۰ نفر

قصاص و دیه 500 میلیونی برای مرد اسیدپاش

۱ تیر ۱۳۹۹، ۶:۳۱
کد خبر: 447390
قصاص و دیه 500 میلیونی برای مرد اسیدپاش

مردی که برای انتقام از همکارش اقدام به اسیدپاشی کرده و با حکم دادگاه به قصاص و دیه محکوم شده بود به‌خاطر ناتوانی در پرداخت دیه از قضات شعبه 4 دادگاه کیفری درخواست اعسار کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، رسیدگی به این پرونده از 19 فروردین سال 91 با گزارش یک اسیدپاشی در یکی از ادارات دولتی آغاز شد و مأموران پس از مراجعه به محل متوجه شدند که متهم به قصد انتقامجویی چند لیتر اسید را روی نظافتچی محل کارش پاشیده و چندین ضربه چاقو هم به او زده و از محل متواری شده است که 3 روز بعد متهم در شهر مریوان دستگیر شد و به جرمش اعتراف کرد. نظافتچی هم که بر اثر شدت جراحات به کما رفته بود پس از 4ماه به هوش آمد اما چشم راست، لاله گوش راست، بینی و لب فوقانی‌اش را بر اثر سوختگی با اسید از دست داده بود.

پس از مدتی متهم در شعبه 71 سابق دادگاه کیفری استان تهران محاکمه شد و به قصاص چشم و لاله گوش راست محکوم شد. او همچنین به‌خاطر سایر جراحاتی که به شاکی وارد کرده بود و امکان قصاص آن وجود نداشت به پرداخت شش دیه کامل و یکسال زندان محکوم شد. در ادامه شعبه 24دیوان عالی کشور این حکم را نقض و اعلام کرد با توجه به تخلیه کامل چشم راست شاکی امکان قصاص چشم وجود ندارد. از این‌رو پرونده برای رسیدگی دوباره به شعبه هم عرض فرستاده شد. در جلسه رسیدگی به این ماجرا شاکی و وکیل مدافعش به نظریه پزشکی قانونی اعتراض کردند.

شاکی در آن زمان عنوان کرد با اینکه پزشکی قانونی اعلام کرده امکان قصاص چشم ممکن نیست اما این حکم در مورد یک مرد اسیدپاش در پرونده‌ای دیگر انجام شده است و من هم فقط قصاص می‌خواهم.

در پایان جلسه هیأت قضایی اعتراض شاکی را پذیرفت و پرونده رابه کمیسیون عالی پزشکی قانونی فرستاد و پزشکی قانونی هم در نظریه جدید اعلام کرد که امکان قصاص چشم در حدی که موجب آسیب اضافه یا به خطر افتادن جان متهم نباشد مقدور است.

در پایان این جلسه هیأت قضایی وارد شور شدند و با توجه به نتیجه کمیسیون پزشکی قانونی حکم به قصاص چشم متهم دادند.

حالا پس از 8 سال متهم که به قصاص برخی از اجزای صورتش محکوم شده بود، با درخواست دیه 500 میلیون تومانی از سوی شاکی روبه‌رو شد.

صبح دیروز متهم که برای ارائه درخواست اعسار به دادگاه کیفری منتقل شده بود درباره علت درگیری با مرد نظافتچی گفت: این مرد آبدارچی محل کارمان بود اما من می‌دیدم که او هر چه غذا و میوه را که برای میهمانان اداره می‌گرفتیم و اضافه می‌آمد مخفیانه به خانه می‌برد. من هم گزارش کارش را به مسئولش دادم. اما او متوجه شد و یک روز که من داخل اتاقم نبودم شماره تلفن پدر و مادر زنم و همچنین همسرم را از گوشی من برداشته بود و پس از تماس با آنها مدعی شده بود که من با زن دیگری در ارتباط هستم و همین مسأله باعث جدایی همسرم از من شد و من هم به قصد انتقامجویی به او اسید پاشیدم.

حالا هم درخواست 500 میلیون تومان دیه دارد که من توانایی پرداختش را ندارم و درخواست اعسار دادم. صبح دیروز رسیدگی به خواسته او در شعبه 4 مورد بررسی قرار گرفت تا رأی نهایی برای درخواست متهم صادر شود.