۰ نفر

قصاص؛ مجازات عامل جنایت ناموسی تاکستان

۱۹ خرداد ۱۳۹۹، ۱۴:۱۷
کد خبر: 444668
قصاص؛ مجازات عامل جنایت ناموسی تاکستان

«او دست به چاقو برد، اما من برای دفاع از خودم زودتر چاقو کشیدم و او را زدم.» این، دفاعیات پسر جوانی است که در جریان درگیری با جوانی دیگر، وی را با ضربه چاقو به قتل رساند. هرچند او ادعا می‌کند که در دفاع از خودش مرتکب قتل شده، اما قضات دادگاه با رد دفاعیاتش او را به قصاص محکوم کردند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، اواسط اردیبهشت‌ماه سال98 به مأموران پلیس شهرستان تاکستان واقع در استان قزوین خبر رسید مرد جوانی که ساعتی قبل در جریان یک درگیری خیابانی با ضربه چاقو مجروح شده بود، جانش را از دست داده است. به‌دنبال این خبر، گروهی از مأموران راهی محل حادثه شدند و تحقیقات در این خصوص آغاز شد. بررسی‌های اولیه حاکی از آن بود که عامل این جنایت پسر 21ساله‌ای است که از مدت‌ها قبل با مقتول دچار اختلاف شده و بعد از قتل نیز به مکان نامعلومی گریخته است. آنطور که شواهد نشان می‌داد درگیری ناموسی بود و قاتل و مقتول از مدت‌ها پیش بر سر این موضوع با یکدیگر دچار اختلاف و کشمکش شده بودند و درنهایت این جنایت رخ داد. آنطور که شاهدان می‌گفتند حادثه مقابل مغازه فروش کود و سم کشاورزی که متهم در آنجا کار می‌کرد اتفاق افتاده بود. بعد از درگیری، مقتول درحالی ‌که بر اثر اصابت چاقو مجروح و دچار خونریزی شده بود سوار ماشینش شده و سعی می‌کند خودش را نجات دهد اما شدت جراحتش به حدی بود که دقایقی بعد جانش را از دست می‌دهد.

تسلیم در برابر قانون

چند روزی از این جنایت می‌گذشت و هیچ‌کس از متهم به قتل تحت تعقیب اطلاعی نداشت. مأموران در این چند روز به بازرسی مکان‌هایی که گمان می‌کردند متهم در آنها پنهان شده پرداخته و اما نتوانسته بودند او را دستگیر کنند. تحقیقات در این خصوص ادامه داشت تا اینکه سرانجام متهم نزد مأموران رفت و خودش را تسلیم کرد. او در اعترافات اولیه‌اش گفت که قصد کشتن مقتول را نداشته و در دفاع از خودش مرتکب قتل شده است. او گفت: ما از مدت‌ها قبل با یکدیگر اختلاف داشتیم. مقتول مزاحم دخترعمویم می‌شد و چندبار به او تذکر داده بودم اما فایده‌ای نداشت. بر سر این موضوع چندمرتبه درگیر شدیم تا اینکه روز حادثه او جلوی محل کارم آمد و در جریان درگیری با چاقو ضربه‌ای به او زدم.

به‌دنبال اعترافات متهم او صحنه قتل را بازسازی کرد و در ادامه پرونده با صدور کیفرخواست به دادگاه فرستاده شد.

در دادگاه

در جلسه محاکمه که چند روز قبل در شعبه دوم دادگاه کیفری یک استان قزوین برگزار شد، بعد از آنکه نماینده دادستان به دفاع از کیفرخواست پرداخت و خواستار مجازات متهم شد، اولیای دم مقتول نیز یک به یک در جایگاه قرار گرفتند و گفتند خواسته‌شان قصاص قاتل است. در این شرایط بود که رئیس دادگاه با تفهیم اتهام قتل عمدی به متهم از او خواست تا به دفاع از خود بپردازد.

متهم وقتی در جایگاه ایستاد اینطور دفاعیاتش را آغاز کرد: مقتول بارها مزاحم دخترعمویم شده بود. علاوه بر آن ما از قبل نیز با یکدیگر اختلاف داشتیم. روز حادثه او سوار بر ماشینش جلوی محل کارم آمد و گفت بیا برویم یک جای خلوت با هم دعوا کنیم. من چون فکر می‌کردم ممکن است دچار دردسر شوم قبول نکردم اما او عصبانی شد و شروع به پرخاش کرد. یقه‌ام را گرفت و کشید تا من را با خود ببرد. در یک لحظه فهمیدم می‌خواهد دست به چاقو ببرد و درست در همان لحظه پیشدستی کردم و برای دفاع از خودم و حفظ جانم چاقویی را که در جیبم داشتم بیرون کشیدم و ضربه‌ای به او زدم.

وی ادامه داد: باور کنید من هیچ نیتی برای به قتل رساندن او نداشتم و گمان نمی‌کردم ضربه‌ای که به او زدم باعث مرگش شود. در این هنگام قاضی از متهم پرسید: طبق تحقیقات انجام‌شده مقتول بعد از درگیری سوار بر ماشینش شده و حرکت کرده اما تو باز هم دنبال او رفته بودی. از این کار چه انگیزه‌ای داشتی؟ متهم پاسخ داد: او مجروح شده بود. دنبالش رفتم تا ببینم چه اتفاقی می‌افتد و حتی می‌خواستم کمکش کنم اما بعد فهمیدم او فوت شده است.

متهم در ادامه گفت: با اینکه بعد از قتل فرار کردم اما دچار عذاب‌وجدان بودم، به همین دلیل بعد از چند روز تصمیم گرفتم خودم را تسلیم کنم و حالا هم از کاری که کرده‌ام پشیمانم.

در ادامه این جلسه، عبدالصمد خرمشاهی، وکیل مدافع متهم به دفاع از او پرداخت و گفت: موکلم در شرایط دشواری گرفتار شده بود. مقتول چاقو داشته و موکلم از بیم جانش دست به چنین کاری زده و هدفش دفاع مشروع بوده است. به همین دلیل درخواست تبرئه موکل از اتهام قتل عمدی را دارم.

در پایان این جلسه هیأت قضایی وارد شور شدند و با رد دفاعیات متهم او را در این قتل گناهکار تشخیص داده و به قصاص محکوم کردند.