بلوچستان برای پیشگیری از حمله تمساح‌ها به بومیان منطقه، به‌خصوص کودکان چه اقداماتی انجام داده است؟ پورمردان می‌گوید: «از 2سال قبل کارهای آموزشی‌مان را در این زمینه آغاز کرده‌ایم. در مناطق پرخطر تابلو و بنرهای هشدار نصب کرده‌ایم. حتی در این تابلوها شکل‌هایی ترسیم کرده‌ایم که برای کودکان قابل فهم باشد و همزمان حتی کلیپ‌هایی با زبان بلوچی برای بومیان منطقه ساخته شده است. بیش از 30نفر از همکارانم مدام در مناطق پرخطر حضور دارند و به‌صورت چهره‌به‌چهره آموزش‌های لازم را به مردم ارائه می‌دهند اما متأسفانه باز هم شاهد سهل‌انگاری مردم و بازیگوشی کودکان هستیم. امیدوارم با ادامه تلاش‌های ما از یک‌سو و هوشیاری مردم از سوی دیگر شاهد وقوع چنین حوادث تلخی نباشیم.»